۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۷

فرمانده مرفوک در گفتگو با مهر تشریح کرد؛

از کنترل ترافیک حادثه پلاسکو تا حمله به مجلس وتشییع سردار سلیمانی

از کنترل ترافیک حادثه پلاسکو تا حمله به مجلس وتشییع سردار سلیمانی

سرهنگ رازقی گفت: اگر مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک در پلیس راهور پایتخت نبود بدون شک نمیشد حوادثی از قبیل پلاسکو و حمله به مجلس و همچنین مراسماتی مثل تشییع سردار سلیمانی را مدیریت کرد.

سرهنگ محمد رازقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع حادثه پلاسکو اظهار کرد: روز پنج شنبه ساعت ۸:۵ صبح بود که در مانیتورها رصد کردیم آتش نشانی در حد محدود در حوالی پلاسکو مستقر شد و شروع به فعالیت کرد.

وی افزود: ما که در مرکز رصد می‌کردیم، دیدیم آتش نشانی فعالیت را گسترده‌تر می‌کند، به همین دلیل اولین کاری که کردیم چهارراه استانبول را بستیم. البته روز پنج شنبه بود و شهر خلوت بود.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران ادامه داد: از سوی دیگر تقاطع استقلال را به سمت غرب بستیم که بار ترافیکی وارد نشود تا بتوانیم به عنوان یک حادثه عادی و جزئی ترافیک را مدیریت کنیم. آن زمان فکر می‌کردیم بعد از نیم ساعت یا یک ساعت حادثه جمع می‌شود.

رازقی بیان کرد: همین اقدام ما سبب شد تا بار ترافیکی از آن محل تخلیه شود و نیروهای امدادی و اورژانس به موقع خدمات رسانی کنند. گستردگی حادثه بیشتر شد و مجبور شدیم از تقاطع عقب تر یعنی از تقاطع ۳۰ تیر و فردوسی و از میدان امام خمینی پله به پله محدودیت اعمال کنیم تا بتوانیم مدیریت ترافیک را داشته باشیم و تداخلی با کار نیروهای امدادی ایجاد نشود.

به گفته وی مدیریت خوب ترافیکی که در خیابان‌های محل حادثه ایجاد شد فقط برای رصدی به موقع از طریق مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت بود.

سرهنگ رازقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس چه عاملی باعث شد تا عوامل امدادی و آتش نشانی نتوانند به راحتی در محل رفت و آمد کنند، گفت: اگر تصاویر را الان بازبینی کنید می‌بینید حجم بسیاری از جمعیت مردم در آن محل وجود دارد و به همین خاطر ترافیک در حلقه‌های دوم و سوم ایجاد شد که البته طبیعی بود.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران با اشاره به مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی گفت: مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی چیزی نبود که بتوان به راحتی آن را مدیریت کرد. از ۴ صبح و حتی زودتر از آن پاکسازی مسیرها (از محدوده میدان انقلاب تا میدان آزادی) را انجام دادیم و همین موضوع کمک کرد در تهران هیچ اتفاقی نیفتد و مراسم به بهترین شکل خود برگزار شود. اگر این مدیریت نبود و تفکیک نفرات و خودروها نبود شاید اتفاق دیگری رقم می‌خورد ولی اجازه ندادیم اتفاقی بیفتد.

تشییع پیکر سردار سلیمانی بعد از مراسم ۹ دی ۸۸ سنگین‌ترین مراسم ترافیکی بود

وی با اشاره به جزئیاتی از این مراسم گفت: مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی شاید سنگین‌ترین مراسمی بود که در دوران خدمت خود در راهنمایی و رانندگی تجربه کردم. بعد از مراسم نه دی در سال ۸۸، سنگین‌ترین مراسمی که به یاد دارم این مراسم بود.

رازقی گفت: از شب قبل خیابان انقلاب و آزادی را پاکسازی کردیم. خودرویی اگر در این خیابان بود را با جرثقیل بردیم. محدودیت‌های ورودی به این دو خیابان را تا فاصله ۵۰ متری از فرعی‌ها اعمال کردیم. از ساعت ۴ صبح هم ترددها را قطع کردیم که توقفی به وجود نیاید.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران یادآور شد: فرقی که این مراسم با بقیه مراسمات ما داشت این بود که خیابان انقلاب، آزادی و دماوند را در بر می‌گرفت. جمعیت از طول این خیابان (انقلاب) شاید از محدوده تهرانسر تا محدوده دماوند بعد از پل امام علی (ع) و از فرعی‌ها وارد محور اصلی ما شد و به همین خاطر محدودیت‌ها را باید زودتر اعمال می‌کردیم تا تداخلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: کنار این مسائل بحث امنیتی هم وجود داشت. به موقع محدودیت را اعمال کردیم. راه‌های جایگزین به موقع مشخص شد. ضمن اینکه آن روز ترافیکی در جایی نداشتیم و جمعیتی که مراجعه کردند بدون تداخل با خودرو بود و ترافیک خیلی خوب مدیریت شد.

سرهنگ رازقی با اشاره به حادثه تروریستی مجلس گفت: آن زمان هم حادثه را رصد می‌کردیم و یکی از اولین کارهایی که کردیم حذف جریان ترافیک از پیرامون مجلس بود. از ورودی‌هایی که ترافیک وارد محدوده مجلس می‌شود به موقع محدودیت گذاشتیم که تا ساعت ۴-۳ بعد از ظهر این محدودیت اعمال شد.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران خاطرنشان کرد: این محدودیت‌ها تا زمانی که کلاً حادثه و تبعات آن جمع شود، ادامه داشت البته احتمالاتی هم وجود داشت که وقتی موضوعیت آن از بین رفت ما دوباره جریان ترافیک را باز کردیم.

کد خبر 4967055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha