۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۷:۴۶

گزارش خبری/

کمبودنیروی متخصص در بیمارستان آشخانه/ درمان در انتظار نسخه شفابخش

کمبودنیروی متخصص در بیمارستان آشخانه/ درمان در انتظار نسخه شفابخش

مانه و سملقان- بیمارستان تازه ساخت پورسینای آشخانه از کمبود شدید نیروی انسانی متخصص رنج می برد آن هم در شرایطی که روزانه شمار زیادی از مصدومان حوادث رانندگی به این بیمارستان ارجاع داده می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی، دروازه ورودی این استان از سمت شمال کشور محسوب شده و با عبور جاده آسیایی از داخل آن، طولانی ترین جاده ترانزیتی را در خراسان شمالی دارد.

متأسفانه پروژه چهاربانده کردن این جاده آسیایی سال ها است که با حرکت لاک پشتی ادامه داشته و پیشرفت قابل توجهی ندارد موضوعی که سبب شده تا این مسیر هر روز شاهد تصادفات خونین و مصدومیت و مرگ های ناگهانی باشد.

نیاز حدود ۱۱۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان و نیز وقوع روزانه تصادفات رانندگی در محور اصلی جنگل گلستان- بجنورد سبب شده بود تا از دو دهه گذشته مردم و مسئولان این منطقه خواهان ساخت بیمارستانی مجهز در مرکز شهرستان مانه و سملقان شوند، خواسته به حقی که سرانجام مصوب شد و در سال ۸۵ نیز ساخت آن آغاز شد.

بیمارستان آشخانه

بیمارستان ۳۲ تختخوابی پورسینای آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان سرانجام بعد از هشت سال کش و قوس در اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر بهداشت در راستای ارائه خدمات درمانی به مردم این شهرستان و نجات جان بیماران اورژانسی و مصدومان حوادث جاده ای به بهره برداری رسید.

در حال حاضر این بیمارستان با چهار تخصص جراحی عمومی، اطفال، زنان و زایمان و داخلی شروع به کار کرده اما مهم ترین مشکل آن نبود پزشک متخصص بیهوشی و نبود دستگاه سونوگرافی بخصوص بخش تروما است.اکنون در حالی که حدود دو ماه از فعالیت این بیمارستان تازه ساخت می گذرد؛ کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش درمان و نیز کمبود تجهیزات سبب شده تا خدمات دهی در این بیمارستان آن گونه که باید و شاید صورت نگیرد.

جولان درد در تنها بیمارستان شهرستان مانه و سملقان

رییس بیمارستان پورسینای آشخانه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می کند: این بیمارستان در ایام تعطیلات نوروزی امسال با توجه به موقعیت شهرستان بیش از سه هزار مراجعه کننده داشت و با وجود ارائه خدمات مناسب به این بیماران، باید پذیرفت که بیمارستان آشخانه از نبود پزشک متخصص و کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد.

محمد اکبری می افزاید: در حال حاضر این بیمارستان با چهار تخصص جراحی عمومی، اطفال، زنان و زایمان و داخلی شروع به کار کرده اما مهم ترین مشکل آن نبود پزشک متخصص بیهوشی و نبود دستگاه سونوگرافی بخصوص بخش تروما است.

وی اضافه می کند: با توجه به وجود جاده آسیایی کم عرض و ترافیک سنگین خصوصا در ایام تعطیلات و نیز موقعیت شهرستان و پراکنش روستاها در آن، بیشتر مراجعان به این بیمارستان کسانی هستند که دچار سانحه رانندگی و یا واژگونی خودرو شده و یا زائوهایی هستند که از روستاهای دوردست به این بیمارستان آمده اند و در حالی که یک مصدوم نیاز به عمل جراحی دارد و هر لحظه برای نجات او بسیار حیاتی است، متأسفانه به دلیل نبود امکانات مورد نیاز و نیروی متخصص در این بیمارستان، بیماران و مراجعه کنندگان مجبور می شوند ۴۵ کیلومتر راه پرپیچ و خم را تا بیمارستان های بجنورد با مرگ دست و پنجه نرم کنند.

تصادف کامیون و اتوبوس در بجنورد

اکبری این موضوع را چالش و درد بزرگ بیمارستان پورسینای آشخانه عنوان می کند و می گوید: مسئولان درمانی ارشد وزارت خانه و دانشگاه علوم پزشکی می بایست هر چه سریع تر برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

پایان دغدغه چندین ساله بیماران دیالیزی مانه و سملقان

رییس بیمارستان آشخانه در ادامه با اشاره به اقدامات و فعالیت های انجام شده در این بیمارستان از زمان افتتاح اظهار می کند: در این مدت با همکاری پزشکان متخصص از بیمارستان امام علی(ع) بجنورد تاکنون در این بیمارستان ۳۰ عمل جراحی انجام و حدود ۵۰ نفر نیز بستری شدند و متأسفانه تاکنون سه نفر از هموطنان نیز در این بیمارستان فوت کرده اند.

اکبری می افزاید: با توجه به جمعیت ۱۱۰ هزار نفری شهرستان که اغلب در مناطق روستایی ساکن هستند، شمار مراجعه کننده‌ها به بیمارستان پورسینای آشخانه زیاد است و از طرفی به دلیل مسافت زیاد تا مرکز استان و عدم دسترسی مصدومان جاده‌ای و بیماران اورژانسی به مراکز درمانی، کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش های مختلف برای نجات جان بیماران و کمک به موقع در این بیمارستان به شدت احساس می‌شود.

در حالی که حدود دو ماه از فعالیت این بیمارستان تازه ساخت می گذرد؛ کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش درمان و نیز کمبود تجهیزات سبب شده تا خدمات دهی در این بیمارستان آن گونه که باید و شاید صورت نگیرد.به گفته وی همچنین به منظور کمک به بیماران دیالیزی که هر روز برای دیالیز به بجنورد تردد می کنند تا یک ماه آینده با نصب دستگاه و تخت بیماران دیالیزی در این بیمارستان، این بیماران هم از خدمات دیالیزی بیمارستان آشخانه برخوردار می شوند.

اکبری اظهار می کند: حل مشکلات درمانی مردم اولویت اول دولت و مسؤولان بهداشت و درمان است تا درد و رنج مردم کمتر شود.

خرید تجهیزات مورد نیاز بیمارستان آشخانه

در حالی که بیمارستان پورسینای آشخانه از کمبود نیروی انسانی و نیز تجهیزات پزشکی رنج می برد، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی از خرید برخی تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان خبر می دهد که امید می رود با نصب این تجهیزات حداقل بخشی از مشکل تنها بیمارستان شهرستان مانه و سملقان رفع شود.

سیدعلی وکیلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این که تجهیزات بیمارستان ۳۲ تختخوابی آشخانه به همت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی خریداری و تامین شده است، می افزاید: این بیمارستان در اسفند ماه سال گذشته با حضور وزیر بهداشت به بهره برداری رسید و تجهیز آن به دستگاه رادیولوژی دیجیتال، دستگاه سونوگرافی، دستگاه رادیولوژی سیار و... توسط این معاونت صورت گرفت.

بیمارستان

وی اضافه می کند: همچنین تامین دستگاه اکوکاردیوگرافی قلب و تجهیز چهار اتاق عمل مجهز و پنج دستگاه ونتیلاتور بزرگسالان و نوزادان در بیمارستان پورسینای آشخانه را نیز این معاونت به عهده گرفته بود.

به گفته وکیلی این معاونت همچنین دیگر تجهیزات این بیمارستان نظیر دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه امحاء زباله عفونی و تجهیزات مختلف بخش نوزادان، بخش اطفال، بخش زنان و زایمان، بخش جراحی عمومی و بخش داخلی را خریداری کرده است.

کد خبر 2538069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha