۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۵۲

حجت الاسلام یعقوبی:

ترویج زکات در کشور نیازمند نهضت عمومی است

ترویج زکات در کشور نیازمند نهضت عمومی است

بجنورد- قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: باید برای ترویج بیش از پیش فریضه الهی زکات در جامعه نهضت عمومی زکات در کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی در نخستین نشست شورای زکات خراسان شمالی در سال جدید که با حضور اعضای شورای زکات در دفتر امام جمعه بجنورد برگزار شد، بر ترویج بیش از پیش فرهنگ زکات در جامعه اسلامی تأکید کرد.

وی با اشاره به این که نماز و زکات دوگانه های قرآن بوده و در هر آیه ای که به نماز اشاره شده زکات نیز آمده است، اظهار کرد: باید همان اندازه که به نماز اهمیت داده می شود، ادای فریضه الهی زکات نیز در جامعه جدی گرفته شود.

حجت الاسلام یعقوبی  با بیان این که زکات و نماز هم وزن یکدیگر هستند، گفت: همان گونه که در کشور برای فراگیر شدن فریضه نماز، شورای نماز تشکیل شد در زمینه زکات نیز می بایست شورای زکات در کشور به صورت ویژه راه اندازی شود.

وی افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر ارکان بنیادین جامعه دینی به شمار رفته و می بایست به این موارد توجه ویژه ای داشت.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به آثار فراوان پرداخت زکات در جامعه، اضافه کرد: اجرای فریضه الهی زکات آثار متعددی در زمینه های فردی و اجتماعی دارد.

به گفته حجت الاسلام یعقوبی پرداخت زکات در زمینه فردی سبب خودسازی، تزکیه نفس و قربت الی الله برای فرد شده و در زمینه اجتماعی نیز آثاری چون رفع مشکلات نیازمندان، توسعه اقتصادی جامعه اسلامی، اشتغال زایی و غیره دارد.

وی با اشاره به این که زکات به دو شیوه مستحبی و واجب پرداخت می شود، افزود: در آموزه های اسلامی سفارش زیادی به کمک به نیازمندان و پرداخت زکات مستحبی شده است.

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی ادامه داد: اما میزان واقعی زکات واجب، زیاد نیست در حالی که برخی از افراد به گمان این که میزان زکات واجب بخش قابل توجهی از اموال آن ها را شامل می شود به طور کلی زکات خود را پرداخت نمی کنند در صورتی که اگر میزان زکات آن ها دقیق محاسبه شود بخش قابل توجهی از اموال آن ها را شامل نشده و پرداخت آن نیز آسان است.

حجت الاسلام یعقوبی با تأکید بر این که در این راستا می بایست روحانیان بیش از گذشته فعالیت داشته باشند، تصریح کرد: روحانیان باید با فعالیت در این زمینه، فرهنگ پرداخت زکات را در جامعه نهادینه کنند.

به گفته وی روحانیان مبلغ می بایست میزان زکات افراد را برای آنها محاسبه کرده و مردم را بیش از گذشته به اجرای این فریضه الهی تشویق کنند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به این که در هیچ کدام از مکاتب دنیا چنین پیش بینی نشده که کشاورزان بخش کوچکی از درآمد خود را برای کمک به نیازمندان اختصاص دهند، اظهار کرد: این سنت زیبا در دین مبین اسلام تأکید شده و خوشبختانه با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران به خوبی در کشور احیا شده است.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به روند صعودی پرداخت زکات در استان، افزود: بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به استان در سال ۹۱، برکات معنوی این سفر در زمینه زکات مشهود بوده به گونه ای که از آن زمان تاکنون پرداخت زکات در استان روند رو به رشدی داشته است.

رییس شورای زکات خراسان شمالی تصریح کرد: در حالی که پیش از سفر رهبری به استان میزان زکات پرداختی از سوی کشاورزان خراسان شمالی سالانه ۵۰ میلیارد ریال بود این میزان در دو سال اخیر به حدود ۱۰۰ میلیارد ریال در سال افزایش یافته است.

امان الله حسین پور، دبیر شورای زکات خراسان شمالی نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت زکات در استان، اظهار کرد: سال گذشته در مجموع حدود ۹۵ میلیارد ریال زکات از سوی کشاورزان و روستاییان خراسان شمالی پرداخت شد.  

به گفته وی برای سال جاری نیز پیش بینی شده در این استان ۷۷ میلیارد ریال زکات جمع آوری شود اما به طور حتم میزان نهایی زکات جمع آوری شده بیش از این میزان خواهد بود.

 

کد خبر 2578653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha