۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۶

رئیس‌جمهور چین: ما از تشکیل کشور مستقل فلسطینی حمایت می‌کنیم

رئیس‌جمهور چین: ما از تشکیل کشور مستقل فلسطینی حمایت می‌کنیم

رئیس‌جمهور چین در مراسم افتتاحیه نشست وزیران مجمع همکاری عرب و چین تأکید کرد که پکن از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین امروز پنج‌شنبه در مراسم افتتاحیه نشست وزیران مجمع همکاری عرب و چین در پکن تأکید کرد که چین از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: پکن از تشکیل کشور فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ و عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند. رنج غیرنظامیان در نوار غزه باید متوقف شود و ما کمک‌های فوری به آنروا ارائه خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور چین همچنین با تاکید بر «حمایت پکن از برگزاری کنفرانس صلح گسترده درباره بحران منطقه» گفت: جنگ نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد، عدالت نمی‌تواند برای همیشه غایب باشد و راه حل دو دولتی باید قاطعانه مورد حمایت قرار گیرد. رنج غیرنظامیان در نوار غزه باید متوقف شود و ما کمک‌های فوری به آنروا ارائه خواهیم کرد. چین به حمایت از کاهش بحران انسانی و بازسازی پس از جنگ در غزه ادامه خواهد داد و ۵۰۰ میلیون یوان (۶۹ میلیون دلار) دیگر به عنوان کمک بشردوستانه اضطراری ارائه می‌کند.

وی افزود: چین می‌خواهد با کشورهای عربی برای حل و فصل مسائل مهم و اساسی به روش‌هایی که منجر به رعایت انصاف، عدالت و دستیابی به صلح و ثبات بلندمدت شود، همکاری کند. در مواجهه با دنیای پرتلاطم، احترام متقابل راهی برای زندگی در تعادل است و انصاف و عدالت پایه و اساس امنیت پایدار است.

شی جین‌پینگ در ادامه با اشاره به «آمادگی پکن برای همکاری با طرف‌های عربی در زمینه تحقیق و توسعه فناوری مدرن انرژی و تولید تجهیزات» گفت.: ما آماده ایجاد روابط چینی-عربی به‌عنوان معیاری برای حفاظت از صلح و ثبات جهانی هستیم. ما به دنبال روابط اقتصادی و تجاری هستیم که به نفع هر دو طرف باشد. چین در چندین جبهه از جمله در میادین نفت و گاز و همچنین سرمایه گذاری در مقیاس بزرگتر با کشورهای عربی همکاری خواهد کرد.ما به حمایت از شرکت‌های انرژی چین و مؤسسات مالی برای مشارکت در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت کل نصب شده بیش از ۳ میلیون کیلووات در کشورهای عربی متعهد هستیم.

وزارت خارجه چین روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار رهبر عرب برای شرکت در مجمع همکاری چین و کشورهای عربی به پکن سفر خواهند کرد. در این بیانیه آمده است که «حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، قیس سعید، رئیس جمهور تونس و شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی در مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری دولت‌های چین-عرب شرکت خواهند کرد.

سران کشورهای عرب از روز سه شنبه وارد پکن شدند و تا شنبه خواهند ماند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و محمد سالم اولد مرزوک، همتای موریتانیایی وی، ریاست مشترک کنفرانس را بر عهده خواهند داشت. بنابر اعلام وزارت خارجه چین، وزرای خارجه یا نمایندگان کشورهای عربی و دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

این مجمع که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد، به عنوان یک ابتکار گفتگوی رسمی بین چین و اتحادیه عرب برای بحث در مورد مکانیسم هماهنگی چندجانبه اولیه بین دومین اقتصاد بزرگ جهان و کشورهای عربی عمل می کند.

کد خبر 6123359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha