۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۸

در گفتگو با مهر عنوان شد:

وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است/ دو بال توسعه کشور

وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در هدف است/ دو بال توسعه کشور

قم - وحدت حوزه و دانشگاه از طرح‌هایی بود که قبل از انقلاب اسلامی توسط شهید مفتح مطرح شد و تلاش‌های بسیاری در نزدیکی اهداف این دو نهاد تأثیرگذار انجام گرفت و در نهایت شهید مفتح در این راه شهید شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهید محمد مفتح، با مفتاح دین، خانه دانش را گشود. او فاتح دانشگاه به روى فیضیه بود و دریچه قلب دانشجو را به روى علوم حوزه فتح کرد.

شهید مفتح، دانشى را که در حوزه از علوم اهل‏ بیت(ع) و معارف قرآن آموخته بود، به عنوان رسالت و مسئولیتى خدایى، به محافل علمى و دانشجویى منتقل ‏کرده و آن را از محدوده حوزه به گستره جامعه منتشر می‌کرد.

پیوند روحانى و دانشجو، آمیختن دین و دانش و تعهّد و تخصّص را به بار می‌آورد. در سایه این پیوند، جامعه از دانش بی‌‏دین و تمدن بی‌‏اخلاق و رفاه بی‌‏معنویت و فرهنگ بدون مکتب و زندگى جدا از خدا نجات می‌یابد. وحدت حوزه و دانشگاه، تجسم «عینیت دیانت و سیاست» است. لذا سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نامیده شده است.

حوزه و دانشگاه باید با همدیگر تعامل فکری داشته باشند

حجت الاسلام محمد هادی مفتح، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه به این معناست که دانشگاهیان و حوزویان با همدیگر تعامل فکری داشته باشند چون این دو مکان علمی به یکدیگر نیاز دارند.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان افراد متدین و مسلمان این جامعه هستند و طبیعتاً برای آشنایی با مسائل دینی نیازمند کار‌شناس دینی هستند، ادامه داد: دانشگاهیان به خاطر افق‌های نو و سئوالات نو نیاز به دین شناسانی دارند که پاسخگوی آنها باشند.

فرزند شهید مفتح اضافه کرد: اگر دین‌شناسان نیازهای معرفتی دانشگاهیان را درک نکنند، لذا دانشگاهیان خودشان به دنبال فهم و استنباط از دین می‌روند و چون تخصص کافی ندارند لذا دچار انحراف و برداشت‌های غلط از دین و یا بی‌دینی خواهند شد.

محمد هادی مفتح

عضو هیئت علمی دانشگاه قم عنوان کرد: با توجه به پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی و سبک زندگی جدیدی که بوجود آمده است، حوزویان که عالمان هدایت جامعه و شهروندان و متولیان دینداری هستند، باید در این راستا با دانشگاهیان در ارتباط باشند، تا با این علوم جدید جهت پیش بردن رسالت حوزویشان که نشان دادن راه صحیح دینداری است آشنا شوند.

شهید مفتح شناخت کامل از هر دو مرکز علمی حوزه و دانشگاه داشت

وی اضافه کرد: شهید مفتح به عنوان عالم دینی زمان‌شناس، نیازهای جامعه را تشخیص می‌داد که تحصیل کرده‌های دانشگاهی به مسائل دینی و ارتباط با دین نیاز دارند.

حجت الاسلام مفتح ادامه داد: در دهه ۳۰ شهید مفتح و هم دوره‌های ایشان از فضلای حوزه مواجه با نسل تحصیلکرده جدیدی شدند که نسبت به دین و دینداری آشنایی نداشتند و زاویه دید جدیدی نسبت به دین داشتند.

این استاد دانشگاه قم گفت: شهید مفتح از دید امام (ره) و آیت الله بروجردی و دیگر علما شخصیت مورد نظر و منحصر به فردی در حوزه بود و در زمینه دینی مدرس موفقی بود.

وی افزود: شهید مفتح در دانشگاه نیز دانشجو و استاد خوبی بود و از هر دو زاویه هم حوزه و هم دانشگاه را تجربه کرده بود.

فرزند شهید مفتح ابراز کرد: شهید مفتح با این دو مرکز علمی از نزدیک آشنا بود و از نیاز‌ها، روحیات و فرهنگی که در حوزه و دانشگاه بود شناخت کامل و جامعی داشت و چون نیاز می‌دید بحث وحدت این دو مرکز علمی را مطرح کرد.

دشمن به بهانه های مختلف در صدد است تا میان این دو نهاد علمی فاصله بیندازد و نگذارد متحد باشند، از این عدم اتحاد هم دانشگاه و هم حوزه متضرر خواهند شد و نمی توانند نقش خود را به خوبی در جامعه ایفا کنند، باید رهبران حوزوی و دانشگاهی با آگاهی در راه بیشتر کردن این وحدت گام بردارند

عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان کرد: امروزه نسبت به قبل از انقلاب شرایط خیلی عوض شده است، قبل از دهه ۵۰ دانشجویان جرأت اظهار نظر دینداری نداشتند، فضای دانشگاه طوری بود که دانشجویان جرأت نماز خواندن هم نداشتند و این دو مرکز علمی دید خوبی نسبت به همدیگر نداشتند.

وی ادامه داد: نگاه دو قشر حوزه و دانشگاه به هم دیگر، آن نگاه قبل از انقلاب نیست؛ اما هنوز به هدف نهایی دسترسی پیدا نکرده‌ایم و با وحدت ایده آل فاصله داریم.

حجت الاسلام مفتح گفت: دشمن می‌داند که حوزه و دانشگاه دو نیمکره مغز متفکر جامعه هستند که اندام جامعه را رو به جلو می‌برند.

این استاد دانشگاه قم در پایان خاطرنشان کرد: دشمن به بهانه‌های مختلف در صدد است تا میان این دو نهاد علمی فاصله بیندازد و نگذارد متحد باشند، از این عدم اتحاد هم دانشگاه و هم حوزه متضرر خواهند شد و نمی‌توانند نقش خود را به خوبی در جامعه ایفا کنند، باید رهبران حوزوی و دانشگاهی با آگاهی در راه بیشتر کردن این وحدت گام بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه و استاد حوزه علمیه نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حوزه و دانشگاه هر دو مرکز علم هستند و نباید با هم تضادی داشته باشند، زیرا علم با علم هیچ وقت در تضاد نیست، علم نور است و نور با نور تضادی ندارد.

غرویان

وی ادامه داد: علوم دانشگاهی بخشی از حقایق عالم را آشکار می‌کند و علوم حوزوی بخشی از حقایق دینی معنوی و اخلاقی را آشکار می‌کند و هر دو این علوم نیاز مبرم بشر است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: حوزه به اعتبار اینکه در دانش‌های دینی و مذهبی تلاش می‌کند نقش مهمی در پیشرفت تفکر و نگاه دینی آینده جامعه دارد و دانشگاه هم از این حیث که در علوم مربوط به چرخه زندگی انسان در این دنیا تحقیق و پژوهش می‌کند اهمیت خود را دارد.

عدم وحدت حوزه و دانشگاه به اشخاص برمی گردد نه به ذات خود این علومراه کار وحدت این است که علمای حوزه و دانشگاهیان برای هم اعتبار و ارزش قائل شوند، وحدت حوزه و دانشگاه، یک امر دستوری نیست و با همایش و سخنرانی ایجاد نمی‌شود. وحدت حوزه و دانشگاه با اجتماع فیزیکی افراد دو گروه به دست نمی‌آید و این اتحاد حقیقی باید وحدت فکری و علمی باشد

حجت الاسلام غرویان عنوان کرد: مانعی در ذات خود علوم حوزوی و دانشگاهی نیست، اگر مانعی در این راستا وجود دارد این مانع به اشخاصی بر می‌گردد که درحوزه یا دانشگاه هستند.

وی ادامه داد: راه کار وحدت این است که علمای حوزه و دانشگاهیان برای هم اعتبار و ارزش قائل شوند، وحدت حوزه و دانشگاه، یک امر دستوری نیست و با همایش و سخنرانی ایجاد نمی‌شود. وحدت حوزه و دانشگاه با اجتماع فیزیکی افراد دو گروه به دست نمی‌آید و این اتحاد حقیقی باید وحدت فکری و علمی باشد.

وحدت حوزه و دانشگاه یک معنای آرمانی است و اصطلاح تقریب امکان پذیرتر است

محمد سالار کسرایی، رییس دانشگاه آزاد قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در واقع وحدتی است که این دو نهاد علمی در کارکردها و اهداف و غایت مشترک شوند نه اینکه حوزه دانشگاه شود و دانشگاه حوزه.

وی ادامه داد: این دو نهاد علمی باید بتوانند خدمات متقابل علمی و آموزشی و پژوهشی به هم دیگر بدهند و علم و دانشی تولید شود که محصول مشترک این دو نهاد علمی باشد.

محمد سالار کسرایی

رئیس دانشگاه آزاد قم عنوان کرد: حتی در کشورهای غربی برخی از فیلسوفان غرب چه در سده‌های گذشته و چه هم اکنون در اصل کشیش هستند و دارای بزرگترین کتب فلسفی می‌باشند.

کسرایی اضافه کرد: وحدت حوزه و دانشگاه یک معنای آرمانی است واگر واقع بینانه بیندیشیم این که هر دو در یک مسیر حرکت کنند امکان پذیر نیست، زیرا علوم هر یک متفاوت است اما می‌توانند در یک فضای علمی تفلیقی کار کنند و به دنبال اهداف مشترک باشند. وحدت حوزه و دانشگاه یک معنای آرمانی است و اگر واقع بینانه بیندیشیم این که هر دو در یک مسیر حرکت کنند امکان پذیر نیست، اصطلاح تقریب امکان پذیر تر است تا هر دو در یک فضای علمی تفلیقی کار کنند و به دنبال اهداف مشترک باشند

وی بیان کرد: اصطلاح تقریب در حوزه و دانشگاه امکان پذیرتر است تا وحدت حوزه و دانشگاه، این دو باید در نظام های اندیشیدن و پژوهیدن در باب مسائل علمی مختلف مشترک شوند.

رئیس دانشگاه آزاد قم گفت: در هر دو طیف حوزه و دانشگاه افرادی هستند که به دنبال نفی هم دیگر می‌باشند، عده‌ای در حوزه‌های علمیه علم‌های دانشگاهی را علوم غربی می‌دانند و معتقدند علوم غربی قابل وحدت با علوم دینی نیست.

کسرایی ادامه داد: عده‌ای هم در دانشگاه‌ها هستند که معتقدند علوم دینی از حوزه علم خارج است که تفکر این دو گروه کاملا خطا است و حوزه به عنوان یک مرجع دینی و دانشگاه بعنوان یک نهاد آکادمیک می‌توانند در حوزه‌های مختلف با هم همکاری کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت دانشگاه قم تفاهم نامه‌ای منعقد کرده است و قرار است این تفاهم‌نامه میان دانشگاه آزاد و حوزه امضا شود تا از خدمات متقابل استفاده کنیم و این تفاهم نامه آن چیزی که از رابطه حوزه و دانشگاه مد نظر است محقق می‌کند.

..............................................

گزارش: مژگان فرهنگیان

کد خبر 2445719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha