۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۲۰

رئیس حوزه هنری:

فردی حق جهاد در راه فرهنگ را ادا کرد/ ارادت ویژه به انقلاب و رهبری

فردی حق جهاد در راه فرهنگ را ادا کرد/ ارادت ویژه به انقلاب و رهبری

محسن مومنی در مراسم تشییع امیر حسین فردی گفت: امیر حسین فردی بنا به خواست مقام معظم رهبری به فرهنگ نگاه جهادی داشت و حق این جهاد را هم در طول حیات خود ادا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن مومنی رئیس حوزه هنری صبح امروز شنبه هفتم اردیبهشت در مراسم تشییع پیکر امیر حسین فردی با اشاره به اینکه همچنان از درگذشت او بهت‌زده است، گفت: فردی کسی بود که وقتی نگاهش می‌کردیم آرامش می گرفتیم و حرف زدنش ما را آرام می کرد. او سر تا پا مهربانی بود تا جایی که شاعران حوزه به او می‌گفتند صمیمیت محض.

مومنی ادامه داد: نقش فردی در شکل‌گیری ادبیات انقلاب اسلامی شناخته شده است و امروز هم که او در میان ما نیست تسلیم مشیت الهی هستیم که خداوند فرموده به کسانی که بر مصیبت‌ها صبر کنند، آرامش می دهم.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: شخصیت انسانی فردی چنان بالا بود که بقیه عناوینش نمی تواند در برابر آن حرفی برای گفتن داشته باشد. او انسانی خودساخته و تذهیب‌شده به معنای واقعی بود و همواره بر مدار تقوا زندگی می‌کرد. در روزگاری که همه سخن از نبود اخلاق دارند کمبود او حتما حس خواهد شد.

مومنی ادامه داد: امیرحسین فردی به انقلاب و آرمان‌هایش تعصب داشت و به آنها وفادار ماند و به همین خاطر و نیز به دلیل منش و سلوک کریمانه‌اش بود که از طیف‌های متعدد رفیق داشت ولی وقتی صحبت از انقلاب اسلامی پیش می‌آمد سکوت نمی کرد و اهل تسامح نبود.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: ایشان به رهبری انقلاب عشق می ورزید و وقتی که ایشان  در یک سخنرانی گفتند که رمان انقلاب اسلامی فراموش شده است او خودش نخستین رمان انقلاب با نام "اسماعیل" نوشت که مقام معظم رهبری هم درباره آن گفتند جای این رمان بسیار خالی بود.

وی در ادامه خاطره‌ای از امیر حسین فردی تعریف کرد و گفت: آقای فردی مادرش را بسیار دوست می داشت. سال گذشته در همین ایام بود که حال مادر ایشان خوب نبود و آقای فردی به من می گفت نمی توانم مرگ مادرم را تحمل کنم من هم البته ایشان را دلداری می دادم و می گفتم همه ما به هر حال باید روزی از این دنیا برویم. بعد از فوت مادر ایشان خلوتی با او داشتم و به او گفتم دیشب را چگونه گذراندی گفت شب سختی داشتم اما نه به خاطر مادرم بلکه به خاطر آقا.

مومنی ادامه داد: یادم هست آن روزها مصادف بود با بیان برخی مسائل و مشکلات میان سران قوا و آقای فردی به من می‌گفت نمی‌دانم چرا این افراد رعایت رهبری را نمی‌کنند و من دیشب تا صبح از ناراحتی حرف‌هایی که آنها زده‌اند بیدار بودم و آنقدر قصه خوردم و درد کشیدم که درگذشت مادرم را فراموش کردم.

وی ادامه داد: ایشان سه سال قبل و پس از دیدار با مقام معظم رهبری به ما اعلام کرد که می توانیم در حوزه هنری بر روی ایشان حساب کنیم و در ادامه هم ایشان مسئولیت مرکز آفرینش های ادبی حوزه را پذیرفت. همان روزها آقای فردی به من گفت من اهل آن نیستم که در 60 سالگی مسئولیت بپذیرم اما وقتی آقا این روزها خواسته اند به فرهنگ جهادی نگاه کنیم این مسئولیت را پذیرفتم و امروز هم من شهادت می دهم که ایشان حق جهاد را ادا کردند. امیدواریم از این خدمات اجر مضاعف بگیرند و مطمئنم که مرگ او هم آغاز مرحله زیباتری از زندگی او خواهد بود.

 قبله فردی به سوی امام و مقام معظم رهبری تنظیم شده بود

پس از سخنان رئیس حوزه هنری، حسین شریعتمداری سرپرست موسسه مطبوعاتی کیهان به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه امیرحسین فردی بعد از بیست و چند سال مسئولیت در کیهان بچه‌ها به سن بازنشستگی رسیده است، گفت: می دانستم که جدایی از مجله کیهان بچه‌ها برای او ممکن نیست و دوری‌ وی از موسسه هم  برای ما دشوار بود. به او گفتم می‌خواهی بروی؟ پاسخ داد قانون این را می‌گوید. گفتم نمی‌خواهی بمانی و اندوخته‌هایت را با دیگران تقسیم کنی با لطافتی آمیخته با ملاحت گفت: یعنی باز هم ضرب و تقسیم کنم؟ و قرار شد بماند و ماند و چه حیف که دیری نپایید و رفت.

شریعتمداری ادامه داد: ایشان معتقد بود که هنر و ادبیات تنها یک ظرف و قالب هستند که برای رساندن پیام به مخاطبان به کار می روند و ما ملزم هستیم پیام اسلام و انقلاب را در این قالب به مخاطبانمان برسانیم و بر همین مبنا بود که شاگردان زیادی را نیز تربیت کرد. معتقد بود آدم ها باید تکثیر شوند و برای همین هم اهتمام ویژه ای به آموزش بقیه داشت.

وی ادامه داد: فردی در غبار فتنه ها و عبور از عقبه های سخت مسیر را گم نمی کرد حتی با کسانی که گاهی وقت ها با آنها صمیمی بود هنگامی که صحبت از اسلام و انقلاب پیش می آمد و حرف خلاقی می زدند رودربایستی نداشت و می گفت عبور از انقلاب برایش دشوار و غیر ممکن است. حتی یادم هست یک بار به دوستی یادداشتی گلایه آمیز داده بود و وقتی علتش را ازاو جویا شدم گفت: او به قلب من نیشتر زد چون انقلاب همه چیز من است و در دلم جای دارد. به خاطر همین منش است که می گوییم فردی از من و ما گذشته بود نه در سر سودای سود داشت و نه در دل غوغای بود و نبود.

شریعتمداری ادامه داد: فردی زندگی مادی اش را از ابتدای حیات تاکنون تغییر نداده بود این اواخر هم همچنان در همان خانه محقر زندگی می کرد و می گفت آنچه ماندگار می ماند برای آن دنیاست.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه با اشاره به عاقبت گرایی فردی گفت: امیر حسین بارها به من می گفت قبله نمایی دارم که عقربه اش به سوی قبله است و هیچ گاه از آن زاویه نمی گیرد و آن قبله امام راحل و رهبری بودند.

کد خبر 2041429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha