۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۲۶

گزارش تحلیلی مهر از انتخابات در خراسان شمالی؛

لیست امید در خراسان شمالی برد/حفظ کرسی دو نماینده اصولگرا

لیست امید در خراسان شمالی برد/حفظ کرسی دو نماینده اصولگرا

بجنورد - لیست امید که از سوی اصلاح طلبان ارائه شده بود، با برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برنده سه کرسی از ۵ کرسی خراسان شمالی در خانه ملت شد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی در حالی برگزار شد که دو نماینده فعال اصلاح طلبان با ائتلاف با یکدیگر در مقابل نامزد های اصولگرا، در حوزه انتخابیه بجنورد موفق شدند تا دو کرسی بهارستان را به خود اختصاص دهند.

موسی الرضا ثروتی نماینده اصولگرای سه دوره مجلس شورای اسلامی و قاسم جعفری نماینده اصولگرای مجلس نهم که از سوی شورای اصولگرایان خراسان شمالی برای حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم حمایت می‌شدند، در مقابل دو نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان این حوزه انتخابیه آقایان علی اکبری و علی قربانی از حضور در مجلس دهم بازماندند.

در این دوره از رقابت‌ها علی اکبری با ۱۰۳ هزار و ۴۶ رای، علی قربانی با ۹۹ هزار و۲۰۴  رای دو نامزد اصلاح طلب به مجلس دهم راه یافتند و آقایان موسی الرضا ثروتی ۵۰ هزار و ۲۸۶ رای و قاسم جعفری با ۳۰ هزار و ۲۱۷ رای با مجلس دهم خداحافظی کردند.

در همین حال در دو حوزه انتخابیه اسفراین و شیروان که از تعداد نامزدهای کمتری در رقابت‌های این دوره از انتخابات برخوردار بودند دو نماینده اصولگرای مجلس نهم در یک رقابتی سخت توانستند کرسی‌های خود در مجلس آینده را حفظ کنند.

در این دوره از رقابت‌ها علی اکبری با ۱۰۳ هزار و ۴۶ رای، علی قربانی با ۹۹ هزار و۲۰۴  رای دو نامزد اصلاح طلب به مجلس دهم راه یافتنددر شهرستان اسفراین با رقابت هشت نامزد نهایی، هادی قوامی نماینده اصولگرای اسفراین در رقابت با رقیب اصول گرای دیگر خود امان الله حسین پور و محمد رضا حاتمی رقیب اصلاح طلب این حوزه توانست با کسب ۲۴ هزار و ۱۹۵ رای، برای سومین بار دیگر نمایندگی مردم این حوزه انتخابیه را در مجلس دهم برعهده بگیرد.

در حوزه انتخابیه شهرستان شیروان نیز عبدالرضا عزیزی نماینده اصولگرای مجلس نهم و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس که این در این دوره از رقابت‌ها از لیست شورای اصولگرایان بازماند، توانست در مقابل علی جدی کاندیدای مورد حمایت شورای اصولگرایان خراسان شمالی و قربانعلی اسدی تنها نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان این استان در حوزه انتخابیه شیروان با اختلاف رای اندکی، کرسی مجلس دهم را برای خود حفظ کند.

در حوزه انتخابیه مشترک فاروج و قوچان نیز هادی شوشتری نامزد اصلاح طلب مجلس نهم توانست با کسب ۴۱ هزار و ۲۱۸ رای همچنان به عنوان نماینده این حوزه در مجلس دهم باقی بماند.

جدول شمارش نهایی آرای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه اصلی خراسان شمالی

 

حضور ۷۱ درصدی مردم خراسان شمالی در انتخابات مجلس دهم

بر اساس آمار اعلام شده از سوی ستاد انتخابات خراسان شمالی از مجموع ۶۲۴ هزار و ۳۰۰ نفر واجدین شرایط آرا، ۷۱ درصد در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند، که این رقم در مقایسه با میانگین کشوری از رشد خوبی برخودار بوده است.

ترکیب سنی رای دهندگان

در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۴۶ درصد رای دهندگان در گروه سنی ١٨تا ٢۶سال قرار داشتند و ۶٠٢ نفر نیز از شرکت کنندگان از سن بالای ۹۰ سال برخودار بودند.

همچنین بیشترین حضور درانتخابات این دوره مجلس در خراسان شمالی با ۵١ درصد از بانوان بود و مردان ۴۹ درصد رای دهندگان را به خود اختصاص دادند.

استان خراسان شمالی
واجدین شرایط رای دادن درصد مشارکت تعداد رای دهندگان

گرایش سیاسی منتخبین

۶۲۴۳۰۰ ۷۱ درصد ۴۴۳۲۵۳
نام حوزه انتخابیه نمایندگان منتخب تعداد آرا
بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم

علی اکبری

علی قربانی

۱۰۳۰۴۶

۹۹۲۰۴

اصلاح طلب

اصلاح طلب

شهرستان شیروان عبدالرضا عزیزی ۲۷۱۷۹ اصولگرا
شهرستان اسفراین هادی قوامی ۲۴۱۹۵ اصولگرا
مشرک فاروج و قوچان هادی شوشتری ۴۱۲۱۸ اصلاح طلب

میزان شرکت کنندگان در شهرستان‌ها

در انتخابات هفتم اسفندماه امسال، شهرستان بجنورد با ۶۶ درصد کم‌ترین میزان و شهرستان جاجرم با ۸۰ درصد بیشترین میزان شرکت کننده در انتخابات را داشتند و شهرستان‌های شیروان با ۶۸، اسفراین با ۷۱ و گرمه ۷۵ و مانه و سملقان با ۷۶درصد شرکت کننده حماسه هفتم اسفندماه امسال را رقم زدند.

 

شمار نامزدهای انتخاباتی در خراسان شمالی

لازم به یاد آوری است که در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی ۹۵ نفر نامزد ثبت نام کرده بودند که در نهایت ۶۳ نامزد مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند.

این تعداد شامل ۳۵ نفر در حوزه انتخابیه بجنورد، ۱۹ نفر در حوزه انتخابیه اسفراین و ۹ نفر در حوزه انتخابیه شیروان بودند که تا آخرین روز رقابت‌های انتخاباتی این تعداد با انصراف ۲۱ نفر به ۴۲ نفر رسید.

در رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم در حوزه انتخابیه بجنورد ۳۰ نامزد، در حوزه انتخابیه اسفراین هشت نامزد و در حوزه انتخابیه شیروان چهار نامزد باقی ماندند.

شمار شعب اخذ رای

ستاد انتخابات خراسان شمالی تعداد حوزه‌های انتخابیه این استان را ۸۲۵ شعبه در سراسر استان اعلام کرده بود که این تعداد شامل ۵۱۹ شعبه شامل ۳۶۷ شعبه ثابت و ۱۵۲ شعبه سیار در حوزه انتخابیه بجنورد، ۱۳۵ شعبه شامل ۷۵ شعبه ثابت و ۶۰ شعبه سیار در حوزه انتخابیه شیروان و ۱۱۷ شعبه شامل ۶۲ شعبه ثابت و ۵۵ شعبه سیار در حوزه انتخابیه اسفراین بود.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی با دارا بودن هشت شهرستان و جمعیتی بالغ بر ۹۲۹ هزار نفر دارای چهار کرسی ثابت و یک کرسی مشترک در مجلس شورای اسلامی است.

کد خبر 3569157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha