۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۴

توسط انتشارات دایره دانش؛

کتاب «خوش بختی در دوران سختی» منتشر شد

کتاب «خوش بختی در دوران سختی» منتشر شد

کتاب «خوش بختی در دوران سختی» نوشته محمدعلی نویدی توسط انتشارات دایره دانش چاپ و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خوش بختی در دوران سختی» نوشته محمدعلی نویدی به تازگی توسط انتشارات دایره دانش چاپ و روانه بازار نشر شده است.

در پیش گفتار این کتاب آمده است:

«پژوهش و جستجوی اندیشه ورزانه برای درک و فهم اهمیت و ارزش موضوع و مقوله بنیادین خوش بختی به دوران‌های بسیار پیشین ریشه می‌رساند. اساساً، اندیشیدن و تامل درباره خوشبختی و بدبختی جزو نخستین دغدغه‌ها، پرسش‌ها و مساله‌های آدمی در همه عصرها و نسل‌ها بوده است. زیرا، انسان بعد از تولد و حضور در این جهان و آگاهی و خودآگاهی از وضعیت و موقعیت و کیفیت وجودی اثری، خویشتن، این پرسش و مساله اصلی را مطرح کرده است که برای چه و برای کدام منظور و غرض اصیل و اثرمند، در اینجا و اکنون و در این وضع و حال زندگی و زمان و مکان، واقع شده است؟ یعنی پرسش از علت و کیفیت حضور و وجود خود را طرح می‌کند. بنابراین، اندیشیدن و پرسیدن از چرایی و چگونگی خوشبختی و کیفیت سعادتمندی و یا بدبختی و نگون ساری، همواره همراه و همزاد، زندگی بشر تلقی می‌شود. شاید، پژوهش و اندیشیدن به موضوع خوشبختی و بدبختی بنیادی‌ترین دغدغه و دل نگرانی و ذهن مشغولی آدمی در درازنای تاریخ زندگی بوده است.

مطالعه و پژوهش، گفت و گو و نقد و نظر و نگارش در باب خوشبختی و خرسندی از ریشه‌های امکان زیست بشری محسوب می‌شود. زندگی انسان بدون اندیشیدن و کوشیدن در باره چیستی و چگونگی خوشبختی و بدبختی، امکان پذیر نیست. آدمیان در دوران‌ها و شرایط مختلف در معنا و مصداق خوشبختی، بصورت گوناگون و متنوع و مختلف، اندیشیده و کاویده اند و خردمندان و اندیشه ورزان نیز به تحقیق و تحلیل و استدلال و برهان و نحوه‌ی تحقق و تحصل آن التفات و اعتنا داشته اند. آنان، هم به مفهوم و معنی و هم به مصداق و عینیت خوشبختی و بدبختی بشر عمیقاً اندیشیده اند و نوشته اند.

مطالب کتاب «خوشبختی در دوران سختی» در ۵ فصل تدریس، پژوهش و تألیف شده است: فصل اول ضرورت پژوهش در باره خوشبختی نام دارد. در این فصل از کنکاش اندیشه ورزانه در باره خوشبختی، جستجوی حقیقت و واقعیت عینی خوشبختی، ضرورت پژوهش و تحقیق در معنای خوشبختی و برنامه پژوهشی در باره مطالعات در حوزه خوشبختی و کیفیت زندگی و غیر ذالک بحث و بررسی شده است.

فصل دوم به طرح و تعبیه و پیش نهاد معیارها و شاخص‌های خوشبختی در دوران سختی اختصاص دارد. مثل، معیار «ایستاده در برهان» و معیار «تکمیل قوای ناقصه، شاخص کار و کوشش خردمندانه، معیار همدلی و همراهی با طبیعت و تأمل و تأنی در انواع تفاوت‌ها و تشابه‌ها در باره خوشبختی، پرداخته شده است.

فصل سوم، به چگونگی کاهش ناامیدی و نسبت آن با خوشبختی ارتباط دارد. چگونه ناامیدی را مدیریت کنیم؟ اساساً، دوراندیشی و ناامیدی چه ارتباطی با هم دارند و دوران ناامیدی چگونگی حضور پیدا می‌کند؟ اندیشه‌ها و انگیزه‌ها چه نسبتی با ناامیدی دارند؟ ناامیدی ریشه در کجا دارد؟ اوضاع اسفبار اجتماعی و اقتصادی چگونه به تولید و پخش ناامیدی و یأس می‌انجامد؟ ناامیدی با دوری از حقایق و واقعیات و استیلای دروغ و دروغگویی و خرافات، چه پیوندی دارد؟

فصل چهارم به افزایش امیدواری و خوشبختی اختصاص دارد. امید چیست؟ و امیدواری چه می‌باشد؟ امید خردورزانه کدام است؟ آینده با امید و امیدواری چه ارتباطی دارد؟ امید و آرامش چه نقشی در خوشبختی انسان ایفا می‌کنند؟ در دوران سختی و تنگی و لنگی امور، تولید و توسعه امید چگونه امکان پذیر است؟ اندیشه ورزی، خلاقیت، نوآوری و امید، با خوشبختی و بدبختی آدمیان چه رابطه‌ای دارند؟ ریشه‌های امید و امیدواری چگونه سرسبز و سرزنده می‌مانند و چگونه می‌خشکند و تباه می‌شوند؟

فصل پنجم هم با عنوان، اقلیم‌ها، دیدگاه‌ها و خوشبختی‌ها به پژوهش و نگارش در آمده است. اقلیم ایران و خوشبختی، ایران باستان و خوشبختی، اقتصاد و تفاوت دیدگاه‌ها و خوشبختی‌، اقلیم و دیدگاه هندوستان و خوشبختی؛ و اقلیم و دیدگاه مغرب زمین و خوشبختی، و نیز پرسش از جایگاه نازل و پایین شادی و نشاط در ایران امروزی، از جمله مندرجات و محتویات این فصل است. این کتاب حاصل تدریس و پژوهش و تأملات فلسفی و بین رشته‌ای و ریشه‌ای نویسنده است؛ و با مختصات و مشخصات فرهنگ و تمدن ایران و مام میهن، سازگار و سازوار است. این کتاب برای اهل مطالعه و زندگی، و جستجوگران خوشبختی در دوران سختی، و نیز برای دانشجویان فلسفه، روانشناسی، مطالعات بین رشته‌ای و حتی پزشکان و پرستاران و مشاوران و جامعه شناسان مفید و اثربخش می‌باشد و اساساً، با نگاه و نگرش و روش تفکراثربخش پژوهش و نگارش شده است. این کتاب در ۲۳۰ صفحه تألیف یافته و به سهم و اثر خود می‌تواند به بسط و گسترش مطالعات بین رشته‌ای در قلمرو خوشبختی و نشاط زندگی در ایران و جهان یاری برساند.»

کد خبر 6123263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha