۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۰

تصمیم مدیریت شهری بالأخره اعلام شد

تیر خلاص شهردار مشهد به شایعه عدم افزایش قیمت حمل و نقل عمومی

تیر خلاص شهردار مشهد به شایعه عدم افزایش قیمت حمل و نقل عمومی

مشهد ـ شهردار مشهد بر ضرورت افزایش قیمت حمل و نقل عمومی حتی به مقدار اندک تأکید کرد؛ این تصمیم درحالی بیان شد که روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر عدم افزایش قیمت به دلیل تقاضای مردم مطرح شده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین نشست خبری شهردار مشهد همراه با شورای معاونین و حضور اصحاب رسانه صبح امروز در سالن اجتماعات نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر اظهار کرد: این مسئله سابقه طولانی دارد. سرعت رسیدن به اهداف آن، کسی را راضی نکرده است. این بافت دارای ذی‌نفعان و فراز و نشیب‌های زیادی است. ما نیازمند هماهنگی میان عناصر مختلف تصمیم گیری هستیم. اکنون این پروژه با مجموعه‌ای از چالش‌ها از جمله اینکه آیا تصمیم گیری در خصوص این پروژه با تهران است یا به نهادهای موجود در استان خراسان سپرده می‌شود، و چالش‌هایی در خصوص تأمین منابع مالی رو به رو است.‌

وی افزود: در تصمیمات کلان، ذی‌نفعان فراوانی وجود دارند و هیچ نهادی به تنهایی نمی‌تواند اجرای کار را بر عهده بگیرد. ما می‌خواهیم بافت اطراف حرم، کارگاه ساختمانی نباشد و به آماده سازی آن برای خدمت رسانی به زائران بپردازیم. کار خود را نیز از ابتدا با همین رویکرد آغاز کردیم. تاکنون چهار صورتجلسه میان وزیر راه و شهرسازی، استاندار و سایر مسئولین برگزار شده اما نتیجه‌ای نداشته است.

شهردار مشهد تصریح کرد: مسئله حقوق مکتسبه اطراف حرم با اختلاف نظرهایی رو به رو است. در حال حاضر ۲۰۹ پروژه در بافت پیرامون حرم در حوزه حقوق مکتسبه فعال هستند.

کلائی در خصوص اقدامات انجام گرفته در طول خدمتش با بیان اینکه هدف ما رفاه مردم است، گفت: ما در هنگام شروع کار با حجم زیادی از بدهی‌های سنگین مانند اوراق بازپرداخت نشده قطار شهری رو به رو بودیم. حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی معوقه در شهرداری وجود داشت که سررسید همه آنها باید از ابتدای سال ۹۸ شروع می‌شد. در این دوران ۸۳ دستگاه در استان به ما کمک کردند و توانستیم تمام بدهی‌ها را تسویه کنیم.

هزینه نگهداری شهر مشهد روزی ۱۱ میلیارد تومان است

وی با اشاره به اینکه هزینه نگهداری شهر تا پایان سال ۹۶ روزی ۳ میلیارد تومان بود، گفت: اکنون این رقم به روزی ۱۱ میلیارد تومان رسیده و به دلیل ویروس کرونا در سه ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش در آمد داشته‌ایم.

کلائی در خصوص پرونده رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ابراز کرد: اگر ما در کار تمرکز نداشتیم، اکنون باید مانند دیگران درگیر حواشی بودیم. این پرونده مانند دیگر پرونده‌ها است. برخی مطالبات عنوان شده در این باره از روی حب و بغض است و انتهای این پرونده چیزی نیست. فردی محاسبه‌هایی در فضای مجازی انجام داده ولی از کیفیت‌ها مطلع نبوده است.

وی در خصوص کمربند سبز جنوب مشهد اظهار کرد: ما مجموعه وظایفی را در شهر دنبال می‌کنیم. در رابطه با این کمربند ضمن مطالبات مفصل، مطالعه‌های زیادی صورت گرفته و حوزه فضای سبز و مدیریت شهری ما دارای دانش است.

وی افزود: اگر در دهه ۸۰ شهردار مشهد بودم به هیچ‌وجه این پروژه را آغاز نمی‌کردم. نگرانی در خصوص ارتفاعات وجود دارد که نکند مانند ارتفاعات تهران شود. این مسئله که چه مقدار گسل در مشهد وجود دارد، بررسی شده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه در معیار اصولی میزان ساخت و سازها، باید سهمی برای مدیریت شهری قرار گیرد، گفت: ۱۰ درصد هزینه تمام شده ساختمان، سهم مدیریت شهری است. اما اکنون به‌خاطر در نظر گرفتن مصلحت مردم هنوز به ۱۰ درصد نرسیده است. در دو ماه اول امسال میزان پروانه‌های جدید ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

انبارهای ضایعات در مشهد فاجعه است

کلائی در خصوص انبارهای ضایعات مشهد گفت: انبارهای ضایعات فاجعه است ولی فاجعه بارتر این است که برخی از آن‌ها پرداختی خود را از پول به مواد مخدر تبدیل کرده‌اند. خبرنگاران می‌گویند کاری انجام نداده‌اید و کار برای همکاران من سخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر فردی بخواهد در این شهر کار کند ما او را کمک می‌کنیم، گفت: ما به بهزیستی در جمع آوری معتادان و… کمک کردیم. اگر ما به بهزیستی کمک نکنیم آیا اوضاع آن‌ها می‌چرخد؟ آیا نمی‌دانید دولت حقوق کارکنان را به زور پرداخت می‌کند؟ اگر ما به بهزیستی کمک نکنیم چه کسی می‌خواهد کمک کند؟

شهردار مشهد در خصوص هزینه حمل و نقل عمومی گفت: هزینه‌هایی از جمله بنزین، دستمزد و… افزایش پیدا کرده است. دولت سهم خود از حمل و نقل عمومی را نمی‌دهد و ما سهم دولت را پرداخت می‌کنیم. البته شهرداری برای مردم سهم حداقلی در نظر گرفته است و در نهایت قرار شد سازمان اتوبوسرانی بخشی از سهم شهروندان را پرداخت کند. در نتیجه تنها ۱۰۰ تومان به کرایه بلیت اتوبوس اضافه شده که اعمال خواهد شد.

کلائی تصریح کرد: حتی به میزان اندک، بایستی افزایش قیمت حمل و نقل داشته باشیم. تعیین نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نباید به گونه‌ای باشد که تاکسیران بگوید فعالیت من با این هزینه‌ها صرف نمی‌کند. مترو مشهد از تمامی کارگاه‌های مترویی کشور بهتر عمل کرد و از سال ۹۸ فعالیت آن از تمام ادوار گذشته خود بیشتر بوده است.

اختصاص زمین‌هایی به افراد خاص توسط شهردار منطقه ثامن کذب است

وی در خصوص نظارت بر کار پیمانکارها و شهرداری منطقه ثامن، گفت: اکنون بر اساس لیستی که پیمانکارها داده‌اند خودمان حقوق افراد را پرداخت می‌کنیم. شرایط اقتصادی خوب نیست اما مراقب نهاد و کارگاه‌ها بوده‌ایم. این سخن که شهردار منطقه ثامن، زمین‌هایی را به افراد خاصی اختصاص می‌دهد صحیح نمی‌دانم.‌

شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که آیا هنوز جز دسته اطلاح طلب هستید، اظهار کرد: نگاه من به جریان اصلاح طلب است اما رویکرد سیاسی ما در کجای شهر نمایان است؟ ما در کجا سیاسی عمل کرده‌ایم؟ حتی یک رویکرد و دلیل سیاسی برای اجرای اقدامی نداشته‌ام. ما اهداف مشترکی با نهادها داریم و ارتباط ما از سوی اجبار نیست‌. اگر ما همدل نبودیم نمی‌توانستیم تشیع جنازه شهید سلیمانی را بدون فوت فردی اجرا کنیم.

کد خبر 4949251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha