۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۵۱

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی:

پژوهش و نخبه پروری در جامعه نهادینه شود

پژوهش و نخبه پروری در جامعه نهادینه شود

اراک- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در جامعه گفت: با مشخص کردن اولویت ها، باید برای رشد و توسعه تحقیقات کشور برنامه ریزی‌ شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، ظهر سه شنبه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از پژوهشگران برتر استان مرکزی، با بیان اینکه تعیین اولویت‌ها در حوزه پژوهشی نیاز امروز جامعه است، گفت: چهار درصد تولید ناخالص ملی برای بخش پژوهش پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری همایش در بخش های مختلف اقدامی پسندیده است، افزود: باید توجه به اثربخشی و میزان پیشرفت به منظور  دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران نیز نگریسته شود.

آیت الله دری نجف آبادی اظهار کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که به صورت واقعی تمام چهار درصد از تولید ناخالص ملی در حوزه پژوهش هزینه شود.

وی با بیان اینکه باید بانک اطلاعاتی داشته باشیم، اضافه کرد: برای دستیابی به این موفقیت بخش‌های خصوصی فعال، ارتباط با دیگر کشورها و استفاده از تجریبات و ظرفیت های آنان از مهمترین مسایل مورد نیاز است.

امام جمعه اراک با تاکید بر تعیین اولویت های پژوهشی براساس نیاز جامعه کنونی، گفت: باید برای رشد و توسعه تحقیقات در کشور برنامه ریزی‌ شده و با انجام همه موارد به نتیجه مطلوب برسیم.

نخبه پروری از اولویت های ضروری جامعه

آیت الله دری نجف آبادی با بیان اینکه نیاز امروز جامعه با توجه به تهدیدها و تحریم ها و موقعیت در منطقه نخبه پروری است، اضافه کرد: پژوهش باید در کشور به فرهنگ تبدیل و این مهم از سنین پایین در جامعه نهادینه شود.

وی اظهار کرد: برای رسیدن به هدف آموزش و پروزش باید به صورت جدی وارد به عرصه آمده و به جای توجه صرف به حفظیات، پرداختن به مباحث عملی و برگزاری کارگاه های آموزشی را در دستور کار خود قرار دهد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تشریح و تکوین را مکمل یکدیگر دانست و اضافه کرد: در صورتی که برخی اندیشمندان غربی بر این باورند که علم و دین باید از یکدیگر جدا شود؛ اما این اشتباهی بزرگ بوده و دین و علم باید همپای یکدیگر پیش بروند.

تعامل دانشگاه و صنعت زمینه پیشرفت جامعه

وی با بیان اینکه استان مرکزی دارای سه هزار واحد صنعتی است، اضافه کرد: باید این ظرفیت برای دانشجویان و دانشگاهیان تبیین شود و با برگزاری بازدید از این مراکز صنعتی چون پتروشیمی و پالایشگاه با خدماتی آن، آشنا شوند.

امام جمعه اراک با تاکید بر اینکه استان مرکزی با وجود ظرفیت های صنعتی و گردشگری می تواند شاخص باشد، گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند با تعامل بیشتر با یکدیگر فعالیت تحقیقاتی داشته و امور و مشکلات را بررسی و به نتیجه برسانند.

آیت الله دری نجف آبادی با بیان اینکه در بخش پژوهش بهتر است، به صورت شبکه ای عمل شده و بانک اطلاعاتی و مراکز علمی فعال داشته باشیم، تصریح کرد: استفاده از تجریبات دیگر کشورها و موفقیت های آنان در این حوزه زمینه پیشرفت در بخش های مختلف را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه به جای وارد کردن مواد اولیه در بحث دارویی، می توان به واسطه فعالیت بیش از پیش مراکز تحقیقاتی این نیاز را رفع و در زمینه مواد اولیه خودکفا شویم، افزود: همه افراد باید در جایگاه خود مسئولیت پذیر باشند تا مشکلات پیش روی جامعه به آسانی رفع شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه باید گذشته و آسیب‌های وارد شده را فراموش و در حوزه علم و پژوهش کشور را پیش بریم، تصریح کرد: باید فرصت‌ها را غنیمت شمرده و با همت بلند کشور را به قطب علمی منطقه بدل کنیم.

هدف هفته پژوهش برداشتن گام های رو به جلو برای توسعه پژوهش است

رییس دانشگاه اراک در این همایش با بیان اینکه هدف هفته پژوهش برداشتن گام های رو به جلو برای توسعه پژوهش است، گفت: ایجاد مراکز رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان در دستور کار دانشگاه اراک است.

دکتر سعید حمیدی با اشاره به ارتباطات خوب دانشگاه با سازمان صنعت، معدن و تجارت و مراکز R&D صنایع و گفتمان مطلوب که انجام شده، افزود: علاوه بر همه این موارد پیگیری های جدی در خصوص افزایش کیفیت آموزش در سطح دانشگاه و تشویق استادان برای پژوهش انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز احساس نیازی در خصوص انجام پژوهش و تحقیقات در کشور وجود ندارد، گفت: تنها زمانی به فکر انجام پژوهش می‌افتیم که مشکلات تا مرحله ای پیشرفت کرده است.

رییس دانشگاه اراک با بیان اینکه هرجا که احساس نیاز وجود داشته اقدامات خوبی انجام شده است، اضافه کرد: ترویج فرهنگ پژوهش نیازمند هماهنگی بیشتر دولت و مجلس بوده و لازم است که قوانینی برای رفع موانع موجود در مسیر پژوهش تصویب شود.

حمیدی با اشاره به اینکه در حوزه آزمایشگاهی استان کمبود تجهیزات وجود دارد، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی در حوزه پژوهش بودجه های لازم را صرف نمی کنند و رفع این مشکل نیازمند نظارت جدی مراجع ذیربط دارد.

وی با بیان اینکه اکنون برخی دستگاه های اجرایی تجهیزات چند صد میلیونی در اختیار داشته و به ندرت از آنها استفاده می‌کنند اما، در اختیار محققان قرار نمی دهند، اضافه کرد: این مهم نیازمند همکاری صنایع و بخش های مختلف برای حمایت پژوهشگران است.

کد خبر 2444652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha