۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹

تا پایان سال جاری:

بیش از ۳۰۰ هزار قزوینی واکسن کرونا دریافت می‌کنند

بیش از ۳۰۰ هزار قزوینی واکسن کرونا دریافت می‌کنند

قزوین-رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تا پیش از پایان سال جاری بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار قزوینی بر مبنای اولویت‌ها واکسن دریافت خواهند کرد.

دکتر پیمان نامدار در گفت و گو با خبرنگار مهر پیرامون واکسیناسیون سراسری ویروس کرونا اظهار کرد: در آستانه جشن پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه فجر واکسیناسیون کادر درمان بیماری کویید ۱۹ را در بخش ICU بیمارستان بوعلی آغاز کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: واکسن‌های متعددی توسط WHO دارای تاییدیه هستند و سازمان غذا و دارو آنها را تأیید کرده در حال واردات به کشور است، یکی از آنها واکسن «اسپوتنیک وی» روسی است که از واکسن‌های اثربخش در حوزه بیماری کرونا است.

وی افزود: اثربخشی که از این واکسن تا امروز دیده شده ۹۱/۶ است، البته تمام اعداد برای اثربخشی واکسن‌ها ممکن است نسبت به سن و شرایط دریافت کنندگان واکسن متفاوت باشد، با این حال این رقم به این معنا است که اگر فردی دو دوز از این واکسن را به فاصله ۲۱ روز دریافت کند به بیماری کرونا دچار نخواهد شد.

این مسئول بیان کرد: در سطح دنیا برای اولین بار دو واکسن فایزر و مادرنا که آمریکایی هستند امتحان شد، در حال حاضر با توجه به مشاهده جهش‌های ویروس کرونا در افریقای جنوبی و انگلیس واکسن‌ها نیاز به اصلاح دارند. کلیه واکسن‌ها این شرایط را دارند و برای اولین بار در دنیا تزریق می‌شوند که ممکن است در آینده بنا به تناسب نیاز به تغییر داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در توضیح چگونگی عملکرد واکسن «اسپوتنیک وی» اذعان کرد: این واکسن ویروس ضعیف شده انسانی ویروس کرونا است که همراه آن پروتئین‌های شاخک کویید ۱۹ را به بدن می‌آورد و چون خودش بیماری زایی ندارد، یک ایمنی را در بدن در مقابل ویروس واقعی ایجاد می‌کند.

نامدار توضیح داد: شرایط نگهداری این واکسن ۲۰- است و باید حتماً زنجیره سرد انتقالش رعایت شود و در تمام دنیا این شرایط باعث شده است که واکسیناسیون با کندی پیش برود چرا که اگر زنجیره سرما رعایت نشود ممکن است که واکسن اثربخشی لازم را نداشته باشد.

وی در خصوص مراحل انجام واکسیناسیون مطرح کرد: در شروع این اقدام واکسیناسیون برای کادر درمان ویژه بخش کرونا انجام می‌شود که مستقیماً با ویروس سرو کار دارند و تعداد آنها در استان ما قریب به ۲۰۰ نفر می‌باشد. قدم بعدی کادر درمان بالای ۴۰ سال در بیمارستان‌ها هستند و همزمان در کنار آنها افراد سالمند، بیماران نقص ایمنی و افراد دارای بیماری زمینه‌ای شدید خواهند بود.

نامدار تبیین کرد: اولویت ما بر این اساس است که سیستم بهداشتی درمانی از طریق مراکز خدمات جامع سلامت که در کل استان وجود دارد و به جرأت بالغ بر ۹۸ درصد جمعیت استان یک بار از این سامانه خدمات گرفته‌اند هم اکنون از طریق سامانه مراقبین سلامت و بهورزان ما افرادی را که در اولویت هستند فراخوان خواهند کرد و آنها به مکان‌های مشخصی که اعلام می‌شود مراجعه و واکسن را دریافت می‌کنند.

وی افزود: نکته‌ای که در خصوص واکسن‌ها وجود دارد این است که این واکسن‌ها باید در دو دوز تزریق شوند و قاعدتاً برنامه ریزی بسیار سختی دارد که پس از دریافت دوز اول به فاصله دقیق دوز دوم دریافت شود. نکته بعدی زمان شروع ایمنی زایی در بدن افراد است که بین دو تا سه هفته متفاوت است و در نمونه‌ها در سراسر دنیا دیده شده که در این دوره هم ممکن است افراد به بیماری مبتلا شوند، در عین حال این واکسن مانند هر داروی دیگری ممکن است دارای عوارض باشد ولی تا امروز هیچیک از این واکسن‌ها عوارضی که مرگ و میر به همراه داشته باشد را نداشته‌اند.

نامدار تصریح کرد: ممکن است تا ژانویه آینده کل افراد روی کره خاکی واکسیناسیون انجام داده باشند ولی با این حال نباید از استفاده از ماسک غافل شد چرا که ممکن است بیماری جهش‌ها یا تغییراتی داشته باشد. در عین حال اگر قرار است با واکسن به یک سلامت نسبی برسیم باید بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افراد در جامعه واکسینه شوند، بر این اساس باید رعایت‌ها را ادامه داد.

وی گفت: ممکن است شروع واکسیناسیون سختی‌هایی داشته باشد ولی تا پیش از عید امسال یک واکسیناسیون بزرگ با جامعه آماری بالا را انجام خواهیم داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: سهمیه واکسن استان بر اساس تعداد سالمند، میانسال، بیماران نقص ایمنی و دارای بیماری‌های زمینه‌ای حاد و کادر درمان می‌باشد، افراد زیر ۴۰ سالی که بیماری زمینه‌ای ندارند فعلاً کنار گذاشته می‌شوند، با توجه به کد ملی و مشخصات کاملی که وجود دارد افراد فراخوانده می‌شوند و جمعیت هدف فعلاً در استان قزوین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر خواهد بود.

وی در خاتمه گفت: اگر تا دو ماه قبل کسی بیماری کویید ۱۹ داشته باشد نباید واکسن تزریق کند چون بدن او یک حالت دفاعی دارد که ممکن است با ورود واکسن هماهنگی نداشته باشد و عوارضی ایجاد کند، همچنین افرادی که حساسیت‌های شدید دارویی و غذایی دارند از این دایره مستثنی هستند.
 

کد خبر 5143119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha