۱۰ دی ۱۳۹۳، ۲۱:۳۳

باقرزاده:

پایگاه اطلاعات اسمی بیسوادان در كشور راه اندازی می شود

پایگاه اطلاعات اسمی بیسوادان در كشور راه اندازی می شود

بجنورد- معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان سواد آموزی از راه اندازی پایگاه اطلاعات اسمی بیسوادان در كشور تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی باقرزاده عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بجنورد افزود: یكی از مشكلاتی كه در ریشه كنی بیسوادی وجود دارد عدم خوداظهاری افراد در سرشماری ها مبنی بر بی سوادی است که این مشکل با راه اندازی پایگاه اطلاعات اسمی بیسوادان در کشور رفع خواهد شد.

وی اظهار داشت: با راه اندازی این پایگاه سطح سواد افراد به طور دقیق ثبت می شود که این امر می تواند به برنامه ریزی دقیق تر در راستای ریشه کن کردن بیسوادی در کشور كمك كند.

باقرزاده با بیان این كه پایگاه مزبور در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت دارد و تا پایان امسال تكمیل می شود، گفت: با راه اندازی این پایگاه برخی از مشكلات مهم در زمینه سوادآموزی مرتفع خواهد شد.

باقرزاده شناسایی اولیای بیسواد دانش آموزان و آموزش سواد به آنان را از مزایای راه اندازی این پایگاه عنوان كرد و گفت: هم اكنون ۶۱۳ هزار عضو بیسواد در خانواده دانش آموزان در كشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینكه سازمان سوادآموزی به منظور رفع و ریشه كنی بیسوادی برنامه های متعددی را در كشور اجرا می كند، افزود: اجرای طرح سواد آموزی بین افراد و خانواده های مددجوی كمیته امداد، اجرای طرح سوادآموزی برای ۱۰ هزار نفر كشاورز و اجرای همزمان طرح سوادآموزی و مهارت آموزی با همكاری فنی و حرفه ای از جمله اقدامات این سازمان به شمار می روند.

باقرزاده همچنین با اشاره به اینكه سوادآموزی یكی از موضوعات باسابقه در جریان توسعه كشورها محسوب شده و نیاز دولت به باسواد شدن افراد در جامعه امری واضح است، تصریح كرد: بیسوادی منشاء خسارت به دیگران و ضرر برای كشور بوده و از این ناحیه هزینه های سنگینی به خانواده ها و دولت تحمیل می شود.

وی گفت: سوادآموزی باعث می شود تا افراد به صورت اختیاری و آگاهانه در جریان توسعه محلی، استان و كشور مشاركت داشته باشند و در خانواده ها نیز ارتقای سواد و توانمند سازی افراد در اقتصاد خانواده تاثیر گذار است.

باقرزاده افراد بیسواد را دارای سه ویژگی آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب رسان دانست كه باید برای جلوگیری از مشكلات ناشی از این ویژگی ها حمایت و پشتیبانی های لازم انجام شود.

به گفته این مسئول منابع مورد نیاز برای سواد آموزی در كشور تامین است و مشكل اعتبار و منابع وجود ندارد.

باقرزاده از اجرای طرح سوادآموزی در مراكز ترك اعتیاد در پنج استان كشور خبر داد و افزود: علاوه بر این اجرای طرح خواندن با اعضای خانواده با شیوه جدید و اجرای طرح حلقه های كتابخوانی كه منجربه تشكیل كتابخانه های كوچك و عمومی می شود نیز در پنج استان به صورت پایلوت در سال جاری در دستور كار سازمان سوادآموزی قرار دارد.

وی همچنین با بیان این كه ۴۰ درصد اتباع خارجی ساكن در ایران بی سواد هستند، گفت: امسال ۴۳۰ هزار تبعه خارجی زیر چتر آموزش قرار خواهند گرفت.

باقرزاده در خصوص وضعیت خراسان شمالی در بحث سواد آموزی نیز اظهار داشت: خراسان شمالی جزو استان هایی است كه عملكرد خوبی در این خصوص داشته و در سال ۹۳ نیز این استان به عنوان استان خوب و با كیفیت در بحث سواد آموزی ارزیابی می شود.

وی اظهار داشت: تا زمانی كه سطح آگاهی افراد افزایش و نیاز آموزشی جامعه رفع نشود وضعیت بهداشت، قانون، امنیت و ... همینطور خواهند ماند.

رئیس سازمان سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش در خاتمه نقش رسانه ها را در ریشه كنی بیسوادی موثر خواند و تصریح كرد: رسانه ها فقط به ارائه آمار بیسوادی اكتفا نكنند بلكه لازم است مشكلات این حوزه به صورت دقیق از سوی رسانه ها بررسی و تحلیل شود.

کد خبر 2453748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha