۱۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۰۱

حجت‌الاسلام یعقوبی مطرح کرد

لزوم هم‌افزایی‌ میان ارگان‌های فرهنگی برای توسعه کتابخوانی/برگزاری آیین جایزه کتاب سال اصفهان

لزوم هم‌افزایی‌ میان ارگان‌های فرهنگی برای توسعه کتابخوانی/برگزاری آیین جایزه کتاب سال اصفهان

اصفهان – خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری آیین جایزه کتاب سال استان اصفهان گفت: یکی از مشکلات حوزه کتابخوانی عدم هم‌افزایی میان دستگاه‌های فرهنگی کشور در حوزه گسترش فرهنگ کتابخوانی است و هماهنگی میان برنامه های ارگان های مختلف در این زمینه یکی از ضروریات محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ابوالفضل یعقوبی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران پیرامون فرهنگ عمومی و آیین هفته کتاب سال استان اظهار داشت: مسئول اصلی برگزاری این هفته مدیر کل کتابخانه های هر استانی است اما معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز برنامه هایی برای این هفته تدارک دیده است.

وی با اشاره به اهمیت کتاب در مکتب دینی اسلام افزود: در اهمیت کتاب و کتاب خوانی همین بس که مهم ترین معجزه پیامبر گرامی اسلام کتاب قران کریم است و نخستین آیاتی از قرآن که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد مواردی است که به خواندن امر شده است.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: کتاب، مادر و عصاره تمدن ها است و بر این اساس مهم ترین شاخص های فرهنگی هر کشوری به میزان مطالعه مردم بستگی دارد.  

وی ادامه داد: نمی توان آمار دقیقی از میزان مطالعه کشور را ارائه کرد و بر گزارش های ارائه شده نیز نمی توان حسابی باز کرد چراکه برخی گزارش ها برای ساعت مطالعه در کشور با در نظر گرفتن مطالعات فضای مجازی، نشریات و کتاب های کمک درسی است.

یعقوبی با تاکید بر لزوم توسعه فرهنگ کتابخوانی در سطح کشور در دو حوزه سرانه مطالعه و خرید کتاب، تصریح کرد: لازم است هر خانواده ای خرید کتاب را نیز به اندازه ضروریات زندگی مهم بداند که در این صورت می توان گفت کتاب جایگاه اصلی خود را در جامعه یافته است.

وی با اشاره به اینکه هر دستگاه فرهنگی در زمینه کتابخوانی دارای وظایف خاصی است، اضافه کرد: یکی از مشکلات این حوزه عدم هم افزایی میان دستگاه های فرهنگی در حوزه گسترش فرهنگ کتابخوانی است و هماهنگی میان برنامه های ارگان های مختلف در این زمینه یکی از ضروریات است.

یک هزار و ۱۵۳ کتاب، در جایزه کتاب سال استان اصفهان داوری می شود

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته کتاب ابراز داشت: سال های گذشته برنامه ای تحت عنوان تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب در این هفته داشتیم که امسال نام آن به جایزه کتاب سال اصفهان تغییر کرده است.

وی با اشاره به شرایط  کتاب های داوری شده برای جایزه کتاب سال استان اصفهان تاکید کرد: نخستین شرط مهم اینکه این کتاب ها باید چاپ نخست و دارای مجوز و اعلام وصول از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از اول مهرماه ۹۲ تا ۳۱ شهریورماه ۹۳ باشند.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه تعداد یک هزار و ۱۵۳ کتاب در طول این یک سال با شرایط لازم به چاپ رسیده است که مورد داوری قرار می گیرد، گفت: کتاب های ناشرانی که کتاب های خود را در استان های دیگر به چاپ رسانده اند مورد داوری نیستند.

وی اضافه کرد: داوری آثار در دو حوزه تولید و تالیف و ترجمه  و در دو بخش بزرگسالان و نوجوانان انجام شود که در بخش بزرگسالان شامل دین مذهب، علوم عملی (پزشکی و پیراپزشکی)، ادبیات، روانشناسی علوم اجتماعی، هنر و معماری، تاریخ و جغرافی، زبان و زبان شناسی است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه داوری گروه کودک و نوجوان در سه حوزه تصویرگری کتاب کودک، شعر و  داستان کودک و نوجوان است، بیان داشت: در بخش تولید بزرگسالان، کتاب ها در حوزه های ویراستاری، صحافی  طراحی جلد، حروفچینی لیتوگرافی، چاپ، طراحی و مدیریت تولید داوری می شود اما در بخش تولید کودک و نوجوان فقط در حوزه جلد داوری داریم.

تقدیر از ایثارگر و معلول موفق حوزه کتاب

وی اضافه کرد: در بخش جنبی برنامه تقدیر از ناشران فعال و برگزیده، انتخاب ناشر فعال در حوزه کودک و نوجوان، پیشکسوت حوزه نشر، کتابفروش فعال، ناشر فعال شهرستانی، تقدیر از ایثارگر موفق و تقدیر از معلول موفق حوزه کتاب را مدنظر داریم.

یعقوبی اضافه کرد: همچنین حضور ناشران پیکشوت در برنامه های زنده تلویزیونی، ارائه تخفیف در کتابفروشی ها سطح استان، برگزاری جلسات رونمایی از کتاب های فاخر چاپ اول استان، برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه ناشران و علاقه مندان، نقد و بررسی کتاب های فاخر، دیدار با پیشکسوتان نشر استان، برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرستان ها توسط ناشران استان از دیگر برنامه های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت هفته کتاب است.

به گزارش مهر، آیین جایزه کتاب سال استان اصفهان در تاریخ ۲۹ آبان سال جاری در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار می شود.

کد خبر 2417659

برچسب‌ها