۸ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۵۳

نشستن یک مترجم روی صندلی کارگردانی بعد از ۱۳ سال دوری از صحنه

نشستن یک مترجم روی صندلی کارگردانی بعد از ۱۳ سال دوری از صحنه

جواد عاطفه مترجم آثار نمایشی، بعد از ۱۳ سال دوری از فضای تئاتر روی صندلی کارگردانی خواهد نشست و نمایش «شکاف در روشنایی» نوشته نسیم برغشی را اجرا خواهد کرد.

جواد عاطفه مترجم و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تصمیم خود برای اجرای یک نمایش گفت: «شکاف در روشنایی» نوشته نسیم برغشی متنی است که قصد دارم آن را اجرا کنم. نویسنده این متن، یک جوان ایرانی است که در سوئد بزرگ شده و موفق شده در آن کشور چندین جایزه معتبر تئاتری را از آن خود کند و به عنوان یکی از چهره‌های آتیه‌دار تئاتر سوئد مطرح شود.

وی افزود: امیر برغشی و ملیحه مینوخرد پدر و مادر نسیم برغشی هستند که در سال‌های دهه ۶۰ با هنرمندانی مانند اصغر همت همکاری کرده‌اند و امروزه نیز در حال رفت و آمد به ایران و فعالیت در حوزه تئاتر هستند. به نظرم با شرایطی که آثار نسیم برغشی دارند می‌توان او را یک یاسمینا رضای دیگر در آینده دانست.

این مترجم در ادامه گفت: من در سال‌های دهه ۷۰ تئاتر کار می‌کردم ولی بعد از سال ۸۰ روی ترجمه متمرکز شدم و امروز بعد از ۱۳ سال قصد دارم تا این کار را روی صحنه ببرم. متن نمایشنامه «شکاف در روشنایی» درباره مهاجرت و انسان مهاجر در رویایی با انسانی بومی سرزمینی است که مهاجرها به آن می‌روند. و نهایتا متن به آن‌جا می‌رسد که جهان، یک‌پارچه و یک‌تکه است و فرقی ندارد که مهاجر باشی یا نباشی چون انسان، ذاتا مهاجر است و در واقع تنهاست.

مترجم آثار نمایشی آگوست استریندبرگ گفت: خانمی به نام شارلوت نیوهاوزر که موسس انتشارات آثار نمایشی «دراگون» در اسکاندیناوی است، دراماتورژی این نمایش را برای اجرا به عهده خواهد داشت. اهمیت این مساله از این جهت است که او دراماتورژ و ناشر آثار یون فوسه در کشورهای اسکاندیناوی است. او دکترای دراماتورژی دارد و در اجرای این نمایش ما را همراهی خواهد کرد. تلاش داریم این نمایش را سال آینده در تالار مولوی کشورمان روی صحنه ببریم و بعد از آن در سوئد، نوروژ، دانمارک و فرانسه آن را اجرا کنیم. در واقع سعی داریم برای این نمایش یک تور اروپایی تدارک ببینیم و در این راه یک تهیه‌کننده سوئدی همراه ما خواهد بود.

عاطفه گفت: برای این کار، به ۲ بازیگر سوئدی و ۳ بازیگر ایرانی احتیاج داریم که بازیگران سوئدی قطعی شده و بازیگران ایرانی نیز والدین برغشی و عاطفه پاکبازنیا خواهند بود.

کد خبر 2451323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha