به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حقیقت و وجود» نوشته ژان پل سارتر بهتازگی با ترجمه شروین اولیایی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی اینکتاب سال ۱۹۸۹ توسط انتشارات گالیمار منتشر شده است.
بین نوشتههای دوران پختگی سارتر که پس از مرگش منتشر شدند، اینکتاب تنها نوشتهای است که یک متن کامل محسوب میشود. هدف سارتر از نوشتن اینرساله، ارزیابی نقشِ ایده حقیقت در بینالاذهانیت انسانهاست.
کتاب «حقیقت و وجود» تلاشی برای بنیاد گذاشتن نوعی اخلاق بر پایه هستیشناسی سارتر است. او در اینکتاب با تکیه بر تفسیر هایدگر از مفهوم یونانی «آلثیا» یا حقیقت به مثابه ناپوشیدگی، تلاش دارد امکانها و شرایط ناپوشیدهسازی حقیقت توسط عمل آزاد انسانی را تبیین و مسئولیت انسان در قبال حقیقت و تاریخ را تحلیل و بررسی کند.
درباره حضور و تاثیر هایدگر در اینکتاب، باید بگوییم سارتر ترجمه کنفرانسی از اینفیلسوف آلمانی را که با عنوان «درباره ذات حقیقت» منتشر شده بود، خواند و متن مذکور محرکی شد تا سارتر دریافت خود را از مفهوم حقیقت بنویسد. «حقیقت و وجود» پس از مرگ سارتر با کوشش آرلت الکایم دخترخوانده سارتر گردآوری و منتشر شد. سارتر در دفتر دستنویس خود صفحات سمت چپ را خالی گذاشته بود و در مواردی، در اینصفحات توضیحاتی را متناظر با صفحات سمت راست نوشته بود.
کتاب پیشرو، بهجز متن «حقیقت و وجود»، اینبخشها را هم دارد: یادداشت مترجم، پیشدرآمد، و سپس پس از متن اصلی، ضمیمه و واژهنامه فرانسه به فارسی.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
گفتم که هستی شرط وجودِ برای-خود بوده است و این حقیقت دارد. اما دو طریق برای شرط بودن وجود دارد. یکی علّی است: الف شرط ب است، زیرا یا آن را ایجاد کرده است یا اگر الف را وضع کنم، ب لزوما به دنبال آن میآید. اما نوع دیگر بالکل متفاوت است. وقتی میگویم در-خود برای برای-خود ضروری است، منظورم این نیست که در-خود است که آگاهی را تولید میکند (دستکم [نه] در-خودی که روبهروی آن است)، بلکه منظورم صرفا این است که آگاهی خودش را آگاهی نمیسازد مگر از طریق آشکارسازی در-خود. حال آنکه آگاهی، از آنجا که آزاد است، هستیای است که «برای...» از طریق آن به جهان میآید (غایتمندی). آگاهی برای ... است، اما هر یک از طرحهایش صرفا بر بنیان آشکارسازی تحقیقگر هستی انجام میشود، چون به واسطه این آشکارسازی است که آگاهی وجود دارد. بنابراین، آگاهی آشکار میسازد تا وجود داشته باشد. و در درجه دوم، از آنجا که هر عملی حاوی نوعی آشکارسازی است، آگاهی آشکار میسازد تا اهداف خود را وضع کند. بنابراین، آشکارسازی وسیله وجود آگاهی است و نیز، در درجه دوم، وسیله تمام وسیلههاست.
اینکتاب با ۱۳۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۸ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما