نشست خبری همایش علمی هیأت و آئین‌های مذهبی:

انقلاب اسلامی ایران به دلیل زیستی که هیأت‌ها داشتند شکل گرفت

انقلاب اسلامی ایران به دلیل زیستی که هیأت‌ها داشتند شکل گرفت

نشست خبری دومین همایش علمی هیأت و آئین‌های مذهبی با حضور حجت‌الاسلام باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین همایش علمی هیأت و آئین‌های مذهبی با حضور حجت‌الاسلام باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا دبیر علمی همایش و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حسینی دبیر اجرایی همایش و رئیس مرکز احیای امر دانشگاه امام صادق (ع) در محل دارالقرآن کریم برگزار شد.

در این ابتدای این نشست، حجت الاسلام باباخانی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مجموعه سازمان هیأت برای راهبری زیست بوم هیأت، به کمک عناصر فعال خود هیأت تأسیس شده است مراکز مختلف مرتبط با هیأت را در کنار هم قرار داده تا یک راهبری هوشمندانه‌ای را دنبال کند.

وی افزود: یکی از کارهای مهم جریان هیأت به عنوان زنده‌ترین زیست بوم فرهنگ کشور که در فضای اجتماعی نیز مؤثر است این که آنچنان که شایسته است به مبانی و اندوخته‌های نظری این حوزه کم پرداخته شده است. فضای هیأت گزاره‌های علمی تعمیق نشده است.

باباخانی به حضور پر معنای مردم در مراسمات عزاداری دهه اول محرم اشاره و تصریح کرد: شهرهای دور افتاده از کوچک و بزرگ گرفته در این روزها مردم با حضوری پر شور مراسم عزاداری محرم را برگزار می‌کنند و این پدیده اجتماعی نیاز دارد مبانی و پشتوانه نظری‌اش بیش از گذشته به آن پرداخته شود رهبر انقلاب در دیدار با مداحان به علمی شدن جریان هیأت تاکید و آن را از نیازهای جامعه بیان فرمودند.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی ادامه داد: لازم است اندیشمندان و محققان به این پدیده ارزشمند توجه و به آن بپردازند تا بتوان بیش از گذشته از اندوخته‌های اندیشمندان جریان هیأت بهره برد و این موضوع اجتماعی را تعمیق بخشید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اندیشکده هیأت دو سال پیش توسط سازمان هیأت تأسیس شد گفت: امید است اندیشکده های متعددی در حوزه هیأت با گرایش‌های مختلف تأسیس شود. بیش از یازده گروه تخصصی امروز در اندیشکده هیأت به فعالیت مشغول هستند و سازمان هیأت مباحث نظری خود را در اندیشکده هیأت دنبال می‌کند.

باباخانی در پایان خاطرنشان کرد: امید که این همایش نیز مانند همایش علمی هیأت در دور اول در زمینه مباحث اجتماعی هیأت به خوبی پیش برود.

لازم به تاکید است که مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۱۵ شهریور ماه، مهلت ارسال مقالات تا ۳۱ مهرماه و تاریخ برگزاری همایش ۱۸ بهمن ماه در نظر گرفته شده و محورهای این همایش شامل مبانی اجتماعی و روش شناسی بنیادین هیأت، هیأت سرمایه اجتماعی و نظم سیاسی، مردم شناسی هیأت و آئین‌های مذهبی، مواجهه هیأت با چالش‌ها و مسائل اجتماعی، هیأت دین و نهادهای اجتماعی، جامعه شناسی اقتصادی هیأت، هیأت فرهنگ و هنر، هیأت هویت و احساس تعلق، هیأت بانوان و خانواده، هیأت رسانه و حوزه عمومی، آسیب شناسی اجتماعی هیأت و پژوهش‌های کاربردی است. همچنین دبیر خانه دائمی این همایش دانشگاه امام صادق (ع) مرکز تخصصی احیا امر است.

انقلاب اسلامی ایران به دلیل زیستی که هیأت‌ها داشتند شکل گرفت

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا دبیر علمی همایش و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: محور مباحث همایش امسال وضعیت و شرایط موجود هیأت است. سال گذشته قریب به ۱۲۰ مقاله دریافت شد و امسال نیز برآورد می‌شود تعداد مقالات دریافتی به همین مقدار و حتی بیشتر برسد.

وی افزود: این همایش کاری کاملاً هیأتی و مردمی است، هیأت‌ها شاید مدنی‌ترین نهاد جامعه اسلامی معاصر ما هستند و از لحاظ تاریخی نیز بوده و در آینده نیز خواهد بود. پرداختن به این مساله همانطور که در حال پیش روی است توقع می‌رود به صورت مردمی صورت بپذیرد و سازمان‌ها لازم است که به ایجاد فرصت و رفع موانع کمک کنند.

دبیر علمی همایش هیأت با بیان اینکه تاریخ امروز ما مدیون هیأت است گفت: هیأت یک هویت جمعی و اجتماعی دارد و دین در به صورت جمعی و اجتماعی بروز و ظهور پیدا می‌کند و با فرد پیوند دارد. هیأت جایی می‌آید که ایمان و مومنانی وجود داشته باشند و می‌طلبد که هیأت عرصه‌های وسیع‌تر اجتماعی را ایجاد و فتح کند. انقلاب اسلامی ایران به دلیل زیستی که هیأت‌ها داشتند شکل گرفت و هیأت‌ها کانون مناسک‌های دینی ما به شمار می‌رود.

کد خبر 6169417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
      2 0
      در زمان قدیم هیات ها مردمی بودن ومشکلات و دغدغه‌های مردم بیان میشد مربوط به یک جناح خاص نبود هرچه سباسی بشه از مردم فاصله میگیره