۲۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۵

اله وردي:

60 درصد اماکن خراسان شمالی برای معلولان مناسب سازی نشده است

60 درصد اماکن خراسان شمالی برای معلولان مناسب سازی نشده است

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: متأسفانه حدود 60 درصد از اماکن اداری و شهری در این استان برای معلولان مناسب سازی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اله وردی بردر صبح پنج شنبه در نشست خبری، با اشاره به این که همه دستگاه ها موظف به مناسب سازی اماکن و معابر خود هستند، اظهار داشت: در این زمینه نشست های متعددی با مسؤولان دستگاه های اجرایی خراسان شمالی برگزار شده اما متأسفانه آن چنان که باید و شاید به این موضوع توجه نمی شود.

به گفته وی در حال حاضر تنها 40 درصد از اماکن و معابر شهرهای خراسان شمالی برای معلولان مناسب سازی شده و هنوز 60 درصد اماکن این استان برای تردد معلولان مناسب سازی نشده است.

اله وردی بردر اظهار داشت: متاسفانه دستگاه هاي اجرايي استان در اين زمينه همكاري هاي لازم ندارند و فقط چند دستگاه اجرايي در خراسان شمالی اقدام به مناسب سازي اماكن كرده اند.

وي با بيان اينكه مناسب سازي اماكن عمومي و ادارات تنها مختص جانبازان و معلولان نيست بيان داشت: مناسب سازي اماكن براي همه اقشار جامعه اعم از سالمندان و افرادي كه به صورت مقطعي دچار آسيب مي شوند نیز ضرورت دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با بيان اينكه بهزيستي استان اعتباري براي مانسب سازي به دارات و دستگاه ها پرداخت نمي كند گفت: مناسب سازي اماكن از محل اعتبارات تملك  دارايي صورت می گیرد.

اله وری در ادامه به مسأله فرزند خواندگی در استان اشاره کرد و با بیان این که در حال حاضر شمار متقاضيان فرزند خواندگي در اين استان در حال افزايش است، افزود: يكي از دلايل افزايش متقاضيان براي فرزند خواندگي بحث فرهنگي است چرا که در سال هاي گذشته زوج ها از لحاظ فرهنگي آمادگي پذيرش فرزند خوانده را نداشتند اما در حال حاضر شرايط فرهنگي جامعه براي پذیرش فرزندخوانده بیش از گذشته فراهم شده و به همین دلیل نیز متقاضیان فرزندخواندگی در استاان افزایش یافته است.

به گفته وی با این وجود در حال حاضر متقاضي فرزندخواندگی در خراسان شمالی زياد اما تعداد كودكان قابل واگذاری اندك است.

اله وری بردر با اشاره به اينكه هم اكنون 35 كودك در مركز شيرخوارگاه استان نگهداري مي شوند اظهار كرد: سال گذشته  48 كودك از سوی والدین بدون فرزند به فرزندخواندگي پذيرفته شدند.

به گفته وي در حال حاضر 130 زوج در نوبت تحويل فرزند خوانده هستند و این در حالی است که در بهار امسال 13 کودک به خانواده های متقاضی فرزند خواندگی تحویل داده شده است.

اله وردي افزود: 15 مركز نگهداري كودكان خياباني در استان فعاليت مي كنند كه هر مركز ظرفيت نگه داري 20 كودك را دارد.

وي با بيان اينكه همچنین 540 كودك بد سرپرست و بي سرپرست از خدمات بهزيستي استان بهره مند مي شوند تصريح كرد: از اين تعداد 260 نفر در مراكز فعال سطح شهرستان هاي استان نگهداري مي شوند.

اله وردي در خصوص طرح ساماندهي كودكان خياباني در استان نیز عنوان کرد: سال گذشته در راستاي اجراي اين طرح 38 كودك خياباني در استان جمع آوري شدند كه اين تعداد در سه ماهه نخست امسال 15 كودك خياباني بوده است.

به گفته وي بجنورد 95 درصد كودكان خياباني را به خود اختصاص داده اما تقریبا تمامی این کودکان با والدین خود در ارتباط هستند.

مديركل بهزيستي خراسان شمالي در ادامه با بيان اينكه 15 هزار و 200 معلول در استان از خدمات بهزیستی بهره مند هستند، اضافه کرد: 17 مركز روزانه و 15 مركز شبانه مختص نگه داري معلولان در استان فعاليت مي كنند.

وي گفت: بيشترين معلوليت اين افراد از نوع جسمي حركتي، ذهني، بينايي، رواني مزمن و شنوايي است.

اله وردي با اشاره به اينكه از اين تعداد هزار و 496 معلول كم بينا و نابينا مطلق هستند تصريح كرد: اين افراد  در منازل توسط خانواده ها نگه داري مي شوند و خراسان شمالي فاقد مركز نگه داري از اين افراد است.

وي اضافه كرد: معلولاني كه نابينايي مطلق دارند از خدمات مستمري اين سازمان برخوردار مي شوند.
 

کد خبر 2333484

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha