۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵

همزمان با ادعای ترامپ برای میانجیگری؛

چین: هند مسئول تنش‌آفرینی در مرز «لاداخ» است

چین: هند مسئول تنش‌آفرینی در مرز «لاداخ» است

وزیر دفاع چین می‌گوید اگرچه به راه حل مسالمت‌آمیز مقید هستیم اما هند مسئول تنش‌های مرزی است؛ همزمان ترامپ هم پای خود را به مناقشه پکن-دهلی باز کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «وی فنگ‌هه» ( Wei Fenghe) وزیر دفاع چین خطاب به «راجنان سینگ» ( Rajnath Singh) همتای هندی، گفت که مسئولیت کامل تشدید تنش در خط مرزی «لاداخ» با دولت دهلی است.

وی همچنین از عزم چین برای حفاظت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود سخن گفت.

با این حال، وزیر دفاع چین طی بیانیه‌ای، طرفین را به حل مسالمت‌آمیز مناقشه مرزی دعوت کرد و گفت: طرفین باید به توافق مهمی که بین شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین و نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، حاصل شده پایبندی کامل داشته باشند و بر حل مسائل از طریق گفتمان و مشاوره تاکید کنند.

همتای هندی نیز متقابلاً از لزوم باز گذاشن کانال ارتباطی میان منابع دیپلماتیک و نظامی سخن گفت و اهمیت ثبات در مناطق مرزی را یادآوری کرد.

گفتگوی وزرای دفاع چین و هند در مسکو و در حالی انجام شد که طرفین برای حضور در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع (همسود) و سازمان پیمان امنیت جمعی به روسیه رفته‌اند.

همزمان، خبرگزاری رویترز می‌گوید که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای کمک به حل مناقشه مرزی دهلی-پکن اعلام آمادگی کرده است!

وی در این باره مدعی شده که اوضاع خیلی وخیم است و شدت برخورد دو کشور با این موضوع خیلی بیشتر از آن چیزی است که دیگران متوجه شوند.

بعد از درگیری که در ماه میلادی ژوئن رخ داد؛ نظامیان طرفین در دو سوی خط کنترل مرزی لاداخ صف‌آرایی کرده‌اند.

تاکنون، کارگروه مشاوره و همکاری‌های مرزی هند-چین، هجده بار با هدف حل مناقشات در امتداد خط مرزی لاداخ به طول بیش از چهار هزار کیلومتر، تشکیل جلسه داده است و به رغم آنکه طرفین گاه به گاه یکدیگر را به نقض توافق کاهش تنش متهم می‌کنند، رایزنی برای حل مسالمت‌آمیز مسئله ادامه داد.

به گزارش مهر، ترامپ در حالی از وساطت صحبت می‌کند که عملاً با استناد به راهبرد چرخش به ایندوپاسیفیک، به دنبال ناامن کردن محیط پیرامونی چین از راه رویارویی با رقیب قدری چون هند است و اصولاً تنش با دهلی را برای مهار قدرتیابی پکن در محدوده آبی دو اقیانوس هند و آرام ضروری می‌بیند حال آنکه لازمه اصل میانجیگری، عدم جانبداری از هر یک از طرفین است.

کد خبر 5015697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha