۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۱۹

مدیرعامل شهر کتاب:

یارانه نشر را باید صرف افزایش مطالعه مردم کرد، نه افزایش تولید کتاب

یارانه نشر را باید صرف افزایش مطالعه مردم کرد، نه افزایش تولید کتاب

مدیرعامل شهر کتاب گفت: بودجه دولتی در حوزه کتاب باید صرف افزایش تقاضا بشود و نه افزایش عرضه. نباید یارانه را به ناشر بدهیم که کتاب بیشتری تولید کند، بلکه باید یارانه را به مردم بدهیم که تعداد کتاب بیشتری بخرند و مطالعه کنند.

مهدی فیروزان، مدیر عامل موسسه شهر کتاب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: ارزیابی از نمایشگاه را باید به روزهای پایانی نمایشگاه موکول کرد و به تبع، میزان بازدیدکننده از آن را هم در آن زمان می‌توان محاسبه کرد. به نظر من اگر بازدید از نمایشگاه امسال مثل یکی دو سال قبل باشد، باید میزان فروش کتاب در نمایشگاه را بررسی کرد، آن هم نه بر اساس ریال بلکه بر اساس تعداد کتاب‌هایی که به فروش رفته است.

وی ادامه داد: اگر سال قبل فلان میلیارد تومان فروخته باشیم و امسال هم همان قدر بفروشیم، نشان می‌دهد که با توجه به قیمت کتاب تعداد کتاب خریداری شده کمتر بوده و این یعنی تعداد بازدیدکنندگان ما کم شده است، ولی اگر این میزان دو برابر بود به معنی این است که میزان فروش ما بیشتر شده است و به تبع بازدیدکنندگان هم بیشتر بوده‌اند.

فیروزان افزود: مسئله کتاب سال به سال با رقبای بیشتری در کشور ما در حال دسته و پنجه کردن است. قبل از وفور امکانات دیجیتال کل امکان دستیابی به اطلاعات در جامعه با مطالعه بود، اما پس از ظهور عصر دیجیتال، بخشی از وقت یک خانواده به تلویزیون و بخشی به ماهواره و بخشی به فیلم و ویدئوهای خانوادگی و... اختصاص یافته است که همه رقیب کتاب و مطالعه هستند.

این فعال فرهنگی افزود: اگر در گذشته یک کتاب درباره آشپزی داشتیم، امروز صدها کتاب درباره آشپزی وجود دارد و لذا اگر سال‌های گذشته یک کتاب آشپزی 5 هزار نسخه فروش داشته است، امروز رقبا آنقدر زیادند که آن کتاب نمی‌تواند به همان اندازه بفروشد. به همین خاطر نمایشگاه کتاب فرصت خوبی است که که کارشناسان بخش نشر و کتاب دور هم جمع شوند و بدون زدن حرف‌های حاشیه‌ای، پدیده مواجهه مردم ایران با کتاب را بررسی کنند.

فیروزان تاکید کرد: بودجه دولتی در حوزه کتاب باید صرف افزایش تقاضا بشود و نه افزایش عرضه. نباید یارانه را به ناشر بدهیم که کتاب بیشتری تولید کند، بلکه باید یارانه را به مردم بدهیم که تعداد کتاب بیشتری بخرند و مطالعه کنند. در واقع باید به راه‌ها و شیوه‌هایی فکر کرد که کتاب با همان جذابیت گذشته تولید شود، اما فروش آن و در واقع خریدش از سوی مردم، چند برابر شود.

کد خبر 2046507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha