۴ مهر ۱۴۰۳، ۰:۰۹

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور:

طرح های گذشته بنیاد ملی نخبگان کنار گذاشته نمی شود

طرح های گذشته بنیاد ملی نخبگان کنار گذاشته نمی شود

قم- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور گفت: همه اقدامات صورت گرفته در گذشته قابل تقدیر بوده و ما بدنبال لغو طرح ها نیستیم بلکه طرح های خوب تقویت و پویا خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «حسین افشین» معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری شامگاه سه شنبه در دیدار با دانشگاهیان و نخبگان استان قم با تسلیت جانباختن شماری از کارگران معدن طبس گفت: این فاجعه ناشی از بی دقتی است و باید نظارت بیشتری بر ایمنی معادن صورت گیرد و به همه خانواده‌های داغدار تسلیت می گویم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین حملات رژیم اشغالگر قدس به کشور لبنان را محکوم و شهادت شماری از رزمندگان مقاومت و مردم این کشور را تسلیت گفت.

وی افزود: از سال گذشته سالروز ولادت شهید دکتر مصطفی چمران، نخبه علمی کشور را به نام روز ملی نخبگان نامگذاری کردند که جمع نخبگان با رئیس جمهور و همچنین رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد.

افشین در ادامه بیان کرد: در موضوعات مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی از جمله پالایشگاه پلاسما حمایت می‌کنیم اما باید طرح‌ها را دید و یک طرح را باید حمایت کرد تا وقتی که نیاز جدیدی پدید آید و یا تکنولوژی مورد استفاده در آن متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه منابع ما محدود است و تلاش می‌کنیم اقدامات ما هدفمند باشد افزود: تنها در صورتی تجهیزاتی برای دانشگاهی خریداری می‌شود که آن تجهیز در هیچ دانشگاه دیگری نباشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور گفت: شرکت‌هایی که با دانشگاه‌ها سند توسعه قرارداد ببندند در این صورت از مالیات معاف خواهند شد.

وی ادامه داد: سال گذشته در کل دانشگاه‌های کشور نیم همت جذب سرمایه گذاری شده که این ظرفیت ۱۰ همت است و این نشان از عدم ورود جدی دانشگاه به صنعت است.

افشین گفت: در قانون آمده اگر شرکت‌های بزرگ برای تحقیق و توسعه و فناوری خود هزینه کنند این هژینه جز مالیات آنان محسوب می‌شود.

وی افزود: در وزارت علوم عدالت به این معنا است که به همه دانشگاه باید اعتبار یکسانی پرداخت شود اما در بنیاد ملی نخبگان هدفمند هزینه می‌کنیم..

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور بیان کرد: در خصوص تقویت ارتباط با نخبگان حوزوی و حوزویان تفاهم‌نامه ای با آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه منعقد شده است.

وی با بیان اینکه طرح شهید احمدی روشن کنار گذاشته نشده است افزود: معتقدم روند معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور یک روند پیوسته است و همه اقدامات صورت گرفته در گذشته قابل تقدیر بوده و ما بدنبال لغو طرح‌ها نیستیم بلکه طرح‌های خوب تقویت و پویا خواهند شد و در این راستا نخبگان و ذینفعان باید اظهار نظر کنند.

افشین بیان کرد: المپیادهای رشته‌های انسانی مورد توجه خواهند بود و معتقد هستیم باید توجه ویژه ای به این حوزه و همچنین بخش هنر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه طرح‌ها باید با بودجه اختصاص یافته آن همخوانی داشته باشد افزود: طرح‌های وزارت علوم نیازمند بودجه‌های سنگینی است به همین دلیل از نظر بودجه‌ای قابلیت اجرا ندارند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: در زمینه برنامه هفتم توسعه آئین نامه‌های آن در حال تدوین است و در این زمینه آماده دریافت نظرات نخبگان هستیم.

وی با بیان اینکه تضعیف صندوق‌ها یکی از چالش‌های معاونت علمی و فناوری است افزود: دانشگاه‌ها باید به سمت جذب دارایی‌های نامشهود بروند و در غیر این صورت از دانشگاه‌ها حمایت لازم صورت نمی‌گیرد.

کد خبر 6235582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha