۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۱۰

تولید 1.9 میلیون تن پرتقال در کشور / ایران باید صادرکننده پرتقال باشد

تولید 1.9 میلیون تن پرتقال در کشور / ایران باید صادرکننده پرتقال باشد

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تولید پرتقال در کشور طی سال جاری بیش از یک میلیون و 900 هزار تن است، گفت: برای جلوگیری از افت قیمت این محصول، ایران باید صادرکننده پرتقال باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی طهماسبی در نشست خبری با بیان اینکه مرکبات در نواحی شمالی و جنوبی کشور تولید می شود، اظهار داشت: تولید پرتقال از شرق تا غرب مازندران و همچنین در استان گیلان انجام می شود. بارش برف در سال گذشته به تولید 40 تا 50 درصد از این محصول در غرب استان مازندران آسیب وارد کرد.

وی با بیان اینکه در شرق استان مازندران آسیب‌ها کمتر بود، گفت: در مجموع 25 درصد کاهش محصول در استان مازندران اتفاق افتاد که بیشتر مربوط به مرکباتی بود که مصرف صنعتی و آب گیری داشتند.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در جنوب کشور اتفاق خاصی برای تولید پرتقال نیفتاده است، افزود: طی سال جاری بیش از یک میلیون و 900 هزار تن پرتقال در کشور تولید شده که با توجه به اینکه مقداری از این میزان برای صنایع و مصارف دیگر استفاده می شود، میزان یک میلیون و 500 هزار تن برای مصرف تازه خوری است.

وی تاکید کرد: پرتقال کشور باید صادر شود که مانند سال گذشته قیمت آن تنزل نکند و مانند تفاله با آن برخورد نشود.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه طی سال جاری حدود 300 هزار تن کیوی در کشور تولید شده است، ادامه داد: برای محصول کیوی نیز باید بستر صادرات فراهم شود، در غیر این صورت با کاهش شدید قیمت این محصول مواجه خواهیم بود.

طهماسبی با بیان اینکه نگران افت قیمت سیب درختی در کشور هستیم، گفت: امسال حدود 3 میلیون تن سیب در کشور تولید شده است.

وی با بیان اینکه زمانی که ما مازاد تولید داریم، چرا باید این همه واردات انجام دهیم؟ تصریح کرد: اگر قیمت این محصولات تولیدی نزول کند و روی دست کشاورزان بماند؛ آیا آن زمان مدعیان واردات پاسخگو خواهند بود؟

طهماسبی اضافه کرد: در 6 ماهه نخست امسال حدود 190 هزار تن موز به ارزش حدود 373 میلیون دلار وارد کشور شده است.

وی در مورد ذخیره سازی و تامین میوه شب عید سراسر کشور گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی ابلاغیه‌ای به تمامی استان‌ها فرستاده و در این استان‌ها کمیته‌ای با حضور نمایندگان استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و تعاون روستایی تشکیل شده است که این کمیته چند موضوع را در استان‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد.

طهماسبی با بیان اینکه اولین موضوع مورد بررسی این است که نیاز هر استان با توجه به الگوی مصرف آن، چه میزان است؟ گفت: دومین موضوع مورد بررسی، میزان موجودی میوه در این استان‌هاست و اینکه اگر یک استان با کمبود مواجه باشد، این کمبود باید از کجا تامین شود تا مشکلی برای شب عید مردم ایجاد نشود.

کد خبر 2418996