۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۰۶

مدیر «الجزیره» در نمایشگاه مطبوعات:

رابطه ایران و شبکه الجزیره با زلزله شش ریشتری هم خراب نمی شود

رابطه ایران و شبکه الجزیره با زلزله شش ریشتری هم خراب نمی شود

مدیر شبکه الجزیره در ایران، در نمایشگاه مطبوعات گفت: ما سعی داریم قوانین ایران را رعایت کنیم و دیگر این که به این نتیجه رسیده ایم که ایران به دنبال اخراج رسانه های خارجی از ایران نیست. پل ارتباطی بین ایران و الجزیره تا امروز پا بر جا بوده و با زلزله های بالای شش ریشتر هم خراب نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست معرفی تلویزیون الجزیره پیش از ظهر امروز پنجشنبه 22 آبان با حضور عبدالقادر فائز مدیر و نماینده الجزیره در ایران، در غرفه رسانه های خارجی بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد.

فائز در این نشست گفت: من در طول سال هایی که در ایران زندگی کردم با زندگی کوچه و خیابان این مردم آشنا شده و تقریبا 30 تا 40 درصد ایرانی شده ام. الجزیره یک شبکه بین المللی است که در سال 1996 تاسیس شد. تا قبل از تاسیس الجزیره، در جهان عرب شبکه خبری وجود نداشت بلکه تنها 2 روزنامه فرامنطقه ای داشتیم. اخبار جهان عرب و کشورهای جهان اسلام از موضوعات مهمی بود که باعث شد این شبکه تاسیس شود. پیش از تولد الجزیره، جهان عرب در این زمینه بسیار عقب مانده بود و مردم کشورهای عربی جنگ عراق و کویت را تنها از طریق شبکه CNN دنبال کردند.

وی افزود: روزی که الجریزه به دنیا آمد، انحصار شبکه هایی مانند BBC و CNN شکسته شد به همین دلیل می توانم بگویم که الجزیره اولین رسانه درست و حسابی جهان عرب بود. همان طور که مشاهده کردیم یکی از کاربردهای این شبکه، نجات دادن مردم کشورهای عرب از شر دیکتاتوری ها بود. بعد از تشکیل این شبکه، الجزیره کم کم توسعه پیدا کرد و به سمت ساخته شدن الجزیره های انگلیسی، ترک، مستند، کودکان و ... رفت. شبکه الجزیره آمریکا هم از سال گذشته آغاز به کار کرد. شبکه الجزیره انگلستان هم که این روزها مشغول به کار است.

مدیر شبکه الجزیره در ایران ادامه داد: قطر کشور کوچکی است و مانند آمریکا، ایالات متحده نیست ولی می خواست در زمینه صنعت رسانه، حرف اصلی را بزند و توانست. الجزیره در وهله اول مسائل جهان را به مردم عرب معرفی کرده و متقابلا مسائل کشورهای عربی را به جهان معرفی می کند.

«غزه» قضیه مادر است

وی افزود: ما یک قضیه به اسم قضیه مادر داریم که درباره مساله غزه است. در زمینه غزه، رویکرد ما مشخص است که در جنگ اخیر غزه و جنگ های 2001 و 99 فرقی نمی بینیم. ولی رویکرد جهان عرب در این باره تغییر کرده است. به هر حال جهان امروز، جهان تک نظر نیست و عقاید متضاد زیادی در جهان وجود دارد. برای همین در الجزیره نمی گوییم فقط نظر ما درست است. در سطح جهانی نظریات مختلف زیاد است. برای همین شعار الجزیره، «نظر و نظر دیگر» است.

فائز گفت: پس ما نظرات مختلف را منعکس می کنیم و شما به عنوان مخاطب می توانید بگویید نظر آن گروه یا نظر الجزیره درست نیست. این به آن معنا نیست که هرچه ما پخش می کنیم، درست است چون ما حرف جریان های مختلف از جمله جریان های معتدل، تندرو، تروریست و ... را به گوش مخاطب می رسانیم. الجزیره از روزی که به دنیا آمده، تا امروز مراحل مختلفی را طی کرده است. از روزی که رئیس جمهور امریکا گفت که با موشک مرکز الجزیره را در قطر از بین ببرند، تا امروز که اتهامات زیاد شده، شرایط مختلفی را تجربه کرده ایم و احساس می کنیم که جهان خیلی تغییر کرده است.

وی درباره جایگاه امروز شبکه الجزیره گفت: آن روزی که الجزیره آمد، تنها یک شبکه خبری نزد کشورهای عربی وجود داشت اما امروز العربیه، العالم، BBC عربی، شبکه های عربی اسرائیل و ... آمده اند. و این یعنی موقعیت کشورهای عربی و اسلامی بسیار مهم است. پرمخاطب بودن اخبار این منطقه باعث شده که ترکیه هم شبکه TRT عربی را راه اندازی کند.

الجزیره جایگاه اول را در میان رسانه های عربی دارد

وی افزود: در این فعالیت رسانه ای، رقیب زیاد است ولی می توانیم بگوییم که الجزیره جایگاه اول را داشته و دارد. در اول کار که الجزیره به راه افتاد، با 150 میلیون مخاطب در سطح جهان، اول بود امروز هم با وجود این که 60 میلیون از این مخاطب ها ریزش کرده اند، الجزیره در جایگاه اول است. البته منظورم الجزیره عربی است نه دیگر شبکه های الجزیره. من که 24 ساعت فقط شبکه الجزیره را نگاه نمی کنم. باید ببنیم BBC عربی چه می گوید یا حتی آن شبکه های عربی زبان اسرائیلی چه کار می کنند. من باید کار دشمن را ببنیم.

مدیر شبکه الجزیره در ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: اولویت ما پوشش اخبار کشورهای عربی و بعد جهان اسلام در بعد کشورهای غیر عربی است. ما امروز در شرایط جدی و سختی به سر می بریم چون حرف رسانه مهم است و مردم در گفتگو با یکدیگر می گویند BBC این گونه گفت یا الجزیره این گونه گفت. درست است که این حرف ها را می زنند اما آیا راضی شده اند؟ در حال حاضر هم رسانه ها زیاد و مخاطب ها کم شده اند.

فائز درباره حضور الجزیره در ایران گفت: الجزیره از روزی که در ایران افتتاح شد، روابط خوبی با ایران داشته است. می توان گفت الجزیره همیشه در ایران بوده است و در ایران هم غیر از الجزیره، شبکه بین المللی خارجی حضور ندارد. یعنی اسکای نیوز نیست، العربیه، BBC و... نیست. ما سعی داریم قوانین ایران را رعایت کنیم و دیگر این که به این نتیجه رسیده ایم که ایران به دنبال اخراج رسانه های خارجی از ایران نیست. پل ارتباطی بین ایران و الجزیره تا امروز پا بر جا بوده و با زلزله های بالای 6 ریشتر هم خراب نمی شود. ما رابطه محکمی داریم. البته مشکلات هم داریم ولی قوانین را رعایت می کنیم و رابطه متقابلمان پا بر جاست.

کد خبر 2420364

برچسب‌ها