۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶

انتشار خبری درباره خرید 35 میلیاردی کتاب کودک در نمایشگاه حاشیه‌ساز شد

انتشار خبری درباره خرید 35 میلیاردی کتاب کودک در نمایشگاه حاشیه‌ساز شد

انتشار خبری مبنی بر خرید 35 میلیارد ریالی کتاب کودک و نوجوان از سوی نهاد کتابخانه‌ها در نشریه روزانه این نهاد در نمایشگاه، واکنش گسترده ناشران را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، «مشرق»، ویژه نامه نهاد کتابخانه‌ها در بیست‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در پنجمین شماره خود (14 اریبهشت ماه) به انتشار خبری مبنی بر خرید 35 میلیارد ریالی کتاب کودک و نوجوان پرداخت که حاشیه‌هایی را در پی داشت.

در متن این خبر آمده است: سیدعارف علوی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌ها با بیان این‌که این بزرگ‌ترین خرید کتاب کودک در تاریخ نشر کشور است، گفت: «خرید از ناشران کودک و نوجوان، همچنان ادامه دارد و نهاد کتابخانه‌ها همچون گذشته با رصد ناشران و بازار نشر از ناشران فعال و ارزشمندی که در حوزه کتاب کودک و نوجوان فعالیت دارند، خرید خواهد کرد  و در اختیار مخاطبان کتابخانه‌های خود در بیش از 2700 کتابخانه در سراسر کشور قرار خواهد داد.»

مدیر انتشارات شباویز در اعتراض به انتشار چنین خبری می‌گوید: «من نمی‌دانم این آمار و ارقام از کجا می‌آید؟ از کدام ناشر کودک و نوجوان 35 میلیارد ریال کتاب خریده‌اند؟ چرا نام ناشرانی که نهاد کتابخانه‌های عمومی به خرید کتاب از آنها پرداخته، اعلام نمی‌شود؟

این خبر توهین به ناشران کودک است

فریده خلعتبری با اشاره به این‌که سیاست وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌های عمومی در ارتباط با خرید کتاب، سیاست روشنی نیست، بیان می‌کند: خوب است سازمان‌ها و نهادهایی که به خرید کتاب از ناشران کودک و نوجوان می‌پردازند، سیاست روشنی داشته باشند و بگویند براساس چه ملاک و معیاری و از کدام ناشران، کتاب می‌خرند؛ چرا که در متن خبر آمده: «نهاد کتابخانه‌ها همچون گذشته با رصد ناشران و بازار نشر از ناشران فعال و ارزشمندی در حوزه کتاب کودک و نوجوان فعالیت دارند خرید خواهد کرد» حتماً شباویز، ناشر فعال و ارزشمندی نیست که تاکنون یک جلد کتاب از آن نخریده‌اند؟ این توهین به ناشران کودک و نوجوان است که با وجود مشکلات بسیار حوزه نشر همچنان دست از فعالیت برنداشته‌اند.

ساخت کتابخانه بهتر از خرید کتاب

شهرام اقبال‌زاده، دبیر بخش ادبی نشر قطره و منصور جام‌شیر، مدیر نشر نگارینه هم، چون مدیر نشر شباویز فکر می‌کنند. جام شیر می‌گوید: همه چیز برای «خودی» هاست. واقعیت ماجرا این است که ناشرانی چون «نگارینه» که فروشگاه کتاب ندارند، نمی‌توانند به فروش کتاب در طول سال دل خوش کنند و فروش‌شان وابسته به ایام نمایشگاه است. نمایشگاه امسال، قابل قیاس با سال گذشته نیست؛ فروش چندانی وجود ندارد از سوی دیگر، سازمان‌های دولتی چون ارشاد و آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌ها نیز از ناشران انگشت‌شماری پشتیبانی می‌کنند و کتاب می‌خرند حالا چه بر سر ما می‌آید، خدا می‌داند.

او ساخت کتابخانه‌ را مهم‌تر و واجب‌تر از خرید کتاب می‌داند و می‌گوید: اگر تعداد کتابخانه‌ها افزایش پیداکند به‌ناچار از ناشرانی چون من هم که در شمار ناشران خودی نیست، خرید می‌کنند؛ چون نمی‌توان تعداد بسیاری کتابخانه را با آثار چند ناشر معین پر کرد.

کد خبر 2047435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha