۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۴۲

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی هرمزگان؛

ویروس کوتولگی کلروتیک هندوانه در شمال هرمزگان شناسایی شد

ویروس کوتولگی کلروتیک هندوانه در شمال هرمزگان شناسایی شد

بندرعباس - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی هرمزگان گفت: ویروس کوتولگی کلروتیک هندوانه، پوسیدگی طوقه و ریشه و لکه برگی در شمال هرمزگان شناسایی شد.

عبدالنبی باقری در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح بیماری کوتولگی کلروتیک هندوانه بیان داشت: پوسیدگی طوقه و ریشه از مهم ترین بیماریهای کدوییان در جهان است. گیاه هندوانه در تمام مراحل رشدی خود ممکن است تحت تاثیر این بیماری قرار گیرد. بنا به بررسی های انجام شده توسط دکتر باقری: زمانیکه بوته های جوان مورد حمله این بیمارگر قرار گیرند، از بین رفته و یا حتی لپه‌ها ممکن است پژمرده شوند. بوته های جوان مبتلا، به کندی رشد کرده و کوچک باقی می مانند.

محقق بخش گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی هرمزگان عنوان کرد:: گیاهان مسن در ابتدای مراحل آلودگی پژمرده شده ولی گاهی در شب دوباره به حالت عادی باز می گردند اما این بوته ها معمولاً به سرعت پژمرده شده و از بین می روند.

و افزود: اگر پژمردگی بوته ها در زمان رسیدگی محصول باشد، باعث بروز خسارات سنگینی به کشاورزان خواهد شد.

باقری خاطرنشان کرد: علاوه بر پوسیدگی‌های طوقه و ریشه در کدوییان، بخشی از مزارع سبزی و صیفی استان همواره در معرض تهدید بیماریهای ویروسی هستند که درصدی از این بیماری توسط بذر آلوده به گیاهان جوان منتقل می شود و همین آلودگی در مزرعه به سرعت توسط ناقلین گسترش می یابد و به همین دلیل برای کنترل بیماری، هم تهیه بذر از منبع مطمئن و هم عملیات مناسب داشت در کاهش خسارات این بیماری موثر است.

وی با بیان اینکه، بروز باران های نابهنگام و مناسب بودن دما در زمان بارندگی باعث افزایش لکه برگی ها در کدوییان می شود به این نکته اشاره کرد که یکی از مهمترین فاکتورها در خصوص اثر بخشی اقدامات کنترلی علیه آفات و بیماریها، شناخت به موقع و دقیق آفات و بیماری‌هاست. زیرا گاهی در مواردی عامل اصلی یک مشکل، ناشناخته مانده و تنها با تبعات آن مشکل مقابله می شود و یا در مواردی، زمانی حضور آفات مشخص می شود که بخشی از خسارت آنها به محصول وارد شده است که به همین دلیل در این موارد، ممکن است مشکل یادشده به صورت جدی حل نشده و یا حتی صدمه بیشتری به درختان وارد شود. به علاوه، رابطه میان کمبود عناصر غذایی و افزایش خسارت آفات یک موضوع بسیار جدی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ابراز داشت: در نمونه ها و عکسهای ارسالی از مناطق شمالی استان، علایم بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه، ویروس کوتولگی کلروتیک هندوانه و لکه برگی روی بوته های هندوانه ارسالی از مزارع مختلف شمالی استان مشاهده شد که با توجه به نزدیک شدن به زمان برداشت هندوانه، مبارزه به هنگام و صحیح با این بیماریها میتواند باعث کاهش خسارت و حفظ محصول تولیدی شود.

کد خبر 5215505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha