۱۱ آبان ۱۳۸۳، ۱۰:۰۵

رئيس سازمان تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان در گفت و گو با "مهر" :

درك نيازهاي جامعه براي فرهنگ سازي ديني ضروري است

درك نيازهاي جامعه براي فرهنگ سازي ديني ضروري است

رئيس سازمان تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان ماه رمضان را ماه رحمت و بخشش و فرصتي براي كسب ذخاير معنوي معرفي كرد و گفت : لازمه فعاليت مناسب در راستاي فرهنگ سازي ديني مطلوب ، شناخت و درك نيازها و همچنين رفع موانع است .

حجت الاسلام ولي نژاد رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار گروه دين و انديشه خبرگزاري "مهر" يادآورشد : ماه رمضان ، ماه عبادت ، نيايش ، تقرب به خداوند متعال ، ماه بالندگي و تربيت انسان ها و هدايت آنها سمت ارزشها و فضيلت است .

وي با اشاره به اين كه روزه ، مهم ترين عمل ويژه ماه مبارك رمضان است ، گفت : روزه در درجه اول عامل ترقي ، تكامل ، صعود و كسب درجات عاليه است و در درجه بعد نيز روزه مي تواند عاملي براي بخشش گناهان و جبران خطاهاي گذشته انسان ها باشد .

رئيس سازمان تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان در ادامه با يادآوري اين كه گناهان به دو دسته ، حق الله و حق الناس تقسيم مي شوند  افزود : بايد توجه داشت در ماه مبارك رمضان ، به واسطه عبادت هاي صحيح و قصد قلبي تقرب به خدا ، تنها گناهاني كه حق الله هستند بخشيده مي شوند در واقع خداوند در اين ميان بخشنده خواهد بود ، اما در مورد گناهان حق الناس ، بايد از طريق آناني كه در حقشان ظلم شده اقدام و طلب بخشش كرد .

حجت الاسلام ولي نژاد تأكيد كرد : نكته مهم تر در مورد روزه اين است كه ، انسان روزه مي گيرد تا از فرمان خدا اطاعت و تسليم بودن در مقابل احديت را به اثبات رساند .

وي با اشاره به اين كه ممكن است بسياري از انسان ها در مواردي دچار خطا و گناه شده باشند  گفت : ماه مبارك رمضان بهترين فرصت براي جبران خطاها و گناهان ، همچنين بهترين زمان براي بخشش گناهان است كه بايد مورد استفاده مناسب و سازنده قرار گيرد .

رئيس سازمان تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان در ادامه گفتاري از پيامبر اكرم (ص) را مطرح كرد و گفت : به گفته ايشان رمضان به سه مرحله تقسيم مي شود ، مرحله نخست ، مرحله رحمت است ، در اين مرحله انسان روزه دار با رعايت تمام شرايط روزه واقعي و ساير اعمال خير و نيك ، تلاش مي كند تا رحمت خداوند متعال را جلب كند .

وي مرحله دوم روزه بر اساس فرمايش پيامبر(ص) را تلاش براي باز كردن دررحمت الهي عنوان كرد و افزود : اين مرحله نياز به تلاش و برنامه ريزي خاص دارد ، انسان مي بايست تلاش كند تا خطا ، گناهان و معاصي گذشته خود را با اعمال صالح جبران كند .

حجت الاسلام ولي نژاد مرحله سوم روزه انسان را مرحله پذيرش معرفي كرد و يادآورشد : پذيرش به معناي رهايي از جهنم ، بدبختي ، عقوبت و عذاب است ، در اين مرحله است كه نتيجه تمام اعمال انسان مشخص مي شود .

وي افزود : بنا بر روايات ، روزه داران نيز به سه بخش تقسيم مي شود ، برخي تنها گرسنگي و تشنگي را تحمل مي كنند كه نوعي روزه درماني است و هيچ ارزش ديگري ندارد ، دسته دوم كساني هستند كه از باطل كننده هاي روزه نيز دوري  و تلاش مي كنند روزه اي واقعي داشته باشند و دسته سوم ، با همه وجود و تمام توانمندي ظاهري و معنوي تسليم محض فرمان الهي مي شوند ، اين مرحله درجه عاليه روزه است .

رئيس سازمان تبليغات اسلامي سيستان وبلوچستان با تأكيد بر اين كه در ماه مبارك رمضان بستر براي بهتر شدن و همچنين ذخيره معنوي براي ادامه سال به خوبي مهياست  گفت : بهره گيري از فرصت هاي اين ماه مي تواند شرايطي را فراهم كند تا انسان باقي سال را با ذخاير معنوي كسب شده در طول يك ماه رمضان  به خوبي سپري كند .

حجت الاسلام ولي نژاد در مورد چگونگي استفاده مناسب و ارزشمند از فرصت معنوي اين ماه به منظور فرهنگ سازي ديني گفت : اقشار مختلف جامعه اسلامي ايران و حتي جوانان ، به طور فطري به دين و معنويت علاقه و گرايش دارند ، شب 21 ماه رمضان ، عاشورا و مراسم اعتكاف ماه رجب و حضور چشمگير همگان ، به ويژه جوانان ، به خوبي گوياي دين باوري ، گرايش و علاقه به معنويت در ميان ايرانيان است .

وي تأكيد كرد : چنانچه در مواردي با حضور كمرنگ مردم در صحنه هاي مختلف مواجه بوده ايم ، علت آن عدم ارائه برنامه هاي جذاب است . ارائه برنامه هاي جذاب از اولويت هايي است كه بايد مورد توجه برنامه ريزان قرار گيرد .

رئيس سازمان تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان با اشاره به اين كه درك نيازها و ايجاد بستر مناسب براي جلب و جذب اقشار مختلف جامعه و به ويژه جوانان بسيار مؤثر است گفت:  اگر بتوانيم بستر مناسب را با جاذبه هاي بالا فراهم و موانع را رفع كنيم ، مي توانيم در راستاي فرهنگ سازي ديني مناسب ، در بين اقشار مختلف جامعه موفق عمل كنيم  در واقع لازمه فعاليت مناسب در راستاي فرهنگ سازي ديني مطلوب ، شناخت و درك نيازها و همچنين رفع موانع است .

کد خبر 126167

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha