۱۹ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۰۸

گزارش مهر/

سیلاب بخشی از دومین بنای بزرگ خشتی جهان را تخریب کرد/ ارگ راین در معرض خطر

سیلاب بخشی از دومین بنای بزرگ خشتی جهان را تخریب کرد/ ارگ راین در معرض خطر

کرمان - خبرگزاری مهر: سیلاب گسترده در استان کرمان که بر اثر بارندگی های اخیر در این استان روی داده است موجب بروز خسارتهایی به ارگ راین به عنوان دومین بنای بزرگ خشتی جهان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیلابهای گسترده در استان کرمان موجب نگرانی دوستدارن میراث فرهنگی در بزرگترین استان کشور شده است نکته قابل توجه اینکه سیلاب در راین، بم، جیرفت که مهمترین آثار تاریخی استان کرمان در آنها قرار دارد بیشتر بوده است.

تاکنون گزارشی از خسارات به محوطه های تاریخی کنار صندل که در حاشیه رودخانه خروشان هلیل رود قرار دارد دریافت نشده است بارندگی 29 میلیمتری روز گذشته در بم نیز نگرانیهایی در خصوص بنای بزرگ ارگ تاریخی بم ایجاد کرده است.

طبق گزارشهای دریافت شده بناهای تاریخی شهرستان ریگان دچار خسارت جدی شده اند.

همچنین قسمتهایی از ارگ تاریخی راین که بزرگترین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم می باشد نیز دچار خسارتهای جدی شده است.

بارندگی همچنان در استان کرمان ادامه دارد و این احتمال وجود دارد برخی بناهای تاریخی به خصوص در محوطه تاریخی ارت در جنوب استان کرمان دچار خسارتهای جدی شوند.

محمد مهدي افضلي، مدير روابط عمومي و امور فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي وگردشگري استان كرمان در خصوص آخرین وضعیت بناهای تاریخی کرمان در سیلاب های اخیر گفت: بارندگيهاي روزهاي اخير باعث ايجاد خسارت در قسمتهاي مختلفي از ارگ تاريخي راين شده است.

وي با اشاره به اينكه بيشترين تخريب ها در قسمت حاكم نشين به چشم مي خورد،افزود: قسمت هاي عامه نشين و اصطبل نيز بر اثر بارندگي خسارت ديده اند.

افضلي با بيان اينكه در اطراف ارگ تاريخي راين خندقي از دوران هاي قديم وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر آب ناشي از بارندگي در اين خندق جمع شده است كه مي تواند باعث نشست و يا تخريب احتمالي ساير قسمتها شود.

وي در ادامه از اعزام كارشناسان اداره كل ميراث فرهنگي استان به اين مجموعه تاريخي خبر داد و تصريح كرد: ميزان دقيق خسارات توسط اين كارشناسان برآورد و عمليات نجات بخشي و جلوگيري از تخريب هاي احتمالي در حال انجام است.

ارگ تاريخي راين بعد از ارگ بم بزرگترين بناي خشتي جهان است كه در فاصله 100 كيلومتري مركز استان كرمان و در شهر راين واقع شده است.

این ارگ در ایام نوروز سومین بنای مورد توجه گردشگران در استان کرمان بوده است.

مریم سلاجقه کارشناس هواشناسی استان کرمان از ادامه بارندگی ها طی امروز و فردا در استان کرمان خبر داده است ضمن اینکه شدت بارندگی ها در شرق کرمان فردا افزوده می شود.

افزایش بارندگی در شرق کرمان بنای تاریخی خورشید در ریگان را که هم اکنون نیز دچار تخریب سیلاب شده بیشتر در معرض خطر قرار داده است.
............................

گزارش: اسما محمودی

کد خبر 2028306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha