۶ بهمن ۱۴۰۰، ۲۳:۲۵

رئیس کل دادگستری استان همدان:

دادگاه مطبوعات بدون حضور هیئت منصفه مطبوعات، جایگاه قانونی ندارد

دادگاه مطبوعات بدون حضور هیئت منصفه مطبوعات، جایگاه قانونی ندارد

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: به زودی کمیته مصلحین رسانه تشکیل می شود تا با برقراری صلح بین طرفین دعوی، پرونده های مطبوعاتی قبل از ورود به دادگاه مربوطه به سازش ختم شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عدالتخواه ظهر چهارشنبه در آئین اعطای احکام اعضای هیئت منفصه دادگاه مطبوعات استان، گفت: رسانه‌ها و مطبوعات نقش ارزنده و مؤثری در جامعه به ویژه در ارتقا زمینه‌های معنوی، بصیرت افزایی، آگاهی بخشی و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان دارند.

وی اظهار کرد: هیئت منصفه دادگاه مطبوعات هم به نوعی حامی رسانه‌ها است و هم بیشتر به دنبال آن است تا از نظر اطلاع رسانی آسیب و خدشه‌ای به افکار عمومی وارد نشود.
رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: اعضای این هیئت در همدان ۱۴ نفر هستند و هر دو سال یک بار از افراد مورد اعتماد عمومی از بین گروه‌های مختلف اجتماعی انتخاب می‌شوند.

دادگاه مطبوعات بدون حضور هیئت منصفه مطبوعات، جایگاه قانونی ندارد

عدالتخواه با بیان اینکه این هیئت در سراسر کشور هم به جرایم مطبوعاتی رسیدگی می‌کند و هم به جرایم سیاسی، تصریح کرد: خوشبختانه رسانه‌های استان از سطح آگاهی بالایی برخوردارند و به ندرت شکایت از آنان مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه دادگاه مطبوعات بدون حضور هیئت منصفه مطبوعات جایگاه قانونی ندارد، عنوان کرد: در شرایطی رسانه‌ها و مطبوعات مختلف می‌توانند از مزایا و امتیاز وجود این هیئت بهره مند شوند که از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات کشور دارای مجوز باشند.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: اعضای این هیئت مطابق با قانون مطبوعات در نخستین جلسه حضور در دادگاه مراسم اتیان سوگند را انجام می‌دهند.

عدالتخواه با بیان اینکه ایجاد صلح و سازش از مسائلی است که در دو سه سال اخیر در تمامی پرونده‌های قضائی با تشکیل کمیته‌های مصلحین در سطح استان به دنبالش بودیم و هستیم، از تشکیل کمیته مصلحین رسانه خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: با تشکیل این کمیته در حوزه رسانه‌ها و مطبوعات چه بسا همین تعداد اندک پرونده‌های قضائی مرتبط با مطبوعات هم تشکیل نشود و قبل از برگزاری دادگاه، پرونده‌ها با صلح و سازش بین طرفین دعوی مختومه شود.

قضاوت مسئولیت دشواری است

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی نیز در این جلسه عنوان کرد: قضاوت مسئولیت شرعی بسیار سختی است که نیاز به دقت بالا و بررسی تمامی اسناد و مدارک ارائه شده دارد.

نماینده ولی فقیه استان همدان اظهار کرد: هرچند اعضای هیئت منصفه مطبوعات به طور مستقل رأی آخر را صادر نمی‌کنند ولی از آنجا که نظریه مشورتی آنان در روند رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی مهم و اثرگذار است، وظیفه آنان نیز در حیطه قضائی خودشان تا حدودی دشوار است که باید به این تکلیف واقف باشند.

کد خبر 5409821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha