۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۴۹

کارشناس مسائل سیاسی پاسخ می‌دهد؛

ویژگی‌هایی رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی

ویژگی‌هایی رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی

همدان-کارشناس مسائل سیاسی گفت: باید دید قانون چه شخصی را به عنوان ملاک و معیار مشخص کرده است.

حجت الاسلام سیدمجتبی حسینی یمین در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بهترین متنی که در زمینه انتخاب رئیس جمهور به ما کمک می‌کند، قانون اساسی است؛ گفت: باید دید قانون چه شخصی را به عنوان ملاک و معیار مشخص کرده است.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی اولین متنی است که بعد از یک هزار و ۴۰۰ سال جمع بزرگی از نخبگان و فقها جمع شدند و آن را نوشتند، افزود: متن تمام مسائل در سال‌های مختلف جمع و تبدیل به این متن شده و باید خیلی جدی به آن توجه کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در قانون اساسی و در اصل ۱۱۵ آمده است که رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی باشد، تصریح کرد: یعنی شخصیت مذهبی باشد، در این قانون نمی‌گوید فرد متدین باشد و یا متقی باشد بلکه می‌گوید مذهبی باشد؛ یعنی کسی که به صورت نیمه اجتهادی در دین نظری داشته باشد و خودش اهل فهم و استنباط از دین باشد.

حجت الاسلام حسینی یمین ادامه داد: در قانون تأکید شده که رئیس جمهور باید از رجال سیاسی باشد، منظور از رجال سیاسی این نیتی که فرد علوم سیاسی خوانده باشد؛ بلکه به این معنی است که فهم دقیقی از مناسبات سیاسی در عالم داشته باشد و واقعاً مرد سیاست باشد و انسان سترگی در این مسئله باشد.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور طبق قانون اساسی باید مدیر باشد، گفت: معنی این نیز یعنی رئیس جمهور بتواند افراد را به خوبی شناسایی و هر شخص را در جایگاه مدیریتی مناسب قرار دهد، تعامل داشته باشد و رهبری کردن بلد باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید مدبر باشد و آینده‌نگری کند و در کنار حسن سابقه دارای امانت باشد، اگر در هر جایگاهی بوده خیانتی نکرده باشد و اهل تقوا باشد.

حجت الاسلام حسینی یمین با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید مؤمن باشد، افزود: معتقد بودن فرد به مبانی جمهوری اسلامی ایران که مسئله اصلی آن ولایت فقیه هست بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: برخی از دیگر شرایط را در سوگندنامه‌ای که در اصل ۱۲۱ است می‌شود پیدا کرد، رئیس جمهور سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه رئیس جمهور باید فردی باشد که همه قانون اساسی کشور را قبول داشته باشد، عنوان کرد: رئیس جمهور باید خود را وقف به مردم کند و پشت میز نشین نباشد و با رفتار خود، ترویج دهنده دین و اخلاق باشد.

وی یادآور شد: پشتیبانی از حق در هر کجای عالم و گسترش عدالت باید در دستور کار رئیس جمهور باشد و از خودکامگی و استبداد پرهیز کند.

حجت الاسلام حسینی یمین با اشاره به اینکه حفظ حرمت اشخاص و افراد از دیگر ویژگی‌های رئیس جمهور است، تصریح کرد: حراست از مرزها و توجه به استقلال سیاسی و فرهنگی کشور برای رئیس جمهور مهم باشد، یعنی آدمی نباشد که خود را هضم کند در هاضمه جهان.

کد خبر 6149245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha