۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۳۹

گاردین فاش کرد؛

جمع‌آوری94 میلیارد مجموعه اطلاعاتی در یک ماه توسط آمریکا /14میلیارد مجموعه اطلاعاتی از ایران درNSA

جمع‌آوری94 میلیارد مجموعه اطلاعاتی در یک ماه توسط آمریکا /14میلیارد مجموعه اطلاعاتی از ایران درNSA

جاسوسی آمریکا از طریق شنود مکالمات و رصد فعالیت های اینترنتی فقط محدود به شهروندان ایالات متحده نیست، بلکه نهادهای امنیتی این کشور با استفاده از ابزاری مخفی به نام "جاسوسی (اطلاعات) بدون مرز" اقدام به جمع آوری اطلاعات از سراسر دنیا می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، جاسوسی (اطلاعات) بدون مرز ابزاری همانند نقشه های هواشناسی است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا می توانند با کلیک کردن به روی نقشه هر کشوری اطلاعات مورد نظر خود را جمع آوری کنند.

بر همین اساس فقط در ماه مارس 2013 میلادی 94 میلیارد مجموعه اطلاعاتی از سراسر دنیا جمع آوری کرده که فقط سه میلیارد آن اختصاص به شهروندان آمریکایی دارد.

به نوشته گاردین، آژانس اطلاعات ملی آمریکا ابزاری قدرتمند را برای ضبط و آنالیز اطلاعات تهیه کرده است. این ابزار که جاسوسی بدون مرز نامیده می شود به نهادهای اطلاعاتی آمریکا این امکان را می دهد که بدانند اطلاعات ضبط شده مربوط به چه نقطه ای از کره زمین هستند .

گاردین این مطلب را بر اساس سند فوق محرمانه ای که در ارتباط با ابزار جاسوسی آژانس اطلاعات ملی آمریکا به دست آورده نقل می کند. این وسلیه همانند نقشه های هواشناسی است که در آن کشورهای مختلف مشخص هستند و در هر روز مجموعه ای گسترده از اطلاعات به دست نهادهای امنیتی آمریکا می رسد.

به نوشته گاردین، صرف نظر از اینکه این اطلاعات مربوط به ای میل ها و یا پیام های معمولی باشد، اطلاعات کسب شده تحت عنوان "متادیتا" طبقه بندی می شوند. برهمین اساس در ماه مارس سال جاری فقط سه میلیارد مجموعه اطلاعات از شبکه های کامپیوتری شهروندان آمریکایی جمع آوری شده است.

یکی از اسناد موجود این نکته را افشا می کند که از طریق استفاده از ابزار جاسوسی بدون مرز به مقامات آژانس اطلاعات ملی آمریکا این امکان را می دهد که مشخص کنند برای مثال در کشور ایکس چه نوعی از پوشش اطلاعاتی را نیاز دارند.

تصویر منتشر شده از ابزار جاسوسی بدون مرز

بر اساس این سند، ابزار جاسوسی (اطلاعات) بدون مرز به کاربران خود این اجازه را می دهد که با انتخاب یک کشور از روی نقشه، میزان "متادیتا"های مربوط به آن را تماشا کرده و از جزئیات این اطلاعات عیله آن کشور استفاده کنند.

بر همین اساس این ابزار این امکان را نیز برای آمریکا فراهم می کند که بداند چه تعداد مجموعه اطلاعاتی و از چه نوعی علیه یک کشور خاص جمع آوری شده است.

ایران در صدر کشورهای هدف

بر اساس این نقشه، بیشترین اطلاعات جمع آوری شده توسط این دستگاه با 14 میلیارد مجموعه اطلاعاتی مربوط به ایران است و بعد از جمهوری اسلامی ایران، کشورهای پاکستان با 13 میلیارد و 500 میلیون و اردن با 12 میلیارد و 700 میلیون مجموعه اطلاعات در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. همانطور که اشاره شد فقط در ماه مارس سال جاری 94 میلیارد مجموعه اطلاعاتی توسط ابزار جاسوسی بدون مرز جمع آوری شده است.

البته به غیر از این کشورها، هند و مصر نیز از تیررس نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا دور نمانده اند و در ماه مارس هفت میلیارد و 600 میلیون مجموعه اطلاعاتی از مصر و شش میلیارد و 300 میلیون مورد نیز از هند جمع آوری شده است.

به نوشته گاردین، در ابزار جاسوسی بدون مرز، هر کشوری برای خود یک رنگ مخصوص دارد که این رنگ ها اهمیت کشورها را برای نهادهای اطلاعاتی آمریکا مشخص می کنند. این رنگ ها از سبز که کمترین میزان حساسیت را دارند شروع و به زرد و نارنجی و قرمز ختم می شوند. رنگ قرمز مهمترین و حساس ترین کشورها را بر روی این نقشه برای دستگاه های اطلاعاتی آمریکا مشخص می کند.

به نوشته گاردین، افشای این سند می تواند منجر به افزایش تنش های میان کنگره و سنا در خصوص جاسوسی از شهروندان شود چون "جیمز کلاپر" رئیس آژانس اطلاعات ملی آمریکا، چندی پیش در جلسه استماع سنا گفته بود که این آژانس اطلاعات چندانی از شهروندان آمریکایی جمع آوری نکرده است.

موضوع جاسوسی آمریکا از شهروندان خود چند روز قبل توسط روزنامه گاردین افشا شد و در این چند روز تبدیل به یکی از سوژه های داغ رسانه ها شد به طوریکه در روزهای اخیر "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا و جیمز کلاپر مجبور به واکنش شده و از این اقدام دفاع کردند.   

پنهان کردن آی پی

به نوشته گاردین، پنهان کردن آی پی های رایانه ها یکی از راه هایی است که می توان از طریق آن از شناسایی شدن توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا جلوگیری کرد. "کریس سوقیان" که عضو اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا بوده و در این رابطه نیز تحقیقات و سخنرانی های را انجام داده می گوید : اگر ما اقدامی برای پنهان کردن آی پی انجام ندهیم اطلاعات موجود در آن کشور شما، استان و حتی شهری که در آن ساکن بود و در حال استفاده از اینترنت هستید، به نهادهای اطلاعاتی نشان می دهد.

کد خبر 2072328

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha