۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۲۴

مهر گزارش می دهد؛

کردستان سراسر کربلایی شد/نوای یا حسین در سراسر دیار کردنشین

کردستان سراسر کربلایی شد/نوای یا حسین در سراسر دیار کردنشین

سنندج-در آستانه ماه محرم شور و حال حسینی در سراسر استان کردستان به گوش می‌رسد و این دیار سراسر کربلایی شده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: باز هم عطر محرم در هر کوی و برزن های دیار کردستان پیچیده و پرچم‌های مشکی به احترام سید الشهدا بر افراشته شده است.

مردم این استان عاشقانه دل در گروه اهل بیت دارند و خود را مهیای ماه حسینی می‌کنند در واقع می‌شود گفت که عشق به امام حسین (ع) دلیل و برهان نمی‌خواهد، گویی عشق و محبت به حسین (ع) را با خاک و گل انسان‌ها سرشته‌اند، موج موج سیاهپوش عزادار، زیر خیمه حسین (ع) تماشایی است.‌

محرم که می‌آید همه جا رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و همه در شور و تدارک برگزاری مراسم عزاداری حسینی هستند.

اینجا کردستان است سرزمینی از مهر و فداکاری، دیاری که در آن عشق به اهل بیت حرف اول را می‌زند و در شهرهای این استان نوای یا حسین به گوش می‌رسد و همه و همه با پرچم‌های مشکی خود را مهیای ماه حسین ابن علی (ع) می‌کنند.

شیعه و سنی ندارد همه عزادار حسین می‌شوند اهل تشییع با عزاداری و سینه زنی و اهل تسنن با محافل قرآنی و دوری از جشن‌های سرور و شادی ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند و محرم را دارای جایگاه والایی می‌دانند.

کردستان سراسر کربلایی شد/نوای یا حسین در کوی برزن دیار کردنشین

گلگیران فریاد مظلومیت اهل بیت (ع)

در ایام محرم مردم مسلمان خطه کردستان نیز با سیاهپوش کردن خیابان‌ها، معابر، حسینیه‌ها و مساجد در سوگ شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش می‌نشینند و همزمان در بعضی از شهرستان‌ها نیز آئین‌های خاص عزاداری برگرفته از آداب و سنن آن منطقه برگزار می‌شود.

در این میان بیجار گروس دارای پیشینه‌ای بسیار غنی در احیای فرهنگ حسینی و اسلامی است و مردم این دیار از دیرباز نشان داده‌اند که همواره عاشق راستین اهل بیت (ع) و در رأس آن امام حسین (ع) هستند که شاخص برنامه‌های این ایام مراسم گلگیران است که امروزه به شهره ای جهانی رسیده است.

گل گیران در واقع یکی از مراسم‌های تاریخی و کهن که برگرفته از تمدن غنی و اسلامی مردم مسلمان کردستان است و هر ساله در روز عاشورای حسینی برگزار می‌شود و با گذشت سال‌های بسیار از سابقه این مراسم، هر ساله مردم بیجار با شور خاصی آن را برگزار می‌کنند.

کردستان سراسر کربلایی شد/نوای یا حسین در کوی برزن دیار کردنشین

بر اساس باورها و داستان‌هایی که از گذشتگان و نیاکان مردم بیجار باقی مانده است، آنها معتقدند در روزی که امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، اجدادشان برای کمک به ایشان راهی صحرای کربلا شدند، ولی در میانه راه متوجه شدند که امام حسین (ع) به شهادت رسیده است و به همین دلیل آنها با مالیدن خاک و گل به سر و بدن‌شان شروع به عزاداری می‌کنند و این رسم از آن زمان باقی مانده است.

آئین طشت‌گذاری از قدیمی‌ترین مناسک کردستانی‌ها در ایام محرم

آئین طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک در ایران با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است که جمع کثیری از مردم سریش آباد از شهرهای کردستان ا این آئین به پیشواز عزاداری‌های محرم می‌روند؛ آئینی که به یاد لبان تشنه امام حسین (ع) و یاران باوفایش برگزار می‌شود. این سنت، با الهام از حماسه سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) است؛ بر اساس روایت‌ها، عزاداران در روز ۲۷ ذی الحجه آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب می‌کنند.

عاشقان سرور و سالار شهیدان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این آئین با قرار دادن طشت آب در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها و مدیحه‌سرایی به استقبال ماه محرم می‌روند. روشن کردن شمع، نوشیدن آب متبرک از این طشت‌ها، صحنه‌سازی حالات طفلان لب تشنه دشت نینوا و مداحی و سوگواری از اعمال این مراسم است.

کردستان سراسر کربلایی شد/نوای یا حسین در کوی برزن دیار کردنشین

در این آئین، در روز نخست ماه محرم در داخل یک طشت بزرگ، آب ریخته می‌شود و سپس ۷۲ سیب به نماد ۷۲ یار امام حسین (ع) در کربلا، درون این طشت ریخته شده و روی آن با یک پارچه سبز پوشانده می‌شود؛ این طشت در همه‌ی مراسم عزاداری‌های منطقه سریش آباد وجود دارد و در روز هفتم، این سیب‌ها برای تبرک بین مردم پخش می‌شود.

اعزام ۲۰۰ مبلغ به تمام نقاط مختلف شهرستان بیجار

حجت الاسلام سعد الله جمادیان رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم از اعزام ۲۰۰ مبلغ در دهه اول ماه محرم الحرام به مناطق مختلف شهرستان خبر داد.

وی افزود: این مبلغین به تمام نقاط شهرستان حتی روستاهای دور دست و کم جمعیت نیز اعزام می‌شوند و مراسمات عزادای حسینی در جای جای این شهرستان با شور و حال ویژه و خاصی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام جمادیان به اهمیت اعزامم مبلغ‌های دینی اشاره کرد و گفت: مبلغین با تلاش خود زمینه‌های تبلیغی بیشتری را فراهم خواهند ساخت.

کردستان سراسر کربلایی شد/نوای یا حسین در کوی برزن دیار کردنشین

وی به فعالیت هیأت‌های مذهبی نیز اشاره کرد و بیان داشت: همچنین ۲۲۰ هیئت مذهبی همزمان با ماه محرم در راستای توسعه فرهنگ حسینی و اشاعه ارزش‌های دینی در جامعه در طی این ماه فعالیت می‌کنند.

حجت الاسلام جمادیان خاطر نشان کرد: در طی ماه محرم تمام مداح نیز در تمام نقاط شهرستان به مدیحه سرایی در رثای حضرت اباعبد الله الحسین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می‌پردازند.

برگزاری مسابقه زندگی با آیه‌ها در کردستان

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: همزمان با ماه محرم مسابقه زندگی با آیه‌ها در سطح استان کردستان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام جلیل مختاری نیا با اشاره به روند برگزاری این طرح قرآنی اعلام کرد: مسابقه زندگی با آیه‌ها مرتبط با آیات ماه محرم برگزار می‌شود و مبلغین اعزامی به قرائت آیات و تفسیر آن می‌پردازند.

وی بیان کرد: همچنین همزمان با ماه محرم همایش طلایه داران تبلیغ تبلیغ پرچم داران بصیرت در شهرهای سنندج و قروه برگزار شد و این همایش‌ها هر ساله برگزار می‌شوند تا جلساتی تبیینی و روشنگری برای هیأت‌های مذهبی و مبلغین و مبلغات باشد.

اعزام مبلغ و مبلغه ۵۰۰ نفر

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان در ادامه از اعزام مبلغ و مبلغه ماه محرم خبر داد و بیان داشت: همزمان با ماه محرم تعداد ۵۰۰ مبلغ و مبلغه به مناطق مختلف سطح استان اعزام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۵ مبلغ ویژه نیز به مناطق مختلف استان در ایام محرم اعزام می‌شوند و برای عزاداران سخنرانی خواهند کرد.

حجت الاسلام مختاری نیا اضافه کرد: همچنین مراسمات دینی و مذهبی، دستجات عزاداری و سینه زنی توسط هیأت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

کردستان سراسر کربلایی شد/نوای یا حسین در کوی برزن دیار کردنشین

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان عنوان کرد: برپایی ایستگاه صلواتی و موکب‌های پذیرایی در سطح تمامی شهرها و روستاها از دیگر برنامه‌های ماه محرم در سطح استان کردستان است.

وی خاطر نشان کرد: تهیه و توزیع محتوا برای مبلغین به تعداد ۷۰۰ مورد از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

سید بهاالدین حسینی، مداح اهل سنت کردستان نیز در مورد جایگاه حب اهل بیت در مبانی فکری اهل سنت می‌گوید: محبت خدا و رسول و اولیای خدا از بنیان‌های اعتقادی و عملی اهل سنت است و قطعاً تبعیت، اوج محبت است. شما اگر بگویید من عاشق امام حسین هستم، یعنی تابع او هستم. عشق بدون تبعیت ادعایی دروغین است.

امام حسین (ع) در اشعار شاعران اهل سنت

وی افزود: در اشعار اهل سنت خواهید دید که مشحون از مدایح نبوی و اولیای خداست و برای مثال شیخ رضا طالبانی قادری کرکوکی از شاعران بزرگ کُرد اهل سنت در یکی از اشعارش می‌گوید محبت امام حسین را فقط در لاف‌های کلامی خلاصه نکنید. او می‌گوید «لافت از عشق حسین است و سرت بر گردن است / عشق بازی سر به میدان وفا افکندن است / گر هواخواه حسینی ترک سر کن چون حسین / شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است / سُنی‌ام سُنی ولیکن حب آل مصطفی / دین و آئین من و آبا و اجداد من است / شیعه و سنی ندانم دوستم با هر که با او / دوست باشد، دشمنم با هر که با او دشمن است» در آخرین بیت این شعر نیز به احترام و محبت اهل بیت و اصحاب به صورت توأمان اشاره دارد.

کردستان سراسر کربلایی شد/نوای یا حسین در کوی برزن دیار کردنشین

حسینی گفت: ما باید در اشتراکات گرد هم آئیم چرا که همه ما امام حسین (ع) را دوست داریم اما شیوه‌های ابراز محبتمان فرق می‌کند. ما نباید به جزئیات و شیوه‌های دوست داشتن توجه داشته باشیم. بلکه باید بر اصل اصیل اتحاد که محبت به خدا و رسول و اهل بیت است اشتراک کنیم که این مسئله در قرآن هم آمده است که «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» نزاع نکنید وگرنه فشل می‌شوید و بی عطر و بو خواهید شد.

عاشورا یکی از روزهای مهم در مذهب تسنن است. در این روز مردم اهل تسنن با خیرات و انفاق به ایتام ارادت خود را به امام حسین (ع) و یارانش نشان می‌دهند. از برگزاری مراسم جشن و شادی خودداری می‌کنند. به تلاوت قرآن می‌پردازند و در مسجدها و خطبه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

اینجا در میان اهل سنت محرم رنگ و بوی دیگری دارد، اهل سنت نیز با برپایی محافل قرآنی و پخت و توزیع نذری به استقبال محرم می‌روند و یاد شهدای کربلا را گرامی می‌دارند.

کد خبر 6159954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha