۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۴

از ابتدای امسال تاکنون؛

۱۰۴ وقف جدید در خراسان شمالی به ثبت رسید

۱۰۴ وقف جدید در خراسان شمالی به ثبت رسید

بجنورد - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۱۰۴ وقف جدید در شهرستان های مختلف استان از سوی واقفان نیک اندیش به ثبت رسید.

حجت الاسلام سیف الله سهرابی در آستانه هفته وقف در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در زمینه ثبت موقوفات جدید در هشت ماهه سال جاری در مجموع ۱۰۴ وقف جدید در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: در این راستا در شهرستان مانه و سملقان ۲۹ وقف، شهرستان گرمه ۱۸ وقف، اسفراین ۱۶ وقف، فاروج ۱۴ وقف، بجنورد ۱۳ وقف، شیروان هشت وقف و در شهرستان جاجرم نیز شش وقف از سوی واقفان نیک اندیش ثبت شده است.

حجت الاسلام سهرابی با بیان اینکه ارزش ریالی این تعداد وقف جدید چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است، افزود: افزایش تعداد وقف های جدید به دلیل برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی همانند نشاط معنوی، یاس نبوی و برپایی نشست های قرآنی در امامزاده های استان است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی افزود: وقف های انجام شده در این مدت در استان غالبا شامل زمین زراعی و باغ و منزل مسکونی است که با نیات ترویج معارف قرآن، هزینه اطعام و عزاداری در مراسم های حضرت زهرا(س)، ساخت مسجد و حسینیه، تأمین دارو و درمان، ازدواج جوانان، کمک به حوزه های علمیه، برگزاری یادواره شهدا، انجام کارهای عام المنفعه، ساخت خانه عالم و غیره وقف شده اند.

وی تشکیل کمیته یاوران وقف، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و اجرای طرح‌های فرهنگی در امامزاده‌های سطح استان و اعتماد مردم به این سازمان به منظور عمل به نیات خیر واقفان را از جمله عوامل تاثیر گذار در افزایش شمار وقف‌های جدید در استان برشمرد.

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که سهمیه ثبت وقف جدید در استان خراسان شمالی در سال جاری توسط سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه، ۱۰۰ وقف تعیین شده است، خاطرنشان کرد: در حالی که هنوز چهار ماه از سال باقی مانده، اکنون بیش از سهمیه تعیین شده، وقف جدید در استان ثبت شده است.

وی اضافه کرد: پارسال در مجموع در این استان ۱۰۲ وقف جدید به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در سامانه جامع موقوفات کشور ثبت شد در حالی که سهمیه تعیین شده برای این استان ۹۰ مورد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی با دارا بودن هشت شهرستان، بیش از پنج هزار موقوفه با حدود ۱۰ هزار رقبه و نیز ۱۵۶ امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده وجود دارد که غالب موقوفات موجود وقف روضه سیدالشهدا(ع) هستند.

۱۸ تا ۲۴ آذرماه به عنوان هفته وقف نامگذاری شده است.

کد خبر 2994661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha