۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴

کتاب «خدایگانی و بندگی» منتشر شد

کتاب «خدایگانی و بندگی» منتشر شد

کتاب «خدایگانی و بندگی» نوشته علیرضا سید احمدیان توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «خدایگانی و بندگی» (از پدیدارشناسی روح هگل) نوشته علیرضا سید احمدیان به تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی کتابفروشی ها شده است. این کتاب چهل و نهمین عنوان از مجموعه «فلسفه» این ناشر است.

این کتاب در پی تبیین و تشریح نخستین بخش از نظریه آگاهی و خودآگاهی در فلسفه هگل است. به این ترتیب، این اثر، ترجمه جدیدی از فصل «خدایگانی و بندگی» پدیدارشناسی روح در فلسفه هگل است. مقدمه این کتاب به بحث درباره سابقه تفسیر اثر مذکور اختصاص دارد و مولف در بخش تفسیر تلاش کرده تا با ارجاع به دستگاه فکری هگل، طرح جدیدی از معنای این مقولات را به خواننده ارائه کند.

«مقدمه: تاریخ تفسیر یک متن»، «درباره ترجمه»، «ترجمه و اصل خدایگانی و بندگی» و «تفسیر خدایگانی و بندگی» عنوان فصل های این کتاب هستند. مسئله فلسفی در مقدمه پدیدارشناسی روح، تفسیر ژان وال از وجدان نگون بخت، چرخش انسان شناختی در تفسیر هگل، تفسیر کوژو از خدایگانی و بندگی، جنون به روایت فوکو به روایت دریدا و نتیجه گیری بخش های فصل اول کتاب هستند. در فصل مربوط به «درباره ترجمه» هم درباره ترجمه حمید عنایت و درباره ترجمه اصطلاحات بحث شده است.

فصل «ترجمه و اصل خدایگانی و بندگی» هم این عناوین را شامل می شود: خدایگانی و بندگی (متن فارسی)، «خدایگانی و بندگی»(متن آلمانی) و استدراکات ترجمه.

در فصل «تفسیر خدایگانی و بندگی» بعد از ایضاح در موضع تفسیر و عنوان، 19 بند درج شده که حجم زیادی از مطالب کتاب را به خود اختصاص داده اند. این بندهای 19 گانه، با نگاهی به علم منطق توضیح داده می شوند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

بحث هگل درباره مقدمات پذیرش مسیحیت به عنوان دینی که قیام اخلاقی بردگان با آن آغاز و به نجات ایشان می انجامد، در فلسفه تاریخ او مفصل است. از منظر پدیدارشناسی روح مهم آن خصیصه مشترکی است که عالَم را مستعد پذیرش مسیحیت ساخت. از نظر او، امپراتوری رم نقطه پایانی بود بر روح حاکم بر پولیس یونانی. در دوران رمی جز هبوط و سقوط راه دیگری برای این مفهوم قدیمی از شهر باقی نمانده بود. مفاهیم سیاسی دستخوش انحطاطی بی‌سابقه شده بودند، و شهروندی یونانی از جان شهر و شهروند رخت بربسته بود.

در جهان رمی شهروند یونانی به شخص خصوصی تبدیل شد. هیچ چیزی در وجود او که قصد استعلاء از جزئیت را داشته باشد، توسط حاکمیت رمی به رسمیت شناخته نمی شد. تنها چیزی که برای این شخص حقوقی باقی ماند، مالکیت خصوصی بود که صیانت از آن در حقوق رمی، یعنی در وضعیت انتزاع شخص از جهان که ضرورت اداره امپراتوری نیز به شمار می آمد، و با استفاده از روش های خشن و خوفناک رمی، به مدد سپاهی تعلیم دیده که هم مستعمرات خارج و هم فتنه های داخل را سرکوب می کرد، تضمین می شد. علاوه بر مالکیت انتزاعی، حق حیات نیز نقش مهمی در تعیین مناسبات حقوق رمی داشت، ولی حتی حیات نیز در معنای انتزاعی آن فهمیده می شد...

این کتاب با 360 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 250 هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 2954332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha