۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۰۴

مدیرکل صادرات صنایع دستی:

باید از ظرفیت توافق هسته‌ای برای صادرات صنایع دستی بهره ببریم

باید از ظرفیت توافق هسته‌ای برای صادرات صنایع دستی بهره ببریم

مدیرکل صادرات صنایع دستی در نخستین نشست هنرمندان با مدیران معاونت صنایع دستی کشور گفت: رشد کمی آمارها امیدبخش است و می‌کوشیم تا از ظرفیت‌های ایجاد شده بر اثر تفاهم هسته‌ای، نهایت استفاده را بکنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نسشت مشترک هنرمندان و فعالان صنایع دستی با مدیران کل صادرات و حمایت از تولید صنایع دستی کشور عصر دیروز دوشنبه با تحلیل چالش‌ها و موانع این دو بخش و گفتگو برای ارائه راهکارهای لازم در محل سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

در این نشست بیش از ۴۰ نفر از هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی و نمایندگان تشکل‌های غیر دولتی به بیان چالش‌های حوزه تولید و صادرات صنایع دستی و طرح مشکلات حرفه ای خود در مسیر تولید و فروش آثارشان را مطرح و به بحث در خصوص آن پرداختند.

فریدون میرزالو، میدرکل حمایت از تولید صنایع دستی کشور در خصوص هدف برگزاری این نشست گفت: هدف این دو اداره کل از برپایی این جلسه، افزایش سطح تعامل و ارتباط مستقیم با هنرمندان و فعالان صنایع دستی است. چون بر این باور هستیم که برای شناخت درست موانع تولید و فروش صنایع دستی باید از نظرات و تجربیان هنرمندان این حوزه بهرمند شد و همدلی هنرمندان و بخش دولتی منجر به اعتلای صنایع دستی کشور می شود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت جایگاه اصناف صنایع دستی در سطح کشور افزود: برای اینکه بتوانیم این تعامل را در سطح کشور توسعه دهیم، نیاز است که صنف صنایع دستی در استان‌های مختلف در قالب تشکل‌ها و تعاونی‌های معتمد سامان یابد تا از این طریق، ارتباطات کاری انسجام پیدا کند.

فاصله میان دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان صنایع دستی زیاد است

پویا محمودیان مدیرکل صادرات صنایع دستی نیز در ادامه با تاکید بر استمرار این نشست‌ها گفت: بین دست اندرکاران و ذی نفعلان صنایع دستی در کشور ما فاصله زیادی وجود دارد و یکی از اهداف ما برای برگزاری این برنامه، کم کردن این فاصله و استفاده از ظرفیت‌های این تعاملات سازنده برای بهبود وضعیت تولید و فروش صنایع دستی در کشور است.

او همچنین با اشاره به آمارهای فروش داخلی و صادرات صنایع دستی بیان کرد: رشد کمی آمارها امید بخش است و در تلاش هستیم تا از ظرفیت‌های ایجاد شده بر اثر تفاهم هسته‌ای و بهبود روابط خارجی کشور، برای توسعه و صادرات صنایع دستی به قاره‌های مختلف نهایت بهره برداری را داشته باشیم و در این راه، همراهی هنرمندان ضرورتی تعیین کننده است.

فروش، مهم‌ترین دغدغه هنرمندان است

نیما ذاکری سعید هنرمند سراجی سنتی با اشاره به اهمیت این نشست گفت: اولین بار است که چنین نشستی برای شنیدن نظر هنرمندان برگزار شده و این اتفاق مهمی است. در شرایط فعلی یکی از مشکلات اصلی هنرمندان صنایع دستی استمرار در فروش تولیدات خود و اطمینان از فروش قطعی آثارشان است؛ چون در این شرایط است که یک هنرمند می تواند فعالیت خود را توسعه و گسترش دهد.

فرامرز فرشاد فعال عرصه هنر آبگینه نیز با اشاره به جایگاه تعاونی های صنایع دستی گفت: اگر تعاونی های صنایع دستی با قدرت و جدیت فعالیت کنند و در تصمیم گیری ها عملکرد درست و اصولی داشته باشند، بسیاری از مشکلات و موانع فروش و تولید صنایع دستی برطرف خواهد شد. وی همچنین شناسایی بازارهای هدف برای حل مشکل فروش و صادرات صنایع دستی را مهم توصیف کرد و مطالعه دقیق و علمی در این زمینه را خواستار شد.

درمانی برای مشکل بیمه بیندیشید

حسین بختیاری مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان صنایع دستی یکی دیگر از حاضرین در این نشست بود که با اشاره به بحث بیمه هنرمندان بیان کرد: در اواخر سال گذشته جلسه مشترکی با وزارت کار داشتیم و در آن سه گزینه برای رفع مشکل بیمه هنرمندان صنایع دستی مطرح و به تصویب رسید که امیدواریم با این اقدامات مشکلات بیمه هنرمندان حل شود. وی همچنین با اشاره به مکاتبات صورت گرفته برای رفع دیگر موانع فعالیت هنرمندان در بحث فنی و حرفه ای، صدور مجوز فعالیت و فروش صنایع دستی استمرار کار و موفقیت تلاش ها را در همراهی و تعامل بیشتر در این عرصه میان مسئولان و هنرمندان دانست.

در این نشست، تعداد دیگری از هنرمندان حاضر به بیان نظرات و مباحث خود پرداختند و مدیران حاضر نیز به گفتگو در خصوص این چالش‌ها پرداختند. در این جلسه همچنین مقرر شد تا برگزاری آن استمرار داشته باشد و موارد مطرح شده از سوی هنرمندان در این جلسه در دستور کار دفاتر حمایت از تولید و صادرات صنایع دستی قرار گیرد و نسبت حل مشکلات اقدامات لازم انجام پذیرد.

کد خبر 2869337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha