۵ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۲۲

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس:

طی سه سال ٢ هزار رخداد طبیعی در فارس روی داد

طی سه سال ٢ هزار رخداد طبیعی در فارس روی داد

شیراز - مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: طی سه سال گذشته بیش از دو هزار رخداد طبیعی در فارس روی داده است. 

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم آزادی صبح یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله با بیان اینکه از سال ۹۸ تاکنون شاهد رخدادهای زیادی از جمله سیل، زلزله، آتش‌سوزی، فرونشست زمین، آفت‌های کشاورزی و سرمازدگی در کشور و استان بودیم، افزود: این وقایع سبب آسیب و متضرر شدن جمع کثیری از هم وطنان ما شده است.

وی در ادامه اعلام کرد در ۳ سال گذشته، ۲ هزار رخداد طبیعی در استان به وقوع پیوسته که منجر به اعلام اخطاریه شده است، اضافه کرد: بیشترین خسارت را در سیل، زلزله و آتش‌سوزی شاهد بودیم که باید جهت کاهش خسارت، پیشگیری، امادگی و مقابله و بازسازی با این وقایع برنامه ریزی داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با اشاره به ۵ دی ماه و سالروز زلزله بم در سال ۸۲ خاطر نشان کرد: به مناسبت گرامیداشت این روز برنامه‌هایی در قالب مانورهای طبیعی و دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود.

آزادی با تاکید بر اینکه در بحران‌های پیش آمده می‌بایست دولت و تمامی دستگاه‌های اجرایی به همراه مردم همکاری کنند، افزود: در زمان بارندگی طبق نظریه هواشناسی از چند روز قبل اعلام می‌شود تا بر طبق مکاتبات هر دستگاه به وظایف خود عمل کند. از این رو جهت جلوگیری و جبران برخی آسیب‌ها بیمه شدن تجهیزات دستگاه‌های دولتی و سرمایه‌های مردم از مهم‌ترین اقدامات است.

وی در ادامه به ۴ گسل فعال و خطرناک استان اشاره کرد و گفت: گسل کره بس از خانه زنیان تا غرب فیروزآباد، گسل سبزپوشان شیراز، گسل کازرون و گسل سروستان گسل‌های فعال استان هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس یاد آور شد: در سال ۹۸ تعداد ۲۲۲ زلزله بیش از ۳ ریشتر، در سال ۹۹ تعداد ۱۵۱ زلزله بیش از ۳ ریشتر، و در سال جاری تعداد ۵۳ زلزله بیش از ۳ ریشتر را در استان شاهد بودیم.

آزادی افزود: شهرستان‌های استان از نظر میزان خطر زلزله شامل رستم، ممسنی، کازرون، فراشبند و شیراز هستند و همچنین بیشترین خطر وقوع زلزله را می‌توانیم در کوهچنار، فیروزآباد، قیرو کارزین و شهرستان‌های جنوبی مانند لارستان، خنج، مهر، لامرد و گراش شاهد باشیم و جهرم، سپیدان، خرامه و بختگان و فسا از نظر میزان خطر وقوع زلزله در رده متوسط و خرمبید، اقلید، سرچهان و مرکز و جنوب آباده کمترین خطر وقوع زلزله را دارند.

وی با بیان اینکه در هنگام وقوع حادثه تداخل کاری، عدم هماهنگی و حتی کمک مردم بدون هماهنگی سبب بروز مشکل در خدمات‌رسانی می‌شود، اضافه کرد: زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد.

آزادی تصریح کرد: اعتبارات پیش از وقوع حادثه در اختیار مدیریت بحران استانی قرار می‌گیرد اما اگر این اعتبارات در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار بگیرد ستاد بحران توانایی نظارت بیشتری در جامعه خواهد داشت.

کد خبر 5384338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha