۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲

آیین کوچه گردان عاشق در گرگان

کیسه هایی پر از عشق در محلات فقیرنشین گرگان توزیع شد

کیسه هایی پر از عشق در محلات فقیرنشین گرگان توزیع شد

گرگان – آیین «کوچه گردان عاشق» در مناطق محروم شهر گرگان با توزیع کیسه هایی پر از عشق در بین نیازمندان برگزار شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: آیین کوچه گردان عاشق با هدف تأمین نیازهای غذایی خانواده‌های محروم در ماه مبارک رمضان، پس از گذشت ۱۷ سال، به یک آیین ملی در شب‌های قدر ماه رمضان تبدیل شده و شامگاه شنبه برای سومین بار در شهر گرگان برگزار شد.

آیین کوچه گردان عاشق، آیینی به تاسی از سیره عملی حضرت علی(ع)

این آیین برگرفته از اندیشه آگاهترین و بیدارترین وجدان تاریخ است، روحی تشنه عدالت و خسته از ظلم و فقر؛ آیینی که هرسال به تاسی از سیره عملی زندگی امام علی (ع) برگزار می‌شود و طی آن کیسه‌های شامل مواد غذایی مورد نیاز یک ماه خانواده محروم تهیه و بین آن‌ها توزیع می‌شود. اقلام این کیسه‌ها شامل مرغ، گوشت، برنج، حبوبات، قند و شکر، مواد شوینده و ... مایحتاج مورد نیاز یک خانواده در ماه است.

امسال این آیین در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان، با گردآوری بسته‌های امدادی توسط دانشجویان و نیروهای مردمی در تالار فخرالدین اسد گرگانی در شهر گرگان آغاز شد.

مراسم حوالی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه عصر با حضور عاشقان و تلاشگران گران جمعیت امام علی (ع) گرگان رسماً شروع شد. در ابتدای این مراسم معین حشمتی مدیر جمعیت امام علی (ع) در گرگان به شرح فعالیت‌های جمعیت پرداخت. در ادامه گروه سرودی تشکیل شده از دختربچه‌های مجموعه به روی صحنه آمدند و با اجرای سرودی زیبا با تشویق ایستاده حضار همراه شدند. مراسم با صحبت های نیما مختاریان، مسئول خانه ایرانی خاک سفید در تهران ادامه پیدا کرد.

ساعت هشت غروب قسمت اول برنامه به اتمام رسید و حضار برای صرف افطاری به سوله کنار تالار راهنمایی شدند. وارد سوله که شدم اولین چیزی که خودنمایی می‌کند کیسه‌های مواد غذایی آماده توزیع است. کیسه‌هایی پرشده‌ از اقلام مهربانی،‌ شاید چیز زیادی نباشد اما سراسرعشق است و مهر؛ عشق کمک به همنوع.

بعد از صرف افطاری کیسه‌ها به درون خودروها منتقل می‌شوند و جمعیت حاضر در سوله آماده حرکت به سمت مناطق مشخص و توزیع بسته‌ها می‌شوند.

حاشیه‌نشینان و نیازمندان طی روزهای گشته شناسایی شده‌اند، جمعیت امام علی(ع) با جستجوهای چندین روزه، کودکان و خانواده‌هایی که ازناتوانی مالی، بیماری و ... رنج می‌برند راشناسایی کرده است.

کوچه پس کوچه های کوی عرفان

منطقه‌ای که قرار است برای توزیع کیسه‌ها به آنجا رویم کوی عرفان است، سهم کوی عرفان ۴۳ کیسه مواد غذایی است و سهم ما ۷ کیسه برای توزیع؛ حوالی ساعت ۱۰ شب تالار فخرالدین اسد گرگانی را به قصد کوی عرفان ترک می‌کنیم.

 کوی عرفان در منطقه شهید باهنر گرگان قراردارد. مقصد منطقه‌ای است به نام «عرفان ۸»، خانه‌های این منطقه اغلب قدیمی است و بافت فرسوده دارد. خودروی حمل کیسه‌ها را در گوشه‌ای پارک می‌کنیم و به همراه کیسه به اولین مکان می‌رویم. کوچه‌ای تنگ و تاریک، بدون روشنایی، پستی و بلندی‌های رو طول مسیر نشان از وضعیت وخیم این کوچه دارد.

به انتهای کوچه می‌رسیم زنگ خانه را می‌زنیم. ثانیه‌ای بعد صدای همراه با سرفه زنی که می‌پرسد «کیه؟» سکوت کوچه را می‌شکند؛ در باز می‌شود خانه بسیار کوچک است و کاملاً غیراصولی ساخته شده، بسته را تحویل می‌دهیم و بعد از شنیدن دعای خیر اولین مکان را ترک می‌کنیم.

مکان دوم کمی بالاتر از این کوچه قرار دارد؛ کوچه‌ای تاریک‌تر ومخروبه تر از مورد اول، در این خانه خانواده‌ای با ۶ بچه قد و نیم قد در خانه‌ای کاه گلی زندگی می‌کنند. هرچه بیشتر به عمق این منطقه می‌رویم شیب کوچه‌ها بیشتر، خانه‌ها مخروبه‌تر و فقر بیشتر خودنمایی می‌کند.

حال دیگر اهالی کوچه می‌دانند ما برای چه به اینجا آمده‌ایم، برخی نزدیک خودرو می‌شوند و طلب کیسه‌ای می‌کنند اما وقتی برایشان توضیح می‌دهیم کیسه‌ها متعلق به چه خانواده‌هایی با چه وضعیتی است به آرامی ازخودرو فاصله می‌گیرند.

خانه سوم در انتهای کوچه‌ای که نمی‌شود به آن کوچه گفت بلکه بیشتر شبیه به راه رویی تنگ و تاریک است قرار دارد، در حیاط نیمه باز است، پنجره‌های بدون پرده باز است و فضای سیمانی درون خانه خودنمایی می‌کند.

برای رفتن به مکان‌های بعدی حس کوهنوردی به من دست می‌دهد، کوچه‌های پر شیبی  که به سختی و نفس نفس زنان طی می‌کنیم در وقت برگشت با احتیاط و آهسته آهسته برمیگردیم تا مبادا اتفاقی رخ دهد.

کار توزیع با برنامه بعد از یک ساعت به اتمام می‌رسد و اعضای جمعیت امام علی برای حسن ختام در میدانی جمع می‌شوند و گزارش کار به یکدیگر ارائه می‌دهند. جوانانی که قصد دارند جامعه را متوجه محرومین و فراموش شدگان کنند؛ اعضای این جمعیت با رفتن به عمق کوچه‌ها و حضوردر بین افراد بی بضاعت جامعه به این قشر همنوع و آحاد جامعه اعلام می‌کنند همواره افرادی هستند که نسبت به همنوعان خود بی تفاوت نیستند.

کد خبر 3701067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha