۱۹ آبان ۱۳۸۵، ۱۱:۳۲

جایگاه فلسفی ابن خلدون در سوریه بررسی شد

جایگاه فلسفی ابن خلدون در سوریه بررسی شد

به مناسبت ششصدمین سال درگذشت ابن خلدون، اتحادیه نویسندگان عرب سوریه دیروز پنج شنبه 18 آبان ماه ضمن برگزاری مراسم بزرگداشت این عالم گرانقدر، جایگاه فلسفی ابن خلدون و تفکرات اجتماعی وی را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تشرین، دیروز پنج شنبه 18 آبان ماه به مناسبت ششصدمین سالگرد درگذشت ابن خلدون، اتحادیه نویسندگان عرب سوریه با همکاری شورای تحقیقات و مطالعات سوریه و مرکز فرهنگی اسپانیا در دمشق مراسمی برگزار کرد و با دعوت از کارشناسان، اندیشمندان و متفکرانی از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی به بررسی آراء و اندیشه های ابن خلدون پرداخت.

این مراسم در دو جلسه صبح و بعد از ظهر برگزار شد. در نوبت صبح  ابن خلدون و خطابه های اصلاحی، مفهوم عصبیت در اندیشه های ابن خلدون، ابن خلدون و فلسفه حکم، ابن خلدون و تفکر اجتماعی و سیاسی معاصر، مالیات و تأثیر آن در جامعه از منظر ابن خلدون، سیاست در تفکرات ابن خلدون، ابن خلدون و اصلاح جامعه مضامینی بودند که بررسی شدند.

در نوبت بعد از ظهر شرکت کنندگان جایگاه فلسفی ابن خلدون، ابن خلدون و تأثیر آن در اندلس، سیاست در افکار ابن خلدون، ابدیت سیاسی و شرعی از منظر ابن خلدون را بررسی کردند.

ابن خلدون که در اصل از خانواده ‌ای اندولسی (اسپانیایی) و ثروتمند و نزدیک به قدرت سیاسی بود، سالیانی پرتب و تاب را گذراند و در دربارهای تونس، مراکش و مصر، به شغل دیوانی و قضاوت پرداخت و بارها عزیز و محترم و بارها مغضوب و مطرود و زندانی شد.

وی که در کشورهای دیار مغرب اسلامی  اقامت داشت، از سیاست و قضاوت تجربه ‌ای گران اندوخت و این تجربه را به دانش دایرة المعارفی گسترده خود در زمینه فلسفه، طبیعیات و علوم دینی گره زد و سرانجام به نوشتن تاریخ روی آورد.

کتاب "تاریخ" ابن خلدون مشهور به "العبر" با عنوان کامل آن "العبر و دیوان المبتدأ و الخبر، فی ایام العرب و العجم و البربر و من عاصرهم من ذوی السطان الاکبر" (عبرت‌ ها و دیوان مبتدا و خبر، درباره روزگار تازیان و ایرانیان و بربرها و قدرتهای بزرگ معاصر آنها) نام دارد، اما این کتاب بیشتر با "مقدمه" آن شهرت دارد.

کد خبر 404628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha