۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۸

گزارش مهر؛

تالش شهری بدون پیاده رو/حقوق شهروندی فراموش شده است

تالش شهری بدون پیاده رو/حقوق شهروندی فراموش شده است

تالش - «سد معبر» به معضلی بزرگ برای شهر تالش تبدیل شده که علاوه بر نقض حقوق شهروندی سبب ایجاد مشکلاتی برای عابران و حوادث رانندگی شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بابک شفقتی: پیاده روها یکی از زیر بناهای اساسی و بخش جدایی‌ناپذیر شهرها است در تمام نقاط شهر به خصوص در نقاط پرجمعیت، حق شهروندی برای مصونیت عبور و مرور و ترافیک اعمال می‌شود و وضعیت زیرساخت‌های شهری، تعیین کننده زندگی مطلوب شهروندان است.

پیاده روها مسیرهایی است که به شهروندان اجازه می‌دهد با خیال راحت و به دور از ترس تردد وسایل نقلیه در سطح شهر حرکت کنند، اما تالش از این زیرساخت حیاتی به دلایل کاملاً مشخص محروم است.

این معضل در خیابان‌ها و معابر کم عرض شهر تالش بیشتر به چشم می‌خورد و هر کسی برای اولین بار در خیابان‌های اصلی و فرعی این شهر تردد می‌کند با این معضل مواجه می‌شود.

معضلی که سبب شده تا عابران پیاده برای تردد راحت تر از عرض خیابان استفاده کنیم که این هم خطرات زیادی به دنبال داشته و گاهاً شاهد بروز حوادث ناگوار و جبران ناپذیری هستیم.

تالش شهری بدون پیاده رو/حقوق شهروندی فراموش شده است

در مسیر خیابان اصلی شهر و خیابان‌های فرعی به مرکز شهر، به دلیل حضور دست فروشان و قرار دادن اجناس مغازه‌ها توسط مالکان، پیاده‌روها وضعیت مناسب ندارد و عابران پیاده مجبور هستند برای تردد وارد مسیر اصلی و ماشین رو خیابان کنند که موجب بروز حوادث ترافیکی می‌شود.

شهرداری در سال‌های اخیر چندین بار برای رفع این موانع اقدام کرده اما این مشکل حل نشدنی باقی مانده است.

شهروندان تالشی به دنبال مطالباتشان هستند

تأمین امنیت عابران به خصوص کودکان و سالمندان در پیاده روها و تصرف غیرقانونی باید در دستور کار قرار بگیرد تا تردد عابران پیاده در مسیر خیابان اصلی با خطر مواجه نشود و آنان به راحتی در سطح شهر رفت و آمد داشته باشند، در کنار این موارد متأسفانه انبوه سازان مسکن با تخریب پیاده روها و مسدود سازی آن شهروندان تالشی را از حق مسلم حقوق شهروندی محروم کرده‌اند.

تالش شهری بدون پیاده رو/حقوق شهروندی فراموش شده است

گلایه شهروندان از سد معبر مغازه داران و دست فروشان

«علی نورسته» یکی از شهروندان تالشی در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: شهر تالش پیاده‌رو ندارد برای چند دقیقه نمی‌شود با خانواده در پیاده روها قدم زد و شهروندان مجبورند برای تردد از خیابان عبور کنند؛ بی‌شک با اجرای کامل قانون و رعایت اصل شهروندی هم فضای شهری زیبا می‌شود و هم اینکه مردم ترغیب پیدا می‌کنند کمتر از وسیله نقلیه استفاده کنند.

ساختار و فضای پیاده‌روها مناسب نیست

«یاسر اسلامی خواه» یکی از کاسبان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر ادامه می‌دهد: ساختار و فضای پیاده روها مناسب نیست، اگر دقت کنید مسیر پیاده روها در شهر تالش پیوستگی ندارد و موازی هم نیست و متأسفانه مالکین ساختمان‌ها درخت‌های کاشته شده در پیاده روها رو قطع یا خشک کرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: بی‌تفاوتی به این موضوعات شهری سبب می‌شود برخی شهروندان از این فرصت برای تغییر در ساختار پیاده رو برای موزائیک بندی خودسرانه استفاده کنند که باید منطبق با قانون شهرداری با آن برخورد شود.

تالش شهری بدون پیاده رو/حقوق شهروندی فراموش شده است

رفع مشکل سد معبر شهر تالش طی هفته‌های آینده

«بهزاد پور پناه» رئیس شورای اسلامی شهر تالش در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای حل مشکل سد معبر نیازمند هماهنگی و همکاری بیشتری از سوی اصناف و ادارات مرتبط هستیم، اظهار کرد: در ابتدا توسط واحد خدمات شهری به مغازه دارانی که سد معبر انجام داده‌اند تذکر داده شده است.

پور پناه بیان کرد: برای رفع گلایه مندی شهروندان در خصوص مشکلات ایجاد شده برای ساماندهی دست فروشان و میوه فروشان درصدد هستیم یک بازار محلی در نقطه‌ای از شهر به صورت دائمی احداث کنیم.

وی با بیان اینکه همکاران واحد خدمات شهری در ابتدا با رویکرد فرهنگ سازی درخواست رفع سد معبر می‌دهند، تصریح کرد: در مرحله بعد تذکر ارائه می‌شود اما برخی بر ارتکاب تخلف، اشغال معابر و سد معبر اصرار دارند که پس از تشکیل پرونده اقدامات قانونی در این باره انجام می‌شود.

پور پناه تأکید کرد: برای رفع این موضوع باید اقدامات مؤثری با کمک تمامی دستگاه‌های مرتبط انجام گیرد تا معضل سد معبر دست فروشان حل شود.

کد خبر 6122122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha