۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۹

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

افزایش ضریب مکانیزاسیون/ عمر ناوگان کشاورزی بالا است

افزایش ضریب مکانیزاسیون/ عمر ناوگان کشاورزی بالا است

بابلسر- رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان از 1.3درصد به ۳.۴ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عنایتی بعد از ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اظهار اینکه کشاورزان استان از زمان ایجاد خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون تاکنون، ۹۶۹ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره خرید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی استفاده کردند، گفت: با افزایش ضریب مکانیزاسیون، استقبال جوانان به فعالیت‌های کشاورزی نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران از ۱.۶ اکنون به ۳.۴ درصد افزایش یافته است، با توضیح اینکه امسال نشاکاری مکانیزه برنج به ۶۵ درصد رسیده است، ادامه داد: برداشت محصول برنج با استفاده از کمباین مخصوص برداشت شالی نیز از ۸۷ درصد سال گذشته امسال به ۹۵ درصد خواهد رسید.

وی به وجود ۲۱ هزار و ۷۱۰ دستگاه تراکتور، هفت هزار و ۳۷۲ دستگاه کمباین مخصوص برداشت شالی و چهار هزار و ۱۰۳ دستگاه نشاکار در استان اشاره کرد و ادامه داد: از سال ۹۲ که خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شد تاکنون حدود ۹۶۹ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت شد که نتیجه آن اضافه شدن ۱۶ هزار و ۷۳۱ دستگاه ماشین آلات به ناوگان کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه باید به سمت کشاورزی دقیق و هوشمند پیش برویم، اظهار داشت: مازندران در حوزه مکانیزاسیون باغبانی و شیلات وضعیت مطلوبی ندارد ولی در زراعت، دام و طیور جایگاه خوبی در مکانیزاسیون کشور داریم.

عنایتی با ذکر این نکته که ماشین آلاتی که طراحی می‌شوند متناسب با اندازه قطعات زمین‌های کشاورزی استان نیست، توضیح داد: اگر دنبال کاهش ضایعات و افزایش درآمد و ارزش افزوده محصولات هستیم باید به فناوری اطلاعات درستی برسیم و مطمئناً با توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، بخشی از مشکلات حوزه تولید ما حل خواهد شد.

وی ادامه داد: جایگاه مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه مناسبی است و ارتقا نیز یافت، امروز ضایعات محصولات کشاورزی از طریق توسعه مکانیزاسیون کاهش یافته است ولی باید تلاش بیشتری کنیم تا ضایعات محصولات کشاورزی به حداقل برسد.

این مسؤول کشاورزی مازندران به سرانه پایین حدود هفت دهم هکتار زمین کشاورزی استان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به افزایش قیمت ماشین آلات و اندازه قطعات زمین‌های کشاورزی، کشاورزان قادر به تأمین و خرید ماشین آلات کشاورزی نیستند.

وی ادامه داد: همچنین فرایند دسترسی کشاورزان به ماشین آلات کشاورزی فرایندی سخت و طاقت فرساست و متناسب با وضعیت اقتصادی کشاورزان نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بانک‌ها برای تحویل ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان سخت گیری زیادی دارند که منجر به انصراف کشاورزان می‌شود، گفت: همترازی درستی بین هدف از به کارگیری ماشین آلات و نتایج حاصل از بکارگیری ماشین آلات وجود ندارد، چراکه هزینه تولید همچنان بالاست و برای کشاورزان به صرفه نیست.

عنایتی عمر ماشین آلات کشاورزی استان مازندران را بالا دانست و گفت: این موضوع در عمل سبب افزایش ضایعات می‌شود.

کد خبر 5819743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha