۲۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۲

به همت نشر ققنوس/

«کلمات» ژان پل سارتر برای پنجمین بار در بازار نشر شنیده شد

«کلمات» ژان پل سارتر برای پنجمین بار در بازار نشر شنیده شد

چاپ پنجم کتاب «کلمات» ژان پل سارتر با ترجمه ناهید فروغان توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «کلمات» کتابی است گزنده، تند و جدی که سارتر در آن، با طنز و تلخی دوران کودکی خود را که از آن بیزار بوده، شرح داده است. سارتر در این اثر، اغماض را کنار گذاشته و خود را به دست تحلیلی بی رحمانه سپرده است و با آن که بعد از مدتی که به سستی قلم می زده، در شرح خاطراتش کوشیده موجز و بی پرده، بنویسد.

بر کتاب «کلمات» ۲ مضمون تسلط دارد، یکی هجو خانواده ای که سارتر در آن پرورش یافته و دیگری ذوق ادبی او. این کتاب زندگینامه خودنوشتی است که سارتر در مورد ۱۰ سال آغازین عمر ۷۵ ساله خود، نوشته است. این کتاب با کتاب «اعترافات» ژان ژاک روسو مقایسه می شوند. سارتر این کتاب را در ۵۹ سالگی خود نوشته است و به عنوان یکی از شاهکارهای تحلیل شخصی به شمار می رود.

سارتر در این کتاب، رابطه عاشقانه درازمدت خود را با کلمات شرح داده است. کتاب «کلمات»، ۲ فصل اصلی با نام های «خواندن» و «نوشتن» دارد.

نسخه اصلی «کلمات» در سال ۱۹۶۴ با عنوان «Les mots» به چاپ رسید. ژان پل سارتر این کتاب را به مادام زد (Z) تقدیم کرده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

دو زندگی داشتم که هر دو نیز دروغ بودند: در ملا عام دغلباز بودم، نوه کذایی شارل شوایتزر معروف شمرده می شدم؛ تنها که بودم، در غم و غصه های خیالی غرق می شدم. افتخار کاذب خود را با گمنامی ای کاذب تصحیح می کردم. برای گذشتن از یک نقش به نقش دیگر مشکلی نداشتم. در همان لحظه ای که می رفتم تا چکمه های مخفی خود را بپوشم، کلید در قفل می چرخید، دستان مادرم، گویی ناگهان فلج شده باشند، روی شستی های پیانو از حرکت باز می ماندند، من خط کس را در کتابخانه می گذاشتم و می رفتم تا خود را در آغوش پدربزرگم بیندازم، به طرف صندلی دسته دارش می رفتم، کفش های راحتی تودوزی پوسش را برایش می آوردم و درباره روزی که گذرانده بود با قید نام شاگردانش پرس و جو می کردم...

چاپ پنجم این کتاب با ۲۱۶ صفحه، ۷۰۰ نسخه و قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

کد خبر 2516499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha