۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۰

همزمان با سراسر کشور؛

نوزدهمین مانور سراسری «زلزله» در مدارس گیلان برگزار شد

نوزدهمین مانور سراسری «زلزله» در مدارس گیلان برگزار شد

رشت- نوزدهمین مانور سراسری «زلزله » با شعار « مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» همزمان با سایر نقاط کشور در مدارس استان گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، نوزدهمین مانور سراسری زلزله با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» پیش از ظهر چهارشنبه همزمان با سراسر کشور در مدارس شهرستان های استان گیلان نیز برگزار شد.

این مانور با مشارکت دبیرخانه مانور زلزله در سازمان دانش آموزشی وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه زلزله شناسی برگزار شده که به صورت پایلوت و نمادین دربرخی از مدرسه کشور با حضور مقامات استانی و شهرستانی هر منطقه اجرا شد.

در این مانور با حضور نیروهای امداد و نجات هلال احمر، اورژانس و آتش نشانی تلاش شد که دانش آموزان علاوه براینکه نسبت به ایمنی خود در محیط خانه و مدرسه آگاه شوند در این خصوص بتوانند در جامعه نیز نقش موثری ایفا کنند.

ارتقای سطح آموزشی و توانمندسازی دانش آموزان و فرهنیگان در زمان وقوع زلزله

در استان گیلان نیز این مانور همزمان با سایر نقاط کشور در سطح مدارس شهرها و بخش های مختلف برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در حاشیه این مانور در دبیرستان دخترانه قدس ناحیه دو رشت اظهار کرد: نوزدهمین مانور سراسری زلزله با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» امروز در مدارس گیلان به طور همزمان برگزار می شود.

مهدی حاجتی با اشاره به اینکه ایران بر روی کمربندی زلزله قرار دارد ، افزود: به منظور ایجاد آمادگی در دانش آموزان و فرهنگیان در جهت کاهش آسیب های ناشی از وقوع احتمالی زلزله، آموزش های لازم و همچنین راهنمای اجرای مانور به تمامی مدارس ارسال شده است.

وی هدف این مانور  را آموزش مقابله و ارتقای سطح آموزشی و توانمند سازی دانش آموزان، کاهش خطرپذیری آنان و انتقال این آموزش ها به خانواده هادانست ، گفت: انتظار می رود با این آموزش ها میزان تلفات انسانی و همچنین خسارات روحی و مالی کاهش می یابد.

حاجتی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان بالای وقوع زمین لرزه در کشور ضروری است که این رزمایش ها به طور مستمر و به صورت کاربردی برگزار شود.

ضرورت رعایت الگوی ساخت و ساز

سرپرست مدیریت بحران استانداری گیلان نیز اظهار کرد: با مقاوم سازی اماکن و ساختمان ها و رعایت الگوی ساخت و ساز بر اساس نظام مهندسی می توانیم ضریب ایمنی ساختمان ها را افزایش دهیم.

عباس صابر ادامه داد: مدارس ما از جمله اماکنی است که بر اساس الگوی مهندسی ساخته شده اند و در هنگام خطر می توانیم از این اماکن در اسکان زلزله زده ها استفاده کنیم.

ارتقای ایمنی و آموزش اقدامات لازم درهنگام وقوع زلزله محوراصلی

در شهرستان صومعه سرا هنرستان دخترانه زینبیه این شهر همزمان با سراسر کشور و استان میزبان اجرای این مانور به صورت پایلوت و نمادین در شهرستان بود و دانش آموزان این مدرسه نیز تلاش کردند تا در خلال اجرای این مانور نکات ایمنی در هنگام زلزله را بیاموزند.

علی فتح اللهی فرماندار صومعه سرا و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی شهرستان صومعه سرا از نزدیک شاهد اجرای این مانور بودند.

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش صومعه سرا در حاشیه برگزاری این مانور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آموزش در خصوص رعایت نکات ایمنی در زمان حوادثی همانند زلزله به ویژه از سنین پایه بسیار تأثیرگذار است.

پرویز امیدی افزود: استفاده کاربردی و علمی آموخته های نظری دانش آموزان سبب کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از این گونه حوادث می شود.

وی گفت: ارتقای فرهنگ ایمنی و مقاوم سازی، ایجاد و ارتقای مهارت های فردی و جمعی دانش آموزان و واکنش سریع در اینگونه حوادث از اهداف برگزاری مانور زلزله است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش صومعه سرا خاطرنشان کرد: در برگزاری این مانور علاوه بر آموزش و پرورش شهرستان، نیروی جمعیت هلال احمر و آتش نشانی و اورژانس شهرستان و نیروی انتظامی نیز مشارکت و همکاری کردند.

وی اطفای حریق، حمل و مداوم مقدماتی مصدومان حادثه زلزله، آموزش نکات ایمنی و حفظ سلامت در زمان وقوع زلزله به دانش آموزان آموزش داده شد.

کد خبر 4158138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha