۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۳۶

یک مسئول در سازمان استاندارد:

رتبه جهانی سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۲۰۱۹ ارتقا یافت

رتبه جهانی سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۲۰۱۹ ارتقا یافت

اراک- مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران گفت: سازمان استاندارد ایران در سال ۲۰۱۹ با یک پله ارتقا به رتبه بیست و یکم دنیا دست پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا امینی روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی استاندارد در اراک، اظهار داشت: همانطور که جهان هستی با نظم شگفت و دقیق است در مدار هدفمند می چرخد، استاندارد نیز بر محور هدفمند که بر مبنای علم ، فن و تجربه طراحی شده که تخصص، تعهد و اخلاق مداری پایه آن می باشد.

وی ادامه داد: استاندارد در درجه اول یک تفکر، اعتقاد و باور است. باید تلاش کنیم مانند ملل جهان اعتقاد به استاندارد در کشور باید بیش از این گسترش پیدا کند.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران گفت: مبنای اصلی رعایت استاندارد انسانیت و اخلاق مداری است که به شروع یک حرکت سازنده می انجامد که وظیفه آحاد جامعه است که در این زمینه کار کنند.

امیری بیان کرد: با توجه به شرایط حساس کشور و هجمه دشمنان باید نسبت به فرصتی که استاندارد برای تولید فراهم آورده است، بیش از گذشته آگاه باشیم.

وی با اشاره به مطالعه به عمل آمده در کشورهای توسعه یافته جهان در خصوص ارتباط بین استاندارد و رشد اقتصادی پایدار اظهار کرد: بین استاندارد و رشد اقتصادی پایدار یک ارتباط با ثبات وجود دارد یعنی استاندارد با گسترش دانش فنی توانسته رشد اقتصاد کشورها را رقم زند.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران افزود: ۰.۹ درصد رشد اقتصادی کشور آلمان، ۰.۸ درصد فرانسه و استرالیا، ۰.۳ درصد انگلستان و ۰.۲ درصد کانادا ناشی از عملکرد حوزه استاندارد بوده است.

امیری گفت: اگر به مدل ریاضی عوامل تعیین کننده رشد از قبیل افزایش سرمایه، میزان کار و پیشرفت فنی توجه کنیم متوجه خواهیم شد که پیشرفت فنی می تواند تمایز، تنوع و رقابت پذیری کالا ها را فراهم سازد.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران گفت: در استان مرکزی ۱۷۶ استاندارد ملی، تجدید یا اصلاح شده است.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم در حوزه بین المللی مشارکت بیشتری داشته باشیم، تاکید کرد: امسال کشور ایران در بین ۱۶۳ کشور عضو کمیته بین الملی استاندارد رتبه ۲۱ را کسب کرده است در حالی که سال گذشته رتبه ۲۲ را به دست آورده بود. این در حالی است که در سال‌های گذشته ما حتی رتبه ۴۲ جهان را نیز تجربه کرده بودیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران بیان کرد: در بین کشورهای آسیایی استاندارد ایران بعد از چین و ژاپن همراه با کره جنوبی به طور مشترک حائز رتبه سوم است و در بین کشورهای اسلامی نیز دارای مقام اول است و به افق ایران ۱۴۰۰ که بایستی مقام اول منطقه باشیم دست پیدا کرده ایم.

امیری افزود: استاندارد ایران در ۱۱ مجمع بین المللی و موسسه استاندارد کشورهای اسلامی حضور دارد. موسسه استاندارد کشورهای اسلامی بنا به تصمیم سران کنفرانس اسلامی ایجاد شد تا قاطعیت استاندارد و تجارت فراهم شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران بیان اینکه نخستین استاندارد حلال در کشورهای اسلامی از سوی سازمان استاندارد ایران مطرح شد، عنوان کرد: علی رغم اینکه استانداردهای حلال بر اساس سایر مذاهب نوشته شده بود، توانستیم با تکیه بر اشتراکات مذهبی از استاندارد حلال استفاده کنیم و بیش از ۹۷ درصد استانداردها با فقه جعفری مطابقت دارد و این مهم مبنای وحدت جهان اسلام خواهد بود.

امیری گفت: گردش مالی حلال بر اساس ارزیابی موسسه تامسون نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است و پیش بینی شده در سال های آینده به ۴ هزار میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت تدوین استاندارد بین‌المللی حلال عنوان کرد: گردش مالی صنعت حلال در دنیا افزون بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است حال اگر ایران اسلامی بتواند فقط پنج درصد از این بازار را داشته باشد دیگر نیازی به نفت نخواهیم داشت و می توان از این فضای رقابتی جدید استفاده کرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران گفت: بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی در کشور تدوین‌شده که به عنوان گنجینه ملی در اختیار ما قرار گرفته است.

کد خبر 4759151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha