۲۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۲۰

هفت روز سیما در مهر؛

از برند «پایتخت» محافظت می‌شود؟/ کپی پلتفرم‌ها از سریال ترکیه‌ای!

از برند «پایتخت» محافظت می‌شود؟/ کپی پلتفرم‌ها از سریال ترکیه‌ای!

پیوند خوردن نام هدیه تهرانی با سریال «مختارنامه»، انتقاد به برخی رویکردهای پلتفرم‌ها، آسیب شناسی مهمان‌های فردوسی‌پور و صیانت از برند «پایتخت» اخبار مهم این هفته بود.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۲۱ تیر ماه می‌توانید با شماره ۱۵۶ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ هدیه تهرانی

طی چند روز گذشته نام هدیه تهرانی یک باره در رسانه‌ها در پیوند با «مختارنامه» مطرح شد؛ اینکه او یکی از بازیگرانی بوده است که بازی در سریال «مختارنامه» و نقش جاریه به او پیشنهاد می‌شود اما با شرطی که می‌گذارد درنهایت کنار گذاشته می‌شود. اصل منبع خبر ظاهراً به کتاب «پرونده مختارنامه» برمی گردد که رضا استادی به عنوان روابط عمومی سریال آن را به نگارش درآورده است و اردیبهشت سال جاری نیز در نمایشگاه کتاب عرضه شد.

طی چند روز اخیر هم به نقل از رسانه‌های مختلفی این روایت دست به دست شد. این روایت در کتاب از بخش «درباره بازیگرانی که اسم شأن آمد اما خودشان نیامدند» نقل شده است که در آن به اسامی چون جمشید هاشم پور، رضا بابک، علیرضا شجاع نوری، فرامرز قریبیان، عزت الله انتظامی و … اشاره می‌شود که قرار بوده است در سریال «مختارنامه» به ایفای نقش بپردازند.

هدیه تهرانی نیز از جمله افرادی است که نامش مطرح شده است اما درنهایت در جمع بازیگران سریال قرار نگرفت. در این روایت این‌طور آمده است که هدیه تهرانی دستمزد معقول ۷۵ میلیون تومانی برای کل نقش پیشنهاد می‌دهد و حتی بعد از چک و چانه ۲ میلیون تومان هم تخفیف می‌دهد.

بنا به ادعای کتاب و به نقل از همشهری آنلاین، هدیه تهرانی بدون خواندن فیلمنامه نقش جاریه را می‌پذیرد، فقط به شرط اینکه محمدرضا شریفی‌نیا در سریال حضور نداشته باشد. اما شریفی‌نیا به میرباقری ذهنیت داده که بازیگری مثل تهرانی باید مجانی در «مختارنامه» بازی کند. در نهایت این همکاری ممکن نمی‌شود و نقش به ماه‌چهره خلیلی می‌رسد که او با مبلغی در حدود ۳۷ میلیون تومان این نقش را بازی می‌کند.

انتقاد هفته؛ سینما رو به آینده

سلسله نشست‌های «سینما رو به آینده» به همت سازمان سینمایی سوره و با حضور جمعی از سینماگران طی یک هفته اخیر در سینما آزادی برگزار شد. در این نشست‌ها درباره مسائل کلان سینمای ایران بحث و به نوعی با پیش رو قرار دادن برخی معضلات به نقد و آسیب شناسی آنها پرداخته شد.

بخش‌هایی از این نشست‌ها هم در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد مثلاً انتقاد بابک خواجه پاشا به رویه برخی پلتفرم‌ها در رویکرد سریال سازی به سبک ترکیه‌ای از این دست بود که در سخنانی بیان کرد: این حجم از سیاهی، روابط مثلثی، خشم، خشونت و … در پلتفرم‌های هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود. جالب است بدانید که ۹۰ درصد مردم ترکیه سریال‌های ترکی تماشا نمی‌کنند اما الگوی بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ما فیلم ترکیه‌ای است. این آثار فرهنگی را به کشور ما صادر می‌کنند. متأسفانه پلتفرم‌های ما هم چنین فرهنگی را در کشورمان ترویج می‌کنند. پلتفرم‌های ما ناخودآگاه هیجاناتی مانند ارتباط نامشروع، ترس از فرزندآوری، ازدواج و … را ترویج می‌کنند. ما اسطوره، الگوها و شاخصه‌های نمایشی زیادی در ایران داریم اما از سریال‌های ترکیه‌ای و آمریکای جنوبی الگوبرداری می‌کنیم. این آسیب بسیار مهمی است.

در یکی از این نشست‌ها محمدرضا عباسیان مستندساز هم در بحث اهمیت رده بندی سنی به صورت مصداقی از «جوکر» مثالی آورد و عنوان کرد: اکنون احسان علیخانی فصل دوم «جوکر» را در حال پخش از یکی از پلتفرم‌ها دارد. بالاترین رده‌بندی ما ۱۸ سال است اما من فصل دوم «جوکر» را با دختر ۲۵ ساله یا پسر ۲۲ ساله‌ام نمی‌توانم تماشا کنم. حتی با پدر ۸۰ ساله‌ام هم نمی‌توانم تماشا کنم. پس ما نمی‌توانیم همه چیز را به مخاطب بسپاریم و بگوییم برو هرکاری دلت می‌خواهد بکن زیرا معیار فرهنگی خودمان را داریم.

بازخورد هفته؛ نقد به فردوسی پور

عادل فردوسی پور در برنامه «۳۶۰» که در فضای مجازی اجرا می‌کند در چند وقت اخیر حضور سلبریتی ها را پررنگ کرده است. اگرچه این بخش‌ها گاهی به صحبت‌های خبری و جدی هم می‌انجامد با این حال برای مخاطبی که او را با «نود» می‌شناسد گفت و گوهای فوتبالی و حتی مطالبه گری در این زمینه ارجحیت دارد و دوست ندارد برنامه‌ای مثل دیگر دورهمی های رئالیتی شوها با حضور بازیگران ببیند.

حضور چهره‌های بازیگری به ویژه بعد از رعنا آزادی ور و مهدی پاکدل در چند وقت اخیر بحث‌هایی را میان طرفداران او به وجود آورد.

هم میهن با اشاره به ویژه برنامه یورو ۲۰۲۴ فردوسی پور که بر مبنای حضور سلبریتی ها پایه ریزی شده نوشته است: «اتفاقی که موجب شده است برنامه ساز خبره‌ای که روزگاری بیش از هرچیز دیگر به خاطر تلاش‌های شجاعانه اش برای سالم سازی فضای فوتبال و به زبان آوردن حرف مردم شناخته می‌شد، شهرت و محبوبیتش را صرف به خط کردن سلبریتی هایی کند که می‌داند از آنها پاسخ نه نخواهد شنید تا علی الظاهر بیش از هر چیز قدرت و ضریب نفوذ خود را به رخ بکشد.»

روزنامه فرهیختگان نیز در بخشی از نقد خود به این رویکرد آورده است: «بخش مهم، تأثیرگذار و محوری «۳۶۰» گفت‌وگوهایی است که شخص فردوسی پور با میهمانانش ترتیب می‌دهد. اگر بخش اول گفت‌وگو با علی دایی را با ۵۴۸ هزار بیننده در یوتیوب ملاک قرار دهیم، درمی‌یابیم که این برنامه با گذشت دو سال نه تنها نتوانسته آنطور که می‌خواهد مخاطب را به تماشای خودش فرابخواند بلکه با تقدیم کردن وقت و زمان مردم به بازیگران سینما و تلویزیون که هیچ ربطی به فوتبال هم ندارند و تقریباً در تمام محصولات با کیفیت و بی‌کیفیت شبکه نمایش خانگی بازی کرده‌اند، عملاً بخش قابل توجهی از تماشاگرانش را از دست داده است.»

عکس هفته؛ پایتخت

این هفته عکسی از سریال «پایتخت» منتشر شد که در آن بهرام افشاری، محس تنابنده، هومن حاجی عبداللهی و احمد مهرانفر حضور داشتند. عکسی که هم نشان داد بهرام افشاری به سریال «پایتخت» بازگشته است و هم گمانه زنی‌ها را برای جزئیات مختلف این سریال، بازیگران و … بالا برد.

این میان هنوز خبری رسمی نسبت به پروژه و اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارد از طرف صداوسیما منتشر نشده است. اساس «پایتخت» و کیفیت قصه آن در هر فصل به واسطه فیلمنامه‌ای بوده که برایش تعریف و نوشته شده است. فیلمنامه‌ای که معمولاً بعد از زنده یاد خشایار الوند، محسن تنابنده سرپرست نویسندگان آن بوده است.

«پایتخت» جزو سریال‌های برند تلویزیون است و اولین سریالی بود که به دلیل طرفداران زیاد توانست به فصل هفتم برسد. فصلی که البته با انتقادهای زیادی هم همراه شد.

حتماً ضرورت دارد که فصل جدید این سریال با مراقبت پیش رود و از فیلمنامه‌ای بهره مند شود که به این برند پرطرفدار تلویزیونی بیش از این آسیب نزند.

«پایتخت» توانست در فصل‌های اول الگویی از یک خانواده همراه و همدل را نشان دهد که با وجود همه تلخی‌ها، فشارها و مصیبت‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند. شخصیت‌هایی که هم اشتباه می‌کردند هم قرار نبود مثل کلیشه‌های دور از ذهن و غیرقابل دسترس تلویزیونی باشند و در عین حال مخاطب روابط شأن را دوست داشت.

حال باید دید فیلمنامه این سریال در فصل جدید به همان «پایتخت» دوست داشتنی و مراقبت‌ها برای بازنمایی یک خانواده همدل و همراه بازمی گردد یا خیر؟

کد خبر 6164180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha