۱۴ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۱۴

معاون اداره کل صمت خراسان جنوبی اعلام کرد؛

انجام بیش از ۱۴ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی خراسان جنوبی

انجام بیش از ۱۴ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی خراسان جنوبی

بیرجند- معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۴ هزار بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام شده است.

علی سرگلزایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نظارت بر کالا شامل آن اقلامی بوده که مردم خرید را در بازار انجام می‌دهند و خدمات مقوله جدای از کالاها بوده که شامل خدمات دولتی و غیردولتی می‌شود.

وی تصریح کرد: این نظارت‌ها توسط دو سازمان جهاد کشاورزی طبق قانون انتزاع طی دو سال اخیر بر نهادهای کشاورزی و اقلام تنظیم بازار و مابقی اقلام توسط سازمان بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌گیرد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نظارت بازرسان سازمان صمت استان بر بازار کالا و خدمات همیشگی بوده اما در بازه‌های زمانی خاص این نظارت‌ها در قالب طرح‌های مختلف تشدید می‌شود، اضافه کرد: هر چند خود کسبه در استان با وضعیت فعلی بازار و ثبات بازاری که در حال حاضر حاکم بوده موارد را رعایت می‌کنند اما حاشیه سود مجاز توسط هیأت عالی نظارت کشور برای کلیه واحدهای صنفی تعریف شده که باید رعایت شود.

سرگلزایی گفت: با وضعیت اقتصادی کنونی اعمال جرایم ناشی از تخلفات صنفی برای واحدهای صنفی استان سنگین است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اجرای طرحی که در سراسر کشور به عنوان طرح درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده روی اقلام کالایی لحاظ شده این طرح کمک بزرگی به مردم بوده تا خود ناظران بر بازار باشند، یادآور شد: قیمت مصرف کننده درج شده در این گونه کالاها در واقع سقف قیمتی بوده که واحد صنفی می‌تواند آن را از مصرف کننده دریافت کند و اگر عرضه کننده کالا مبالغی بالاتر از این عدد را از مشتریان دریافت کند، مردم می‌توانند شکایت کنند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم ناظران افتخاری ما هستند، اضافه کرد: از مردم درخواست داریم گزارشات خود را با سامانه ارتباط مردمی ۱۲۴ سازمان صمت درمیان بگذارند که این گزارشات به لحظه ثبت و ظرف کمتر از ۴۸ ساعت موضوع رسیدگی و گزارشی که داده شده و ماحصل بازرسی بازرسان در سطح استان نتیجه متقابلاً به شکایت کننده منعکس می‌شود..

سرگلزایی تصریح کرد: برخی از اقلام کالایی شامل طرح درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده نمی‌شوند مانند البسه و پوشاک که البته طرح کد شناسه دار شدن این گونه اقلام که شامل کد ۱۶ رقمی بوده و در آن مشخصات کارگاه‌های تولیدی و همچنین قیمت تولیدکنندگان نشان داده می‌شود و از بعد نظارتی برای این گونه اقلام کالایی یک حاشیه سودی تعریف شده و براساس استعلامات فاکتورها این حاشیه سود مجاز محاسبه و اگر قیمت بالاتری متصدی از مصرف کننده دریافت کند طی رسیدگی این مبلغ برگشت داده و جرایمی را تعزیرات برای آنها مشخص می‌سازد.

وی با بیان اینکه نظارت بر خدمات یکی دیگر از اقدامات معاونت بازرسی سازمان صمت است، بیان کرد: در یک ماه اخیر به طور جدی نظارت بر خدمت دولتی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قانون حمایت از مصرف کنندگان مشمول ۵۰ قانون حمایتی است، گفت: مردم می‌توانند با مطالعه این قوانین خود بهترین ناظران باشند.

سرگلزایی در رابطه با شکایت مربوط به خدمات خودرویی افزود: مردم در مورد شکایت در این رابطه می‌توانند به اداره کل صمت و ادارت تابعه در شهرستان مراجعه و با ارائه مدارک شکایت خود را ثبت تا مورد پیگیری قرار گیرد.

وی یادآور شد: در یک ماه اخیر دو طرح نظارتی شامل طرح شب یلدا و طرح نظارتی مقابله با پوشاک قاچاق محرض در جهت حمایت از تولید کشور در استان اجرا شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۴ هزار مورد بازرسی توسط بازرسان این معاونت انجام شده است، خاطرنشان کرد: این بازرسی‌ها منجر به تشکیل ۶۸۹ پرونده تعزیراتی با ارزش ریالی بالغ بر ۱۹۵ میلیارد ریال شده است.

کد خبر 5985180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha