۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۴۴

در جلسه نقد و بررسی کتاب مطرح شد؛

«ایران کجاست؟ ایرانی کیست؟» سوال برانگیز است/ایران را بفهمیم

«ایران کجاست؟ ایرانی کیست؟» سوال برانگیز است/ایران را بفهمیم

محمد حسین پاپلی یزدی استاد دانشگاه و محقق در جلسه نقد و بررسی کتاب «ایران کجاست؟ ایرانی کیست؟» گفت: این کتاب سوال برانگیز است و نشان می‌دهد ما باید ایران را بفهمیم.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه نقد و بررسی کتاب «ایران کجاست؟ ایرانی کیست؟» صبح امروز چهارشنبه ۳۰ آذر با حضور سید محمد بهشتی استاد دانشگاه شهید بهشتی مؤلف کتاب و محمد حسین پاپلی یزدی استاد دانشگاه و محقق به عنوان منتقد در مؤسسه روزنامه اطلاعات برگزار شد.

بهشتی در ابتدای این جلسه گفت: در ابتدا با یک سوال شروع می‌کنم اینکه ایران بودن ایران کجاست؟ افراد مشغول به کار در کشور برای این آب و خاک کار شایسته ای انجام ندادند و این واقعاً برای ما سوال بود که باید چه کنیم کشورمان آباد شود؟ عموماً اگر این سوال را کنید می‌گویند به صنعت توریسم روی بیاوریم اما این سطحی‌ترین رویکرد به این موضوع است و مسئله‌ای تحت عنوان میراث فرهنگی می‌تواند با توسعه نسبت جدی تری داشته باشد.

وی افزود: باید بدانیم این سرزمین کجاست و چه کارهایی باید برای آن انجام شود چراکه اگر می‌دانستیم این سرزمین کجاست آب‌های شیرین را در معرض آفتاب قرار نمی‌دادیم آن هم در سرزمینی که ۳۰۰ روز آفتاب دارد همه این مشکلات از باب این است که نمی‌دانیم ایران کجاست و ایرانی کیست همه این مسائل سبب شد در سال‌های ریاست در میراث فرهنگی این سوال ایجاد شود و بنا بر تألیف کتابی که داشتیم سعی کردیم پاسخ این سوالات داده شود.

بهشتی با اشاره به اینکه قصد ما مطالعه درباره فرهنگ ایران نبوده است گفت: ما به دنبال آبادانی این سرزمین بودیم و این کتاب ارائه راه‌هایی برای آبادانی کشور است. اینکه در حال حاضر در شهری مانند همدان فقط دو ساعت آب هست حاصل رفتار ۷۰ ساله ماست ما در این کشور زندگی می‌کنیم اما آیا باید به دنبال متهم باشیم؟ خطا کارها بسیار زیاد هستند و هرکس سهمی دارد اما اگر ما ویژگی و مشخصات این سرزمین را بشناسیم احتمال نجات زودتر ما مسلماً وجود دارد.

مؤلف کتاب «ایران کجاست؟ ایرانی کیست؟» افزود: عنوان کتاب ممکن است غلط انداز باشد اما به نظر من تعداد افرادی که واقعاً می‌دانند ایران کجاست و ایرانی کیست بسیار کم هستند. ما سعی کردیم پاسخ این سوال را بدهیم اما از آن طرف پیچیدگی و اهمیت آن را می‌خواستیم مشخص کنیم و تصور می‌کنیم یکی از مشکلات امروز ما این است که این سوال وجود ندارد.

بهشتی گفت: تقریباً در اکثر همه سفرنامه‌ها فصل مشترک وجود دارد و همگی تعجب کردند که ایرانیان چرا ایران را برای زندگی انتخاب کردند اما آغاز یکجا نشینی بشر از این سرزمین هاست. ما امروز اطلس نقاط زلزله خیز و سیل خیز کشور را داریم که دو تهدید بزرگ را برای ما دارند و هر دو بر یکدیگر منطبق تر هستند.

وی با اشاره به اینکه ایران سرزمین بی قرار است افزود: ما شعر زیستن در این سرزمین را سرودیم و در این کتاب تلاش کردیم ساز ناکوک اهلیت را کوک کنیم.

کتاب «ایران کجاست؟ ایرانی کیست؟» سوال برانگیز است

پاپلی نیز در ادامه این جلسه گفت: کتاب بیش از اینکه پاسخ بدهد سوال می‌کند و سوال بسیار مهم است این کتاب از نوع دانستن نیست و از نوع فهمیدن است. این کتاب اطلاعات و آمار نیست و تفاوت عمیقی با بسیاری از کتاب‌ها دارد، زبان مخصوص به خود را دارد که صدها کلمه در آن است که یا ابداع شده و یا به معنای واقعی خود آورده نشدند و اگر به کلمات دقت نشود نمی‌توان موضوع را فهمید.

وی افزود: فرهنگ ایران پر شمشیر پیروز است و هر بار که دیگران به این سرزمین هجوم آوردند با فرهنگ به مقابله آنها رفتیم. نحوه سرمایه گذاری مدیریت آن و انسجام از سوالات و کارهای مهمی است که این کتاب به ما آموزش می‌دهد همچنین می‌گوید با طناب هیچکس به درون چاه نیفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانایی‌ها از بین رفته است گفت: کتاب ذهن ما را برای سوال کردن به کار می‌اندازد برای مثال ما در چه زمان دانایی خود را از دست دادیم. کتاب به ما می‌گوید هیچ رشته‌ای سیاسی‌تر از آب نیست ما باید ریل را عوض کنیم سوال کنیم با این همه هزینه‌ای که خرج شده است چرا نتیجه‌ای حاصل نشده است.

پاپلی افزود: این کتاب ۲۲۷ عکس دارد که تصاویر آن بسیار جالب است و به همراه تفسیرهایی که برای هر یک از آن آورده شده است می‌تواند یک کتاب مجزا باشد و به چاپ برسد این کتاب سوال برانگیز است و نشان می‌دهد که ما باید ایران را بفهمیم و به این سوال که چرا دانایی یک مسئله مشترک است پاسخ بدهیم.

کد خبر 5661606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha