۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۲۶

انصاری:

محیط زیست استان نیازمند حفاظت جدی است/ افتتاح موسسه زیست محیطی

محیط زیست استان نیازمند حفاظت جدی است/ افتتاح موسسه زیست محیطی

اراک-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: استان مرکزی به دلیل ظرفیت های زیست محیطی فراوان، تخریب ها و تهدیدات محیط زیست در خطر بوده و نیازمند عظم جدی برای حفاظت است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر انصاری، ظهر دوشنبه در افتتاحیه و انتخابات اعضای هیئت مدیره اولین موسسه غیردولتی و زیست محیطی «طلوع سبز کودکان»، با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی به افراد آموزش داده شود، گفت: ترویج فرهنگ زیست محیطی از دوران کودکی مانند سایر آموزه ها تاثیرگذار و ماندگار خواهد بود.

وی با اشاره به همکاری و تعامل مطلوب بین محیط زیست و NGO های زیست محیطی، افزود: استان مرکزی تنها استانی است که سمن‌های زیست محیطی آن عنوان قهرمان تالاب را به خود اختصاص دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه قدمت تالاب میقان بالا نبوده و سال ۸۶ به عنوان تالاب انتخاب شده است، اضافه کرد: در این مدت NGO های زیست محیطی استان سه عنوان قهرمان تالاب کسب کردند.

انصاری به راه اندازی NGO زیست محیطی کودکان اشاره کرد و افزود: این اقدام کاربزرگی بوده و ظرفیت خوبی را در استان ایجاد کرده تا افراد از سنین کم با مسایل زیست محیطی آشنا شوند.

وی با تاکید بر اینکه دغدغه سازمان محیط زیست کشور آموزش در حوزه محیط زیست از دوران کودکی است، گفت: استان مرکزی تنها استانی است که به این دغدغه مهم جامعه عمل پوشانده و قطعا می توانیم شاهد اتفاقات خوبی به واسطه کودکان در خانواده باشیم.

استان مرکزی دارای جایگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی جایگاه سوم کشور را در حوزه تنوع زیستی دارد، اظهار کرد: این ظرفیت ها زمینه قرار گرفتن استان در زمره استان‌های تالابی، زاگرسی و فسیلی را فراهم کرده است.

انصاری ادامه داد: استان مرکزی جزء هشت شهر آلوده کشور بوده و با توجه به این عوامل می توان در جهت اخذ اعتبارات لازم و حساس سازی مسئولان نسبت به شرایط استان اقدام کرد.

وی بااشاره به مصرف بیش از متوسط جهانی ایران در حوزه مصرف انرژی، افزود: در حوزه مصرف آب متوسط جهانی برای هر فرد روزانه ۱۵۰ لیتر بوده و در ایران این رقم به ۲۳۰ لیتر رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: با توجه به اینکه استان مرکزی استانی خشک و کم آب بوده و متاسفانه بارش باران امسال ۲۰ درصد کاهش داشته است، باید فرهنگ مصرف بهینه را در خانواده ترویج داد و کودکان در این عرصه می‌توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

انصاری با بیان اینکه ادامه این روند و مصرف بیش از اندازه، آینده خوبی در انتظار ما نیست، تصریح کرد: باید صرفه جویی را در اولویت قرار دهیم.

وی اظهار کرد: قطعا مصرف بیش از حد هر گونه انرژی تبعات و تخریب های زیست محیطی و آلایندگی به همراه دارد و لازم است که در این بخش فرهنگ درستی در جامعه نهادینه شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی روزهای آلاینده در اراک، افزود: طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی اراک ۲۵ تا ۳۰ درصد از مراجعات مردم به دلیل بیماری‌های قلبی و تنفسی به اورژانس در سال جاری کاهش یافته و این امر نتیجه همکاری و تعامل مردم،  NGO ها و مسئولان بوده و باید به سمتی حرکت کنیم که یک روز آلوده نداشته باشیم.

محیط زیست ضامن بقای حیات بشری و سرمایه ای بین نسلی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در این مراسم با تاکید بر اینکه محیط زیست ضامن بقای حیات بشری و سرمایه ای بین نسلی بوده و نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت، گفت: باید درکنار دانش با فراهم کردن بستر لازم برای شکل گیری مباحث زیست محیطی در ذهن کودک نگرش آن را تغییر داده و شاهد رفتار درستی از این قشر جامعه باشیم.

شهریار فولادوند با اشاره به اینکه همه افراد اطلاعاتی پایه‌ در حوزه زیست محیطی داشته، اما باور و جدیت به آن دیده نمی شود، افزود: هنوز جامعه حساسیت لازم در حوزه مباحث زیست محیطی را نداشته و برای تحقق این امر مهم باید نگرش‌های زیست محیطی تغییر کند.

وی با بیان اینکه امروز به بحران آب و در خطر بودن محیط زیست بی توجهیم و این امر نشان از به کار نگرفتن دانسته ها است، اضافه کرد: امروز شاهد بی توجهی به دانسته های خود در حوزه محیط زیست بوده و در عملیاتی کردن آن دچار مشکل هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با تاکید بر ارتقاء فرهنگی در حوزه محیط زیست نسبت به سال‌های گذشته، گفت: نهادینه کردن این فرهنگ مستلزم ارائه آموزش‌های لازم از دوران کودکی بوده و باید به فرزندان خود اجازه فعالیت در این زمینه را بدهیم تا شاهد پدران و مادرانی دلسوز طبیعت در آینده باشیم.

 افتتاحیه و انتخابات اعضای هیئت مدیره اولین موسسه غیردولتی و زیست محیطی «طلوع سبز کودکان» استان مرکزی، نمایشگاه بازیافت و جشنواره غذا با حضور مسوولان استانی در دبستان غیرانتفاعی فرزانه اراک برگزار شد.

کد خبر 2492373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha