۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۱

گزارش مهر؛

تبلیغات فراگیر کاندیداها در خراسان شمالی

تبلیغات فراگیر کاندیداها در خراسان شمالی

بجنورد - پنج روز از تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم در خراسان شمالی گذشته و شیوه های جدید تبلیغاتی مانند استفاده از خوانندگان محلی چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحالی به روزهای رقابت انتخابات رسید که برخلاف دوره‌های گذشته شمار نامزدهای انتخاباتی بیش از حد انتظار و به تبع آن دامنه انجام فعالیت‌های تبلیغاتی نیز فراتر از اماکنی بود که از سوی مراجع زیربط برای نصب پوسترو... در نظر گرفته شده بود.

حضور ۶۳ نامزد در روزهای نخست و ۵۱ نامزد در روزهای رقابت و تبلیغات انتخابات، در سه حوزه انتخابیه خراسان شمالی، کار رقابت را برای تمامی نامزدهای انتخاباتی در این دوره دشوار کرده است.

در این دوره از انتخابات حجم کاغذی که برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی، زندگی نامه، نشریه و تصاویر کوچک و بزرگ نامزدهای مجلس دهم تنها در خراسان شمالی مصرف شده بود شاید به جرات بتوان گفت که نیاز انتشار سالانه چندین روزنامه را تامین می‌کرد.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که از ستادهای انتخاباتی وجود دارد هر نامزد شاید حداقل بیش از یک میلیون قطعه کارت ویزیت، بروشور، زندگی نامه، پوسترهای در قطع و برای توزیع در سطح شهر وروستا تهیه وتوزیع کرده است.

امسال دفاتر ستادهای تبلیغاتی برخی از نامزدهای مجلس دهم در خراسان شمالی از شمار حد مجازخود در سطح شهرهای مراکز حوزه‌های انتخابیه سه گانه این استان گذشته بود؛ ستادهایی که بابت هریک از آن‌ها در بهترین نقاط شهر، اجاره‌های بیش از ۱۰ تا ۲۰ میلیونی فقط برای ایام تبلیغات انتخابات پرداخت شده است.

شام ونهار برای کسب رای/ هزینه‌های هنگفت برخی از نامزدها

بر اساس گزارشات واصله از نقاط مختلف استان، در ایام تبلیغات امسال شماری از نامزدهای انتخاباتی با دادن شام‌های سه چهارهزار نفری در شهر و روستا، برای کسب آرای مردم هزینه‌های هنگفتی کردند، و جالب اینکه بسیاری از کسانی که در مراسم نهارخوران و شام خوران کاندیداهای خاص شرکت می‌کردند، در بسیاری از ستادهای تبلیغاتی سایر نامزدها نیز حضور داشتند.

توزیع اقلام مختلف در ستادهای نامزدها

آنچه در پنج روز تبلیغات نامزدهای انتخاباتی خراسان شمالی تا کنون دیده و شنیده شده است، توزیع برخی اقلام بوده که گرچه به صورت وجه نقد نبوده و نمی‌توان از آن به عنوان خرید آرا نام برد اما توزیع آن‌ها جالب و دیدنی بوده است.

توزیع شارژ ایرانسل و همراه اول، توزیع عطرهای کوچک، توزیع تعداد محدوی گوشی‌های ارزان قیمت موبایل، توزیع تعداد محدودی رادیوی کوچک جیبی، توزیع بوگیر که عکس نامزد انتخاباتی بر روی آن چاپ شده و... از دیگر اقلامی بوده که طی ایام تبلیغات از سوی شماری از نامزدهای انتخاباتی در بین مردم و هواداران آن‌ها توزیع شده است.

شیوه تبلیغ جدید تبلیغات با استفاده از موسیقی و ترانه محلی

تبلیغ هواداران یک نامزد انتخاباتی با ساز قوشمه در حوزه انتخابیه اسفراین از شیوه‌های جدیدی بود که برای معرفی یک نامزد انتخابات مجلس به کار گرفته شده بود؛ استفاده از این شیوه تبلیغاتی در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت. در این شیوه یک نامزد انتخابات مجلس با استفاده از خواننده‌های محلی کرمانج و نواختن موسیقی سنتی و محلی کرمانجی که معمولا در مراسم‌های شادی و عروسی‌های مناطق روستایی مرسوم است، توجه مردم را به خود جلب کرده بود.

جالب این که خواننده محلی که از سوی این نامزد انتخابات مجلس دهم انتخاب شده بود با انتشار فایل صوتی تبلیغاتی با نوای موسیقی محلی کرمانجی، در متن ترانه خود ضمن دعوت مردم به شرکت در انتخابات، آنان را به رای دادن به این نامزد خاص دعوت می‌کرده است.

اجرای موسیقی زنده برای جذب مردم در برخی از ستادهای نامزدهای انتخاباتی در سایر شهرستان‌های این استان نیز برگزار شده است.

انتشار هفته نامه یک نامزد همزمان با انتخابات مجلس دهم

از دیدنی‌های دیگر تبلیغات انتخابات مجلس دهم؛ انتشار هفته نامه‌ای بود که مدت‌ها قبل مجوز آن گرفته شده بود اما به دلیل منتشر نشدن مجوز آن از سوی وزارت ارشاد باطل شده بود اما با نامزد شدن مدیر مسئول این نشریه در انتخابات دهم، وی بار دیگر مجوز این نشریه را در اوایل دی ماه امسال گرفت و در طول این ایام با انتشار هشت شماره تمامی صفحات این هفته نامه هشت صفحه‌ای را به معرفی خود، دیدگاه‌ها، و مطالب مربوط به خود و ... اختصاص و همه شماره‌های چاپ شده را در مناطق مختلف این حوزه انتخابیه به صورت رایگان توزیع کرد، جالب اینکه مجوز این نشریه با موضوعات فرهنگی اجتماعی گرفته شده بود، نه صرفا انتخاباتی.

برخی از  نامزدها مدعی شده‌اند که بین کسانی که برای آن‌ها زحمت کشیده‌اند و کسانی که به آن‌ها بی تفاوت بوده‌اند فرق زیادی است و از طریق استخدام آنها پس از رای آوردن و رفتن به مجلس، جبران زحمات آنان خواهد شد

وعده‌های سرخرمن برخی از نامزدها در تمامی دوره‌های تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی مرسوم بوده است اما در این دوره برخی از نامزدهای انتخابات مجلس علنا به اعضای ستادهای تبلیغاتی خود مطرح کرده‌اند که به جهت جبران زحمات آنان تمامی آن‌ها را در صورت انتخاب شدن در مراکز مختلف مشغول به کار خواهند کرد، این نامزدها مدعی شده‌اند که بین کسانی که برای آن‌ها زحمت کشیده‌اند و کسانی که به آن‌ها بی تفاوت بوده‌اند فرق زیادی است و از این طریق جبران زحمات آنان خواهد شد.

همچنین راه اندازی تجمعات طرافداران نامزدهای انتخاباتی و پیمودن مسیری از خیابانها تا محل ستاد نامزد مورد نظر از دیگر شیوه های تبلیغاتی بود که در این دوره از انتخابات بیشتر به چشم می خورد.

پاره کردن پوسترهای تبلیغاتی برخی نامزدها از سوی طرفداران رقیب آن‌ها که در دوره‌های قبل انتخابات مرسوم بوده در این دوره از انتخابات هم تشدید شده است، که علاوه بر ایراد خسارت به نامزدها جزو بداخلاقی‌های انتخاباتی از سوی هواداران جوان برخی از نامزدهای انتخابات مجلس دهم محسوب می‌شود.

روزهای پایانی

به هر تقدیر روش‌های خوب و بد تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که این فردا آخرین روز خود را پشت سر خواهد گذشت در اذهان مردم باقی خواهد ماند، اما نامزدهای تبلیغات انتخابات وظیفه دارند که طرفداران و اعضای ستادهای انتخاباتی خود را پیش از شروع تبلیغات و حین تبلیغات با مسائل تبلیغاتی و تبعات منفی آن آشنا کنند تا فضای رقابت انتخابات، به فضایی سالم و با اخلاق و منش برادری و رقابتی و دوستانه تبدیل شده و زمینه‌ای باشد برای حضور پرشور مردم در انتخابات و حماسه ملی هفتم اسفندماه.  

به گزارش خبرنگار مهر، روز جمعه این هفته مردم خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور در راستای برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری پای صندوق‌های رای خواهند رفت و حماسه دیگری را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم خواهند زد.

کد خبر 3564739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha