۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۲۸

مهر گزارش می دهد؛

كم‌ترين آمار شكايت‌ از رانندگان زن/ بیش از 90 راننده زن در کرمانشاه فعال هستند

كم‌ترين آمار شكايت‌ از رانندگان زن/ بیش از 90 راننده زن در کرمانشاه فعال هستند

كرمانشاه - خبرگزاري مهر: مدير‌عامل سازمان تاكسي‌راني كرمانشاه تعداد رانندگان زن در كرمانشاه را بیش از 90 نفر اعلام کرد و گفت: با وجود این تعداد معدود راننده زن در ناوگان حمل و نقل مسافری، مردم از كار آنها رضایت بیشتری داشته و كم‌ترين آمار شكايت‌ها در سازمان تاکسی رانی مربوط به این افراد است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسير را كه مي‌گويي، محكم و استوار سري تكان مي‌دهد، به نشانه‌ اين كه مي‌تواني سوار شوي و وقتي مي‌نشيني، دست‌كش‌هاي سفيدش تو را به ياد بوي نظافت خانه‌هاي تميز مي‌اندازد.

فاصله‌اش را با اتومبيل‌هاي جلويي كاملا در حد استاندارد حفظ کرده و عينك آفتابي را كه به چشمان‌اش مي‌زند باورت مي‌شود، چقدر مرتب است.

به چراغ قرمز كه مي‌رسد با صبر و حوصله توقف مي‌كند و اصلا انگشتانش را به نشانه‌ عجله داشتن روي فرمان نمي‌كوبد، اگر چه مثل راننده های مرد با مسافرهايش هم‌صحبت نشده، كه حتما اين كار را هم حساب‌شده انجام مي‌دهد اما دلسوزي مادرانه و حساسيت‌هاي زنانه‌اش را حتي مي‌شود از رد پاي‌اش بر روي كلاچ و ترمز احساس كرد.

زنان از ديرباز در مسائل اقتصادي همراه و پشتيبان خانواده بوده‌اند، درست از زماني كه انسانِ غارنشين به زندگي در زمين‌هاي صاف براي كشاورزي روي آورد، زنان نيز پا به پاي مردان براي گذران زندگي تلاش كرده‌اند و به‌غير از باري كه در داخل منزل به دوش مي‌كشند در بيرون از منزل نيز به ايفاي نقش مي‌پردازند.

بسياري از آنان توانسته‌اند در اين كارها موفقيت‌هايي را گاهي حتي بيشتر از مردان به‌دست آورند.

يكي از مشاغلي كه به دلايل مختلف فرهنگي و موقعيت جامعه تا سال‌هاي اخير در اختيار مردان قرار داشت، شغل رانندگي تاكسي بود كه در سال‌هاي اخير در مراكز شهرهاي بزرگ مانند تهران، اصفهان، كرمانشاه و... زنان را جذب اين شغل كرد و بسياري از آنان در اين كار نيز به درستي از عهده‌ي نقش خويش برآمدند.

رئيس سازمان تاكسيراني كرمانشاه دراین مورد و حضور زنان در ناوگان تاکسی رانی کرمانشاه به خبرنگار مهرگفت: در حدود 10 هزار دستگاه تاكسي در ناوگان حمل و نقل تاکسیرانی کرمانشاه در حال فعاليت هستند و در سه بخش گردشي، مسيري و آژانس به مردم خدمات‌رساني مي‌كنند.

رضا قاسمي‌فر افزود: از تعداد حدود 10 هزار دستگاه تاكسي در ناوگان حمل و نقل در حدود بيش از 90 نفر، رانندگانِ خانم هستند.

وي در خصوص نسبت آمار شكايت‌هاي مردمي زنان به مردان ادامه داد: طبعا شكايت‌هايي كه به سازمان تاكسيراني اعلام مي‌شود از دست آقايان بيشتر از خانم‌ها شاكي هستند و اين مسئله شايد به تفاوت رفتاري زنان نسبت به مردان بستگي داشته باشد.

رئيس سازمان تاكسي‌راني در مورد شرايط و مدارك لازم رانندگان زن و تفاوت آنان با رانندگان مرد گفت: هيچ تفاوتي بين زنان و مردان وجود ندارد و شرايط براي ثبت نام هر دو گروه يكسان است، هر دو گروه بايد آزمايش‌هاي خاصي را انجام دهند، مشخصات فردي خود و خودرو را ارائه كنند و مداركي را از تشخيص هويت، اماكن و... به سازمان تاكسيراني جهت ثبت نام تحويل دهند.

قاسمي‌فر افزود: اين شغل يكي از مشاغل سخت است كه تلاش مي‌شود تا رانندگان نيز بتوانند از مزاياي استراحت پزشكي و... بهره‌مند شوند.

رئيس سازمان تاکسیرانی کرمانشاه گفت: هم‌اکنون رانندگان تاكسي مي‌توانند از مزاياي بيمه‌ي تكميلي نيز استفاده کرده که  براي تحت پوشش قرار گرفتن اين بيمه باید از طریق‌ سازمان تاكسيراني و تعاوني تاكسيراني اقدام كنند و براي هر دو گروه زن و مرد نيز شرایط يكسان است.

يكي از رانندگان زن ناوگان تاکسی رانی کرمانشاه که درخواست کرد اسم او در این گزارش درج نشود به خبرنگار مهر گفت: حدود 4 سال است كه در اين كار مشغول فعاليت هستم و شرايط زندگي به گونه‌اي بود كه مجبور بودم براي امرار معاش خانواده و فرزندانم تلاش كنم.

وي افزود: اوايل كار برايم بسيار سخت بود زيرا مردم به راننده‌ي خانم، چندان اعتمادي نداشتند و همين امر باعث مي‌شد كه ما نسبت به مردان، مسافرهاي كمتري داشته باشيم.

وي ادامه داد: به لطف خدا، اخيرا مردم و به خصوص خانم‌ها اعتماد لازم را به ما پيدا كرده‌اند و در واقع به‌گونه‌اي راحت‌تر هستند.
این راننده زن تصریح کرد: خوب است زنان در شرايط كنوني مي‌توانند از راه‌هاي حلالي و پاكي كسب درآمد كنند كه تا كنون در آن بخش‌ها اجازه فعاليت نداشتند.

این راننده کرمانشاهی در پایان گفت: زنان امروز از تاكسي گرفته تا مغازه‌داري و مشاغل سخت، به تنهايي از پس كارهايشان بر مي‌آيند و این یکی از امکاناتی است که به لطف امنیت موجود نصیب زنان شده است و من به عنوان یک زن شاغل در اجتماع از این وضعیت راضیم.
 

کد خبر 2036226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha