۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۲

در گردهمایی آشنایی با قوانین استاندارد در ایمنی غذا عنوان شد؛

اصفهان در رعایت استانداردهای ایمنی صنایع غذایی پیشگام است

اصفهان در رعایت استانداردهای ایمنی صنایع غذایی پیشگام است

اصفهان- گردهمایی آشنایی با قوانین و نقش استاندارد در ایمنی صنایع غذایی با حضور بانوان شاغل در دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی آشنایی با قوانین و نقش استاندارد در ایمنی صنایع غذایی روز سه‌شنبه با حضور بانوان مشاور امور زنان در دستگاه‌های اجرایی استان، مدیرکل استاندارد به همت انجمن صنایع غذایی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

بانوان نقش مؤثری در آگاه‌سازی خانواده از اهمیت استاندارد دارد

در این گردهمایی، مرضیه استکی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که موضوع استاندارد دارد و تأثیری که بانوان ما به عنوان فرد مؤثر خانواده در حوزه استاندارد به خصوص صنایع غذایی دارند، تشکیل این جلسه ضرورت داشت.

وی با بیان اینکه نکات بسیار ارزشمندی به ویژه در حوزه استاندارد صنایع غذایی در این جلسه مطرح شد، ادامه داد: با توجه به اینکه بانوان سکاندار حوزه خانواده هستند برای آگاه‌سازی در این زمینه می‌توانند بسیار تأثیر گذار باشند و از این رو قرار شد که آموزش قوانین و نقش استاندارد به خصوص مواد غذایی به صورت کامل‌تر در دستگاه‌های اجرایی برگزار شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان ابراز داشت: هر دستگاه اجرایی می‌بایست نسبت به برگزاری این دوره آموزشی اقدام کند ضمن اینکه در فرمانداری شهرستان‌های استان نیز مسائل حوزه استاندارد را بیشتر از گذشته مطرح خواهیم کرد.

استکی افزود: پیش از این درباره استاندارد شنیده بودیم و می‌دانستیم اما مطالبی که امروز در این جلسه بیان شد حساسیت ما را بر انگیخت و ما را هوشیار کرد که در حوزه استاندارد چه وظایفی داریم و چه خدماتی می‌توانیم به جامعه هدف خود که خانواده است، داشته باشیم.

وی ابراز داشت: بخش بزرگی از موضوعات استاندارد به صنایع غذایی بر می‌گردد که کودکان و نوجوانان در گیر این موضوع هستند به خصوص به دلیل خوراکی‌ها و مواد غذایی که مصرف می‌کنند، بی تردید لازم است که در بین آنان نیز فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع رسانی کرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان بر لزوم هوشیار سازی جامعه کودک و نوجوان پیش از آموزش تاکید و خاطرنشان کرد: در این راستا جلساتی با اداره آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان داشتیم که دوره‌های آموزشی و بازدید برای نوجوان و خانواده‌های آنان برگزار کنند که هوشیار سازی و آگاهی در زمینه اهمیت نقش استاندارد به ویژه در حوزه صنایع غذایی اتفاق بیافتد.

۹۵ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود

در ادامه مسعود بختیاری رئیس انجمن صنایع غذایی استان اصفهان با اشاره به اینکه پرورش مقدم بر آموزش است. اظهار داشت: مهمترین رسالت آموزش و پرورش این است که ذهن آینده‌سازان این مملکت را باز کند نه اینکه تفکر آنان را از داده‌هایی پر کند که شاید هیچ زمان به کار آنان نخواهد آمد.

وی در ادامه با بیان به اینکه خوشبختانه صنعت غذا در کشورمان چندان از غافله تکنولوژی دنیا عقب نمانده است، گفت: بیش از ۹۵ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود.

رئیس انجمن صنایع غذایی استان اصفهان افزود: اصفهان در حوزه استاندارد و ایمنی صنایع غذایی به دلایل مختلف، بسیار سخت‌گیر است و این سخت‌گیری‌های بیش از اندازه به ویژه از سوی سازمان غذا و داروی استان سبب شده است که صنایع غذایی اصفهان در رعایت اصول بهداشتی و استانداردهای ایمنی صنایع غذایی پیش‌رو و پیشگام باشد.

شکرک نشان تقلبی بودن عسل نیست

بختیاری ضمن رد شایعاتی مبنی بر استفاده از آب ژاول در صنایع شیر و لبنیات و نشاسته در ماست چکیده، ابراز داشت: یکی دیگر از تفکرات اشتباهی که وجود دارد در خصوص رنگ قهوه است که برخی گمان می‌کنند رنگ قهوه هرچه تیره‌تر باشد کافئین بیشتری دارد در حالی که تیره‌تر بودن دانه‌های قهوه به دلیل میزان برشته کاری است.

وی با بیان اینکه سطح مدیوم (متوسط) بهترین میزان برشته کاری قهوه است که در حرارت مناسبی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر چنانچه میزان برشته کردن دانه قهوه زیاد باشد، توصیه می‌شود افراد میزان کمتری مصرف کنند.

رئیس انجمن صنایع غذایی استان اصفهان درخصوص قهوه‌های ترش نیز گفت: در قهوه نوع عربیکا میزان اسیدیته نسبت به نوع ربوستا بیشتر است و اگر میزان عربیکا در پودر قهوه بیشتر باشد، مصرف کننده هنگام نوشیدن قهوه مزه ترشی احساس می‌کند.

بختیاری اضافه کرد: این باور غلط وجود دارد که شکرک زدن عسل نشان تقلبی بودن محصول است درحالی که چنین نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان قند در عسل طبیعی در حد اشباع است در تغییرات دمایی قند اشباع دچار کریستالیزه می‌شود و به اصطلاح شکرک می‌زند.

رئیس انجمن صنایع غذایی استان اصفهان افزود: چنانچه عسل تقلبی باشد آن را از طریق آزمون‌های پیشرفته اصالت سنجی می‌کنیم.

بختیاری تاکید کرد: شکرک زدن نشان دهنده تقلبی بودن عسل نیست همانطور که تیره‌تر بودن رنگ این محصول نیز دلیل باکیفیت تر بودن آن نیست.

وی در خصوص نحوه شناسایی زعفران‌های تقلبی گفت: یکی از اهدافی که سازمان استاندارد دنبال می‌کند نهادینه کردن موضوع اصالت سنجی کالاها و از جمله زعفران است که از این طریق، زمینه بروز تقلب را به حداقل برسانیم.

کد خبر 6235254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha