۲۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۹

سلاجقه خبر داد؛

تلاش برای انتقال صنایع آب‌بر به سواحل جنوبی کشور

تلاش برای انتقال صنایع آب‌بر به سواحل جنوبی کشور

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جمهوری اسلامی به دنبال آن است که با توجه به شرایط اقلیمی ایران و جهان، صنایع آب‌بر را از مرکز کشور به سواحل جنوبی انتقال دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در نشست مشترک با دکتر وان، معاون وزیر ایالتی و رئیس آکادمی علوم و فناوری جمهوری خلق چین و جمعی از اعضای این مرجع علمی کشور چین، اظهار داشت: تغییر اقلیم یکی از مسائل مشترکی است که تمام جهان را درگیر مرده است و ایران و چین می‌توانند درباره آن با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت علوم و مجموعه دانشگاه تهران آمادگی همکاری با هیأت‌های علمی چینی در موضوعات زیست‌محیطی را دارند، عنوان کرد: معضل گرد و غبار، یکی از پدیده‌هایی است که منطقه خاورمیانه و به‌ویژه غرب آسیا را تحت تأثیر قرار داده است که البته این پدیده برای کشور چین نیز کاملاً آشنا است؛ به نحوی که در برخی مناطق چین، حتی پیش از همه‌گیری کرونا نیز مشاهده می‌کردیم که مردم در روزهای غبارآلود از ماسک استفاده می‌کردند و با این پدیده سازگار شده بودند.

ایجاد همگرایی منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با گرد و غبار توسط ایران

سلاجقه با بیان اینکه ایران و چین، هر دو از دانشی بومی و غنی در حوزه مقابله با گرد و غبار برخوردار هستند، گفت: در ایران سال‌های سال تجربه و دانش در زمینه نحوه مبارزه با گرد و غبار و تثبیت خاک در کانون‌های خیزش ریزگردها وجود دارد. در حال حاضر ستاد ملی سیاست‌گذاری، هماهنگی و مدیریت پدیده گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران استقرار دارد و یکی از وظایف ما، هماهنگ کردن دستگاه‌ها برای محافظت کشور در برابر مخاطرات این پدیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: خوشبختانه در سه سال گذشته توانسته‌ایم با ایجاد یک همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی که کشور چین نیز در آن مشارکت فعالانه‌ای داشته است، قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با گرد و غبار را در سازمان ملل تصویب کنیم و روز ۲۱ تیرماه را در سطح جهان و در تقویم سازمان ملل متحد به عنوان «روز جهانی مبارزه با توفان‌های ماسه و گرد و غبار» ثبت کنیم. در این قطعنامه، تمام کشورها به انجام اقداماتی برای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با توفان‌های گرد و غبار ملزم شده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به برگزاری نشست منطقه‌ای مبارزه با توفان‌های گرد و غبار در سال ۱۴۰۱ و اجلاس جهانی مرتبط با این موضوع در سال ۱۴۰۲ در تهران، گفت: در نشست منطقه‌ای که تابستان ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد، ۱۱ کشور همسایه و مجاور ایران و ۵ دستگاه بین‌المللی حضور داشتند که در آن، سه موضوع ایجاد سازمان محیط‌زیست منطقه‌ای، تأسیس صندوق منطقه‌ای محیط‌زیست و راه‌اندازی دبیرخانه منطقه‌ای محیط‌زیست به تصویب رسید.

وی در ادامه یادآور شد: پس از برگزاری نشست منطقه‌ای، با پیشنهاد سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران مأمور برگزاری اجلاس جهانی مبارزه با گرد و غبار شد که در آن نمایندگان بیش از ۵۰ کشور و ۲۰ دستگاه بین‌المللی در تهران حضور پیدا کردند که نتیجه آن اجلاس، تصویب قطعنامه بین‌المللی مبارزه با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در ششمین نشست مجمع محیط‌زیست سازمان ملل متحد در نایروبی بود.

ظرفیت انجام همکاری‌های محیط‌زیستی بین ایران و چین در حوزه‌های گوناگون

سلاجقه با تاکید بر اینکه ایران و چین علاوه بر موضوعات تغییر اقلیم و گرد و غبار، در مسائل مربوط به مدیریت پساب و پسماند، حفاظت از حیات وحش، احیای تالاب‌ها و مبارزه با آلودگی‌های صوتی و بوی نامطبوع نیز می‌توانند با یکدیگر همکاری دوجانبه داشته باشند، اظهار داشت: مقابله با آلودگی هوا و آلاینده‌های صنعتی نیز از دیگر ظرفیت‌هایی است که ایران و چین در حوزه محیط‌زیست و ذیل برنامه راهبردی همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: امیدواریم با مجموعه آکادمی علوم و فناوری چین ذیل تفاهم‌نامه ۲۵ ساله و براساس تعاملات مشترکی که این مجموعه با دانشگاه‌های ایران دارد، بتوانیم در تمام زمینه‌های زیست‌محیطی ذکرشده، همکاری‌های خود را هم در حوزه‌های پژوهشی و هم در حوزه‌های اجرایی، به صورت میدانی ارتقا دهیم. همچنین برای رفع دیگر مخاطرات محیط‌زیستی از جمله فرونشست زمین، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و … برای همکاری با طرف‌های چینی آمادگی داریم و به صورت کلی، ظرفیت‌های همکاری متعددی در حوزه محیط‌زیست بین ایران و چین وجود دارد.

معاون رئیس‌جمهور به موضوع توسعه‌دریامحور نیز به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های همکاری ایران و چین اشاره کرد و گفت: براساس دستور رهبر معظم انقلاب، توسعه مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های دریا از جمله راهبردهای کلانی است که طبق اصول توسعه پایدار در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است؛ منظور از توسعه دریامحور، بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های منابع آبزی، گسترش خطوط انتقال و ظرفیت‌های کشتیرانی، توسعه تجارت دریایی، استقرار صنایع در سواحل دریاها و انجام دیگر فعالیت‌هایی است که توسعه پایدار کشور را با دریا گره می‌زند.

وی در پایان بیان کرد: در موضوع توسعه دریامحور بنا داریم که هم طبق قواعد محیط‌زیستی، اکوسیستم‌ها و زیستگاه‌های دریایی کشورمان را حفظ کنیم و هم فرآیند توسعه را در همه سطوح در سواحل شمال و بخصوص سواحل جنوب کشورمان پیش ببریم. جمهوری اسلامی همچنین به دنبال آن است که با توجه به شرایط اقلیمی ایران و جهان، صنایع آب‌بر را از مرکز کشور به سواحل جنوبی انتقال دهد.

از صبح روز گذشته یک هیأت دولتی و علمی چین به سرپرستی دکتر وان، معاون وزیر ایالتی و رئیس آکادمی علوم و فناوری جمهوری خلق چین با هدف رایزنی با معاون رئیس‌جمهور ایران در زمینه اجرای پروژه‌های مشترک محیط‌زیستی در حوزه‌های مبارزه با گرد و غبار، مقابله با بیابان‌زایی، سازگاری با تغییر اقلیم و …، در محل ستاد سازمان حفاظت محیط‌زیست، با علی سلاجقه دیدار کردند.

کد خبر 6139820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      0 1
      هرچی آب کشور هست برای اصفهان میفرستین در اصفهان چه خبر است خودتان میدانید آب خلیج فارس هم برای اصفهان میره اونوقت ما در بندرعباس باید هفته ایی چند بار آبمون قطع بشه و در حال تعمیر باشن
    • کمالی ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      0 0
      تلاش برای انتقال صنایع آب بر به سواحل تنها در صورتی مفید است که اولا بیشتر محصولات تولیدی انها صادراتی باشند و ثانیاً بازار صرف آنها در کشور هم نزدیک آنها باشد وگرنه هیچ فایده‌ای ندارد چرا مشکل تنها آب نیست و آب را همزمان با انرژی باید در نظر گرفت، نکته دیگر این که آب مناسب در کنار دریا هم وجود ندار