۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳

نمایشگاه صنایع دستی بوشهر در سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود

نمایشگاه صنایع دستی  بوشهر در سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود

نمایشگاه تخصصی صنایع دستی دریایی و حصیر بافی استان بوشهر به همت دفتر صادرات و بازرگانی معاونت صنایع دستی در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی پذیرای علاقه مندان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور؛  این نمایشگاه که با  هدف نمایش تولیدات  صنایع دستی این استان، پس از دوره های تخصصی به آموزی حصیر بافی و معرفی ایده های خلاقانه در رشته صنایع دستی دریایی برگزار گشته است،  مورد  استقبال بی نظیری از بازدیدکنندگان و مسئولین سازمان قرار گرفته است.

ارغوان مهدی زاده سرپرست  صنایع دستی استان در مورد  این دورشته صنایع دستی در نمایشگاه کفت :  صنایع دستی دریایی از رشته های خاص و بومی استان بوشهراست که ، همانند بسیاری دیگر از رشته های رایج در سطح استان در شرایط خاص آب و هوایی این منطقه شکل گرفته و طی دو دهه گذشته با استقبال جوانان جهت فراگیری این هنر از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.  

 مهدی زاده ادامه داد :  محصولات تولید شده در این رشته با رویکرد جدید صنعتگران فعال در این حوزه بیشتر جنبه کاربردی وتزیینی دارند.  با صدف خام، تابلوهای تزئینی با تلفیق نقاشی و موادخام طبیعی، عروسکهای صدفی و زیورآلات کاربرد ی و زیبااز قبیل(گردنبند، گل سینه، آویز ساعت، آویز موبایل، گیره مخصوص روسری)  ساخته می شود.  این صنعتگران با طراحی نو در تغییر روند تولید رشته صنایع دستی سهم بسزایی دارند قسمت اعظم تولیدات آن در خود استان و استانهای مجاور بفروش رفته و بخش باقیمانده  از تولیدات به کشورهای حوزه خلیج فارس  صادر میشود.

سرپرست  صنایع دستی استان بوشهر با تاکید بر اصالت  و پیشینه کهن این دو رشته  راجع به هنر حصیر بافی  نیز بیان کرد : از جمله صنایع دستی بومی و اصیل استان بوشهر است و با توجه به گستردگی نخلستانهای خرما در استان بوشهر حصیر بافی یکی از محصولات بومی است که مواد اولیه آن از کیفیت بالایی برخوردار است. این محصول در چیدمان سنتی و حتی مدرن جایگاه بسزایی دارد. استفاده از مواد اولیه مرغوب و بکاربردنساقه برگ نخل خرما در مغذی کار که در اصطلاح محلی به آن (پنگاش) میگویند و همچنین استفاده ازپیش های رنگی (برگ خشک درخت نخل) که توسط صنعتگران با رنگهای جوهری رنگ آمیزی میشود. محصول نهایی تولید شدهرابا استانهای جنوبی همجوار متمایز نشان می دهد.

 این نمایشگاه  از   ۱۵ تا ۱۸ مرداد ماه   در  ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت ۹صبح تا ۱۶ عصر پذیرای علاقه مندان است.  

کد خبر 4054477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha